Évszázados fotókon elevenedik meg a budapesti munkásosztály – ha az olvasók is úgy akarják

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 14.

Sorköz

Közösségi kampányból finanszíroznák a két világháború között alkotó Gönci Sándor fotóalbumának megjelenését a róla szóló könyv szerzői.

Gönci (Frühof) Sándor a múlt század 20-as, 30-as éveiben kezdett fényképezni, amikor a szociofotó még új dolog volt: a magyarországi első hullám éppenséggel Kassák Lajos körül szerveződött. Gönci az avantgárd Munka-kör egyik alkotójaként, autodidaktaként vette a kezébe a fényképezőgépet. A művészről eddig még nem készült monográfia, ezt a hiányt pótolja az ősszel megjelenő, kétnyelvű (magyar és angol) művészeti album.

Hogy milyenek Gönci fotói? Egy érzékeny, mélyen humanista ember művei, aki a század viharai ellenére megőrizte a derűjét. A könyvben szereplő fotók zöme Budapest szegénynegyedeiben készült, sokszor megrendítő erejű, érzékeny munkásfotók és portré. Nem véletlenül kerültek a fotós elé ezek a témák: a Kassák-féle Munka-kör tagjaként mi mással is foglalkozhatott volna? A fotók között szerepelnek kísérletező kompozíciók, tájképek, illetve a korabeli vidéki és városi munkásokat bemutató képek is.

Gönci eredeti foglalkozása textiltechnikus volt, önmagát művelve sajátította el a fotográfiát, mint oly sokan a szociofotósok közül. Munkáit a Nemzeti Múzeum Fotógyűjteménye és a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum őrzi. Egyéni és csoportos kiállításokon szerepelt, több fényképe a nemzetközi sajtót is bejárta.

„Amikor apu ezeket a sokszor megrendítő fotókat készítette 25-28 éves volt, nagyon fiatal, mégis ezek a fotók kiemelkedő művészi értéket jelentenek, érett szemléletet, nagy szakmai tudást mutatnak és egy olyan világszemléletet, amit örökbe kaptunk, és igyekszünk továbbadni”

– mondta el Gönci András, a fotóművész egyik fia, a könyv szerzője. 

 
Angyalföldi Madonna
Fotó: Gönci Frühof Sándor

 
 
Pályafestő
Fotó: Gönci Frühof Sándor

 
Elfáradva
Fotó: Gönci Frühof Sándor

 
Labdaszedő
Fotó: Gönci Frühof Sándor

„Tervező grafikusként mindig öröm szép alapanyagokkal dolgozni. Azonban itt többről volt szó: a kötetet tervezve, a fotókat nézegetve egyre inkább azt láttuk, hogy akár ma, és akár bárhol a világban készülhetnének ezek a képek. Remélem, hogy az emberi létezés egyetemesebb, mélyebb rétegeinek érintését sikerül átadnunk az olvasóknak” – osztotta meg Keltai Ágnes, a könyv tervezője.

A könyv szerkesztője az évtizedes kiadói tapasztalattal rendelkező Fejér Tamara. A szociofotó magyarországi történetéről Baki Péter, Magyar Fotográfusok Háza – Mai Manó Ház ügyvezető igazgatója írt rövid bevezetőt a könyvhöz. A több mint 130 eredeti, fekete-fehér fotó digitális restaurálását a Londonban élő Kramer Tamás végezte, aki maga is amatőr fotográfus. Képei megjelentek a Leica Fotografie International galériájában, a Guardianben és online magazinokban, első önálló kiállítása pedig tavaly nyílt Madridban.

 
Ilyen lesz Gönci Frühof Sándor fotóalbuma
 

De most jön a bökkenő: Gönci fotóalbumának megjelenésére még nincs meg a pénz. Azonban az első közösségi piactéren, a Brancsközösségen már megrendelhető, ahol egy kampányban 1 millió forintot szeretnének összegyűjteni a szerzők. A kampány lényege, hogy a vásárlók előre adják össze a pénzt a kitűzött célösszeghez, amiből a nyomdaköltségeket tudják majd fizetni. A kétnyelvű (angol/magyar) album nagy formátumban, keménytáblás, kötött cérnafűzött kivitellel készül és azt alkotók reményei szerint októberben kézbe is vehetjük.

 
Üvegező
Fotó: Gönci Frühof Sándor 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.