Amanda Gorman az első költő, aki szerepelt a Super Bowlon

  • narancs.hu
  • 2021. február 8.

Sorköz

Ismét nagyot alakított.

A januári amerikai elnöki beiktatáson saját versét szavaló Amanda Gorman is szerepelt a vasárnapi Super Bowlon, ezzel ő lett az első költő az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntőjének műsorában.

A 22 éves fekete művészre, az Egyesült Államok első fiatal koszorús költőjére Joe Biden elnöki beiktatási ünnepségén figyelt fel a világ, Gormant azonban már a beiktatási ceremónia előtt felkérték, hogy szerepeljen a Super Bowlon. Amanda Gormant vasárnap felvételről láthatta a mérkőzés előtt a közönség. Chorus of the Captains (Kapitányok kórusa) című saját versét mondta el, amelyet a koronavírus-járvány élvonalában dolgozó három hősnek szentelt: Trimaine Davis pedagógusnak, Suzie Dorner főnővérnek és James Martin tengerészveteránnak. A felvételen Gorman szavalata alatt az NLF tiszteletbeli kapitányainak választott Davis, Dorner és Martin képét láthatta a közönség.

 Idén először fordult elő, hogy a Super Bowl műsorában egy költő szavalt a közönségnek. A tévéközvetítés révén Gormant mintegy százmillió néző láthatta. "A költészet megjelenése a Super Bowlon a művészet és hazánk ünnepe, mert ez azt jelenti, hogy fantáziadúsan gondolkodunk az emberi kapcsolatokról akkor is, ha úgy érezzük, elnémultunk" – fogalmazott a költő vasárnap a Twitteren.

Gorman, aki az elnöki beiktatáson The Hill We Climb című versét szavalta, hatalmas sikert aratott és pillanatok alatt szenzációvá vált, verseskötete a bestsellerlisták csúcsára került. A beiktatás után szerződést kapott a szupermodelleket alkalmazó IMG Models ügynökségtől, és a héten jelenik meg egy interjúja, amelyet a korábbi first lady, Michelle Obama készített vele a Time magazin számára.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.