Egy tisztán lírai alkotás Szabó Lőrinc Tücsökzenéjében

Sorköz

Az idei emelt szintű magyarérettségi szóbeli tételei között szerepel a költő versciklusa. Írásunk talán a vizsgára való felkészülésben is nyújthat némi segítséget.

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. január 20-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Szabó Lőrinc: Szétfúj a szél

És irígyelni kezdtem azokat,

akik lelkesen is normálisak

tudtak lenni, maradni. Sokszor oly

laza voltam, mint egy homokszobor,

reszelék-szobor, s egész lelkemet

szorítottam, minden figyelmemet

a külvilágra: kedv ha semmi sincs,

akaratom, mint mágneses gerinc,

tartsa össze omló szemcséimet,

különben szétfúj a szél… Rengeteg

új erő kellett hozzá, s fegyelem,

hogy mégiscsak egyensúlyom legyen

a belső hintán. Végül már egész

villámgyors lett a visszazökkenés; –

de azért ez a furcsa művelet,

a kettős figyelés, kimeritett;

s mit értek még a lélek kínjai,

ha nem tudtam őket elmondani?

A decemberben nyilvánosságra hozott lista szerint az idei emelt szintű magyarérettségi szóbeli tételei között szerepel a következő: „Szabó Lőrinc Tücsökzene című versciklusának szerkezeti, tematikus vonásai az életrajzi elmélkedés és a meditáció tükrében”. Így a jelen cikk valamelyest közszolgálati jelleget öltött: talán a vizsgára való felkészülésben is nyújthat némi segítséget.

Szabó Lőrinc első kiadásban 1947-ben, majd kibővítve 1957-ben megjelent verses fejlődésregényének, a végleges formájában 370 – eredetileg 352 – darabból álló Tücsökzenének a szerkezetére jellemző, hogy egy-egy darab nem ér véget a tizennyolcadik sorban, hanem a következő versben folytatódik. Olykor az előző vers utolsó sora egy részletének megismétlésével bontakozik ki a motívum: „sose halunk meg” (5), vagy „Templom utca 10” (34). Máskor a vers első sora pontosítja az előző darabot, vagy akár ellentétet is képez vele: „De nem így volt ez, nem egészen így” (154), „De nem vagy az!” (167), „Ellenben láttam olyan ragyogást” (175).

Sokszor van olyan is, hogy új cím és sorszám alatt egyszerűen továbbíródik a vers, mint például a Férgek, istenek című, 4-es számú darab első sorában: „Folytatom, ezt még el kell mondani.” Ez abból a szempontból is szerencsés megoldás, hogy oldja a versek (a „tücskök”) formai egyhangúságát, ami egységes, tizennyolc soros terjedelmükből fakad: ez a vers tehát lényegében tizenhét soros, az első csak bevezetés.

A költő a Tücsökzenében persze amúgy is sokat kísérletezett azzal, hogy elkerülje a monotóniát. Mert a strófák majdnem mindig végig párrímesek. Némelyik vers azonban, százanként öt-hat, nem felel meg ennek a várakozásnak, mert például ölelkező rímek is vannak benne, amikor is egy sorra nem a következő, hanem két egymásra rímelő sor közbeiktatásával a negyedik rímel.

Szabó Lőrinc máskor azzal szórakoztatja önmagát és olvasóit, hogy a tíz szótagos verssort két szóból megoldja. Az „óriási búzavásárteret” sor (17) ráadásul alkalmas arra is, hogy a miskolci tér nagy méreteit szemléltesse, míg a 310. versnek ez a majdnem kivétel nélkül egytagú szavakból álló sora talán a játékos titokzatosságot jeleníti meg: „s mondja, hogy: hipp-hopp! Mondja, hogy… Mit?… Azt,”.

A versekből kirajzolódó elbeszélés szerkezete maga is változatos: egy-egy verseken átívelő eseménysor olykor valóságos kis ciklust alkot, máskor éveket ugrik a történet két vers között. Olykor önálló portrék tagolják az elbeszélést, máskor visszatérő motívumok, például az utazás vagy a téli táj képe, teremtenek kapcsolatot egymástól távoli darabok között.

A Szétfúj a szél (161) például a kamaszkor meditatív önarcképsorozatába illeszkedik, előtte az Érzékenység című verssel („Az érzékenység volt a fő-bajom”), utána a Zökkenők váratlan előretekintésével: „Mindez persze sok-sok esztendeig / eltartott; így volt évtizedekig, / s így van ma is, ez a gyors varázs – / és a még gyorsabb visszakapcsolás – / s épp ezért még ma is érezhető / a beszédemben egy-egy zökkenő:”.

A tematikai és formai változatosságon túl vannak a Tücsökzenében mintegy műfaji, sőt műnemi szempontból különbözőségeket mutató versek is. A versfüzér alcíme: Rajzok egy élet tájairól, és a portrék, tájképek csakugyan felfoghatók szavakból készült rajzoknak is. Mellettük azonban találunk történetmesélő, akár kimondottan novellisztikus darabokat is, mint például Az első tízperc című vers (94), amely a műszubjektumnak egy iskolatársával való megismerkedését mondja el. (Az iskolatárs egyébként, akit a vers meg is nevez, a később a radarcsillagászat atyjaként elhíresült Bay Zoltán.)

Vannak drámai jelenetezésű versek is, mint például a már a címében is erre utaló Titkos párbeszéd (208) vagy a Babitscsal való megismerkedést elbeszélő „Akkor hát szerdán…” (240). De ilyen a kérdés-feleletekből álló Hangok tükrében is (260), amely ráadásul nem is egyszerű dialógus, mert számos megszólaló szerepel benne.

A versfüzérben az olyan tisztán lírai alkotás, mint Szétfúj a szél, viszonylag ritka.

Ezt a verset pedig külön is kiemeli a többi közül a homokszobor rendkívül szemléletes képe. Az akarat szerepe, amelynek „mint mágneses gerinc”-nek kell összetartania a szemcséket – mintegy a világ törvényszerűségeivel szembeszállva –, nagyon jellemző Szabó Lőrinc költészetére: itt talán nem is annyira a gyerekkori élmény felidézéséről van szó, hanem inkább egy későbbi magatartás visszavetítéséről.

Érdekes, hogy a különös, nem szokványos állagú szobornak ez a képe mintha Illyés Gyula egyik versét idézné fel, a Nyugat második nemzedéke másik jelentős költőjének egy képét. Szabó Lőrinccel ellentétben Illyéstől nem volt idegen a küldetéstudat és a képviseleti költészet, Az ítéletmondókhoz című, Horatiuson és Berzsenyin iskolázott és beskálázott versében ő tehát így látja a maga majdani, bizarr vákuumszobrát: „máris szembetünő művet emeltem, új / útjelzőt, e szeles, puszta homokmezőn. // Én sem múlok el így jeltelen. A halál / döntsön földre ma bár: űr marad ott, ahol / álltam, gyűrübe ráng ott a futó idő, / mint szobrot kerüli, érleli a hiányt.”

(Címlapképünkön: Clark Ádám tér, Széchenyi Lánchíd kávéház terasza. A kép bal szélén Szabó Lőrinc. Forrás: Fortepan/Magyar Bálint) 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot! 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.