Amanda Gorman az első költő, aki szerepelt a Super Bowlon

  • narancs.hu
  • 2021. február 8.

Sorköz

Ismét nagyot alakított.

A januári amerikai elnöki beiktatáson saját versét szavaló Amanda Gorman is szerepelt a vasárnapi Super Bowlon, ezzel ő lett az első költő az amerikaifutball-bajnokság, az NFL döntőjének műsorában.

A 22 éves fekete művészre, az Egyesült Államok első fiatal koszorús költőjére Joe Biden elnöki beiktatási ünnepségén figyelt fel a világ, Gormant azonban már a beiktatási ceremónia előtt felkérték, hogy szerepeljen a Super Bowlon. Amanda Gormant vasárnap felvételről láthatta a mérkőzés előtt a közönség. Chorus of the Captains (Kapitányok kórusa) című saját versét mondta el, amelyet a koronavírus-járvány élvonalában dolgozó három hősnek szentelt: Trimaine Davis pedagógusnak, Suzie Dorner főnővérnek és James Martin tengerészveteránnak. A felvételen Gorman szavalata alatt az NLF tiszteletbeli kapitányainak választott Davis, Dorner és Martin képét láthatta a közönség.

 Idén először fordult elő, hogy a Super Bowl műsorában egy költő szavalt a közönségnek. A tévéközvetítés révén Gormant mintegy százmillió néző láthatta. "A költészet megjelenése a Super Bowlon a művészet és hazánk ünnepe, mert ez azt jelenti, hogy fantáziadúsan gondolkodunk az emberi kapcsolatokról akkor is, ha úgy érezzük, elnémultunk" – fogalmazott a költő vasárnap a Twitteren.

Gorman, aki az elnöki beiktatáson The Hill We Climb című versét szavalta, hatalmas sikert aratott és pillanatok alatt szenzációvá vált, verseskötete a bestsellerlisták csúcsára került. A beiktatás után szerződést kapott a szupermodelleket alkalmazó IMG Models ügynökségtől, és a héten jelenik meg egy interjúja, amelyet a korábbi first lady, Michelle Obama készített vele a Time magazin számára.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.