Könyv

Geert Mak: Jan Six tíz élete

Sorköz

Amszterdam dekadens Buddenbrookjai és műgyűjtő Guggenheimjei a Sixek, akik hajdan dolgoztattak Rembrandttal, a magukénak tudhatták Vermeer Tejet öntő lány című festményét – és akik máig ott élnek a gyűjteményüknek otthont adó házban, az Amstel partján.

Amszterdam dekadens Buddenbrookjai és műgyűjtő Guggenheimjei a Sixek, akik hajdan dolgoztattak Rembrandttal, a magukénak tudhatták Vermeer Tejet öntő lány című festményét – és akik máig ott élnek a gyűjteményüknek otthont adó házban, az Amstel partján. E család egymást követő nemzedékeiről szól a remek amszterdami városéletrajza révén a magyar olvasó számára is ismerős Geert Mak 2016-os könyve. A cím arra utal, hogy a legidősebb fiúgyermekek rendszerint a Jan nevet viselik e famíliában, amióta csak a posztón meggazdagodott Sixek a 16. század végén megtelepedtek a „batáv Rómában”. A legérdekesebb Jan éppenséggel az első volt a sorban, s róla, Hollandia arany évszázadának művészetpártoló uracsáról, majd tevékeny közszolgájáról szól a kötet bő egyharmada – egyszersmind vitán felül a legérdekesebb része. Az ő életútjával ismerkedvén ugyanis lépten-nyomon a kultúr- és művészettörténet ikonikus alakjaiba botolhatunk, hogy mást ne mondjunk: veje volt a Dr. Tulp anatómiája révén halhatatlanná vált orvos-polgármesternek. Ha van gyengéje Mak munkájának, az éppenséggel az, hogy a későbbi nemzedékek Janjai már kevésbé izgalmas és tömény holland világba születtek. A Bérczes Tibor, Balogh Tamás és a versidézeteket átültető Sajó László nívós fordítását kínáló magyar kiadás pedig mindössze egyvalamiért kárhoztatható: az indokoltnál sokkalta kevesebb illusztrációért, mely hiány jószerint folyamatos guglizásra készteti a kíváncsi olvasót.

László Ferenc

Osiris, 2019, 376 oldal, 3980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.