Könyv

Geert Mak: Jan Six tíz élete

Sorköz

Amszterdam dekadens Buddenbrookjai és műgyűjtő Guggenheimjei a Sixek, akik hajdan dolgoztattak Rembrandttal, a magukénak tudhatták Vermeer Tejet öntő lány című festményét – és akik máig ott élnek a gyűjteményüknek otthont adó házban, az Amstel partján.

Amszterdam dekadens Buddenbrookjai és műgyűjtő Guggenheimjei a Sixek, akik hajdan dolgoztattak Rembrandttal, a magukénak tudhatták Vermeer Tejet öntő lány című festményét – és akik máig ott élnek a gyűjteményüknek otthont adó házban, az Amstel partján. E család egymást követő nemzedékeiről szól a remek amszterdami városéletrajza révén a magyar olvasó számára is ismerős Geert Mak 2016-os könyve. A cím arra utal, hogy a legidősebb fiúgyermekek rendszerint a Jan nevet viselik e famíliában, amióta csak a posztón meggazdagodott Sixek a 16. század végén megtelepedtek a „batáv Rómában”. A legérdekesebb Jan éppenséggel az első volt a sorban, s róla, Hollandia arany évszázadának művészetpártoló uracsáról, majd tevékeny közszolgájáról szól a kötet bő egyharmada – egyszersmind vitán felül a legérdekesebb része. Az ő életútjával ismerkedvén ugyanis lépten-nyomon a kultúr- és művészettörténet ikonikus alakjaiba botolhatunk, hogy mást ne mondjunk: veje volt a Dr. Tulp anatómiája révén halhatatlanná vált orvos-polgármesternek. Ha van gyengéje Mak munkájának, az éppenséggel az, hogy a későbbi nemzedékek Janjai már kevésbé izgalmas és tömény holland világba születtek. A Bérczes Tibor, Balogh Tamás és a versidézeteket átültető Sajó László nívós fordítását kínáló magyar kiadás pedig mindössze egyvalamiért kárhoztatható: az indokoltnál sokkalta kevesebb illusztrációért, mely hiány jószerint folyamatos guglizásra készteti a kíváncsi olvasót.

László Ferenc

Osiris, 2019, 376 oldal, 3980 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.