Évszázados fotókon elevenedik meg a budapesti munkásosztály – ha az olvasók is úgy akarják

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 14.

Sorköz

Közösségi kampányból finanszíroznák a két világháború között alkotó Gönci Sándor fotóalbumának megjelenését a róla szóló könyv szerzői.

Gönci (Frühof) Sándor a múlt század 20-as, 30-as éveiben kezdett fényképezni, amikor a szociofotó még új dolog volt: a magyarországi első hullám éppenséggel Kassák Lajos körül szerveződött. Gönci az avantgárd Munka-kör egyik alkotójaként, autodidaktaként vette a kezébe a fényképezőgépet. A művészről eddig még nem készült monográfia, ezt a hiányt pótolja az ősszel megjelenő, kétnyelvű (magyar és angol) művészeti album.

Hogy milyenek Gönci fotói? Egy érzékeny, mélyen humanista ember művei, aki a század viharai ellenére megőrizte a derűjét. A könyvben szereplő fotók zöme Budapest szegénynegyedeiben készült, sokszor megrendítő erejű, érzékeny munkásfotók és portré. Nem véletlenül kerültek a fotós elé ezek a témák: a Kassák-féle Munka-kör tagjaként mi mással is foglalkozhatott volna? A fotók között szerepelnek kísérletező kompozíciók, tájképek, illetve a korabeli vidéki és városi munkásokat bemutató képek is.

Gönci eredeti foglalkozása textiltechnikus volt, önmagát művelve sajátította el a fotográfiát, mint oly sokan a szociofotósok közül. Munkáit a Nemzeti Múzeum Fotógyűjteménye és a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum őrzi. Egyéni és csoportos kiállításokon szerepelt, több fényképe a nemzetközi sajtót is bejárta.

„Amikor apu ezeket a sokszor megrendítő fotókat készítette 25-28 éves volt, nagyon fiatal, mégis ezek a fotók kiemelkedő művészi értéket jelentenek, érett szemléletet, nagy szakmai tudást mutatnak és egy olyan világszemléletet, amit örökbe kaptunk, és igyekszünk továbbadni”

– mondta el Gönci András, a fotóművész egyik fia, a könyv szerzője. 

 
Angyalföldi Madonna
Fotó: Gönci Frühof Sándor

 
 
Pályafestő
Fotó: Gönci Frühof Sándor

 
Elfáradva
Fotó: Gönci Frühof Sándor

 
Labdaszedő
Fotó: Gönci Frühof Sándor

„Tervező grafikusként mindig öröm szép alapanyagokkal dolgozni. Azonban itt többről volt szó: a kötetet tervezve, a fotókat nézegetve egyre inkább azt láttuk, hogy akár ma, és akár bárhol a világban készülhetnének ezek a képek. Remélem, hogy az emberi létezés egyetemesebb, mélyebb rétegeinek érintését sikerül átadnunk az olvasóknak” – osztotta meg Keltai Ágnes, a könyv tervezője.

A könyv szerkesztője az évtizedes kiadói tapasztalattal rendelkező Fejér Tamara. A szociofotó magyarországi történetéről Baki Péter, Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója írt rövid bevezetőt a könyvhöz. A több mint 130 eredeti, fekete-fehér fotó digitális restaurálását a Londonban élő Kramer Tamás végezte, aki maga is amatőr fotográfus. Képei megjelentek a Leica Fotografie International galériájában, a Guardianben és online magazinokban, első önálló kiállítása pedig tavaly nyílt Madridban.

 
Ilyen lesz Gönci Frühof Sándor fotóalbuma
 

De most jön a bökkenő: Gönci fotóalbumának megjelenésére még nincs meg a pénz. Azonban az első közösségi piactéren, a Brancsközösségen már megrendelhető, ahol egy kampányban 1 millió forintot szeretnének összegyűjteni a szerzők. A kampány lényege, hogy a vásárlók előre adják össze a pénzt a kitűzött célösszeghez, amiből a nyomdaköltségeket tudják majd fizetni. A kétnyelvű (angol/magyar) album nagy formátumban, keménytáblás, kötött cérnafűzött kivitellel készül és azt alkotók reményei szerint októberben kézbe is vehetjük.

 
Üvegező
Fotó: Gönci Frühof Sándor 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.