Kedves Olvasónk!
Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. január 20-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.
Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.
A magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk.
Visszavárjuk!
A szerk.
Szabó Lőrinc: Szétfúj a szél
És irígyelni kezdtem azokat,
akik lelkesen is normálisak
tudtak lenni, maradni. Sokszor oly
laza voltam, mint egy homokszobor,
reszelék-szobor, s egész lelkemet
szorítottam, minden figyelmemet
a külvilágra: kedv ha semmi sincs,
akaratom, mint mágneses gerinc,
tartsa össze omló szemcséimet,
különben szétfúj a szél… Rengeteg
új erő kellett hozzá, s fegyelem,
hogy mégiscsak egyensúlyom legyen
a belső hintán. Végül már egész
villámgyors lett a visszazökkenés; –
de azért ez a furcsa művelet,
a kettős figyelés, kimeritett;
s mit értek még a lélek kínjai,
ha nem tudtam őket elmondani?
A decemberben nyilvánosságra hozott lista szerint az idei emelt szintű magyarérettségi szóbeli tételei között szerepel a következő: „Szabó Lőrinc Tücsökzene című versciklusának szerkezeti, tematikus vonásai az életrajzi elmélkedés és a meditáció tükrében”. Így a jelen cikk valamelyest közszolgálati jelleget öltött: talán a vizsgára való felkészülésben is nyújthat némi segítséget.
Szabó Lőrinc első kiadásban 1947-ben, majd kibővítve 1957-ben megjelent verses fejlődésregényének, a végleges formájában 370 – eredetileg 352 – darabból álló Tücsökzenének a szerkezetére jellemző, hogy egy-egy darab nem ér véget a tizennyolcadik sorban, hanem a következő versben folytatódik. Olykor az előző vers utolsó sora egy részletének megismétlésével bontakozik ki a motívum: „sose halunk meg” (5), vagy „Templom utca 10” (34). Máskor a vers első sora pontosítja az előző darabot, vagy akár ellentétet is képez vele: „De nem így volt ez, nem egészen így” (154), „De nem vagy az!” (167), „Ellenben láttam olyan ragyogást” (175).
Sokszor van olyan is, hogy új cím és sorszám alatt egyszerűen továbbíródik a vers, mint például a Férgek, istenek című, 4-es számú darab első sorában: „Folytatom, ezt még el kell mondani.” Ez abból a szempontból is szerencsés megoldás, hogy oldja a versek (a „tücskök”) formai egyhangúságát, ami egységes, tizennyolc soros terjedelmükből fakad: ez a vers tehát lényegében tizenhét soros, az első csak bevezetés.
A költő a Tücsökzenében persze amúgy is sokat kísérletezett azzal, hogy elkerülje a monotóniát. Mert a strófák majdnem mindig végig párrímesek. Némelyik vers azonban, százanként öt-hat, nem felel meg ennek a várakozásnak, mert például ölelkező rímek is vannak benne, amikor is egy sorra nem a következő, hanem két egymásra rímelő sor közbeiktatásával a negyedik rímel.
Szabó Lőrinc máskor azzal szórakoztatja önmagát és olvasóit, hogy a tíz szótagos verssort két szóból megoldja. Az „óriási búzavásárteret” sor (17) ráadásul alkalmas arra is, hogy a miskolci tér nagy méreteit szemléltesse, míg a 310. versnek ez a majdnem kivétel nélkül egytagú szavakból álló sora talán a játékos titokzatosságot jeleníti meg: „s mondja, hogy: hipp-hopp! Mondja, hogy… Mit?… Azt,”.
A versekből kirajzolódó elbeszélés szerkezete maga is változatos: egy-egy verseken átívelő eseménysor olykor valóságos kis ciklust alkot, máskor éveket ugrik a történet két vers között. Olykor önálló portrék tagolják az elbeszélést, máskor visszatérő motívumok, például az utazás vagy a téli táj képe, teremtenek kapcsolatot egymástól távoli darabok között.
A Szétfúj a szél (161) például a kamaszkor meditatív önarcképsorozatába illeszkedik, előtte az Érzékenység című verssel („Az érzékenység volt a fő-bajom”), utána a Zökkenők váratlan előretekintésével: „Mindez persze sok-sok esztendeig / eltartott; így volt évtizedekig, / s így van ma is, ez a gyors varázs – / és a még gyorsabb visszakapcsolás – / s épp ezért még ma is érezhető / a beszédemben egy-egy zökkenő:”.
A tematikai és formai változatosságon túl vannak a Tücsökzenében mintegy műfaji, sőt műnemi szempontból különbözőségeket mutató versek is. A versfüzér alcíme: Rajzok egy élet tájairól, és a portrék, tájképek csakugyan felfoghatók szavakból készült rajzoknak is. Mellettük azonban találunk történetmesélő, akár kimondottan novellisztikus darabokat is, mint például Az első tízperc című vers (94), amely a műszubjektumnak egy iskolatársával való megismerkedését mondja el. (Az iskolatárs egyébként, akit a vers meg is nevez, a később a radarcsillagászat atyjaként elhíresült Bay Zoltán.)
Vannak drámai jelenetezésű versek is, mint például a már a címében is erre utaló Titkos párbeszéd (208) vagy a Babitscsal való megismerkedést elbeszélő „Akkor hát szerdán…” (240). De ilyen a kérdés-feleletekből álló Hangok tükrében is (260), amely ráadásul nem is egyszerű dialógus, mert számos megszólaló szerepel benne.
A versfüzérben az olyan tisztán lírai alkotás, mint Szétfúj a szél, viszonylag ritka.
Ezt a verset pedig külön is kiemeli a többi közül a homokszobor rendkívül szemléletes képe. Az akarat szerepe, amelynek „mint mágneses gerinc”-nek kell összetartania a szemcséket – mintegy a világ törvényszerűségeivel szembeszállva –, nagyon jellemző Szabó Lőrinc költészetére: itt talán nem is annyira a gyerekkori élmény felidézéséről van szó, hanem inkább egy későbbi magatartás visszavetítéséről.
Érdekes, hogy a különös, nem szokványos állagú szobornak ez a képe mintha Illyés Gyula egyik versét idézné fel, a Nyugat második nemzedéke másik jelentős költőjének egy képét. Szabó Lőrinccel ellentétben Illyéstől nem volt idegen a küldetéstudat és a képviseleti költészet, Az ítéletmondókhoz című, Horatiuson és Berzsenyin iskolázott és beskálázott versében ő tehát így látja a maga majdani, bizarr vákuumszobrát: „máris szembetünő művet emeltem, új / útjelzőt, e szeles, puszta homokmezőn. // Én sem múlok el így jeltelen. A halál / döntsön földre ma bár: űr marad ott, ahol / álltam, gyűrübe ráng ott a futó idő, / mint szobrot kerüli, érleli a hiányt.”
(Címlapképünkön: Clark Ádám tér, Széchenyi Lánchíd kávéház terasza. A kép bal szélén Szabó Lőrinc. Forrás: Fortepan/Magyar Bálint)
Kedves Olvasónk!
Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.
Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.
Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!