Ismét megjelent, és folytatása is lett az elmúlt évek egyik legjobb gyermekverses kötetének

Sorköz

Kiss Ottó hatvanadik születésnapjára megjelent a Csillagszedő Márió és a nagyobb gyerekeknek való Ég Bolt. A könyvek különlegessége, hogy nem csak vidám témákat tálalnak jól. 

Weöres Sándornak van egy gyerekverse, A galagonya, amit Sebő Ferenc is feldolgozott, orientalista hangú fuvolával, arab ízű dallammal: „Őszi éjjel / izzik a galagonya / izzik a galagonya / ruhája.” Mindenki ismeri, kicsi és nagy, gyerek és felnőtt, és nem csak a szavak miatt bravúros, hanem a formája miatt is: a galagonya ritmikus szó, szinte halljuk a dobütéseket, a mondanivaló pedig enigmatikus. Mi az, hogy a galagonya lánnyá válik, és miért kezd sírni? Nem tudjuk pontosan, éppen ezért működik a vers úgy, mintha varázsige lenne. De ha valaki hallotta a dalt vagy a költeményt gyerekkorában, talán arra is emlékszik, milyen érzéseket ébresztett benne: magányt, felemelő szépséget, az őssszel beköszönő halálélményt, és az azzal járó metamorfózist. És ha felnőttkorunkban újra elénk bukkan Weöres szövege, a kíváncsi olvasó hozzáfoghat az elemzéshez, találhat metaforát, szinekdochét, feltűnhet neki, hogy a négy rövid szótagból (ga-la-go-nya) és az utána következő amphibrachiszból (ru-há-ja) neve is van, a proceleuzmatikus metrum – de hát ez már csak verstechnikai érdekesség. A hatás alighanem akkor a legerősebb, amikor nem akarunk betörni a költő műhelyébe, egyszerűen csak hagyjuk, hogy a vers megragadja a képzeletet. És bármennyire rejtélyes a strófa, a gyermeki lélekben a mag termékeny talajra hullik.

Valahogy így működnek Kiss Ottó gyerekversei is, bár nincsen bennük rím és a versek metruma sem kötött. Többnyire a svéd gyerekversekkel rokonítják a Csillagszedő Márió verseit, hiszen egyszerre fedezzük fel bennük a gyerekszáj ártatlan elszólásait és valamiféle végtelen bölcsességet. A Csillagszedő Márió húsz éve Az év könyve volt, sokáig szinte lehetetlen volt beszerezni, aztán megjelent újra, most pedig megint – Kiss Ottó hatvanadik születésnapjára időzítve –, immár az ikerdarabjának szánt Ég Bolt című kötettel együtt.

 
Kiss Ottó kötetei
Fotó: Móra Könyvkiadó

„Ma szerencsés napom volt: / találtam egy négylevelű lóherét.”

Ilyen vers is szerepel az első kötetben, és a fenti részlet jól illusztrálja azt a finom humort, ami a szerzőre jellemző. Vajon ez már szerencse? Tudunk értékelni egy négylevelű lóherét önmagában, vagy kell még valami, hogy tényleg mázlink legyen? Egy másik versben jégvirágokról van szó ablakon, amiket Márió legszívesebben csokorba kötne – de hát ezek tényleg olyan virágok, amiket nem lehet leszakítani, csak ott és akkor, csak a saját helyükön van értelmük. Egy harmadik rövidke költemény szerint: „A mélység az ugyanolyan, mint a magasság. / Csak máshonnan kell nézni.” Ez sem bonyolult, de mégis beeszi magát a gyerek fejébe, és talán évtizedek kellenek hozzá, hogy leessen, Hermész Triszmegisztosz örök alapelvét hallotta, csak más köntösben.

A Csillagszedő Márió ideális olvasója öt-hatéves gyerek, vagy annál idősebb. A könyv nem csak taoista és keleti bölcsességeket visszhangoz, hanem az élet szomorkás helyzeteiben is segít: az apa távol van, a szülők talán válnak, és ezzel a gyermeknek is meg kell küzdenie. Jó, ha tudjuk, hogy minden összeér és elválik egyszer, ahogy az évszakok múlnak, és ez alól talán apa meg anya sem kivétel.

 
Kiss Ottó
Fotó: Kiss Anna Boróka / Móra Könyvkiadó

Idén megjelent Kiss Ottó Ég Bolt című kötete is. (Mindkét könyvet Paulovkin Boglárka illusztrálta, a rajzok most először jelennek meg színesben.) Ennek a főhőse nem Márió, hanem egy tizenkét-tizenhárom éves kislány, aki olykor okosabb és bölcsebb, mint a szülei: „De ha a házastársak harcolnak egymással, / akkor bármelyikük győz, úgyis mind a ketten veszítenek.” A kötet a kislány szemszögéből dolgozza fel egy válás történetét, egy betegség lefolyását, kórházi látogatásokat, sírásokat és megvigasztalódást, és a nagypapa elvesztését.

Hogy ezek tabutémák-e, abban nem vagyunk biztosak, de abban igen, hogy egyik-másik vers csak később fedi fel majd magát a kiskamasz olvasó előtt, de most sem marad hatástalan. Legalább annyiban, hogy viszket tőle az ember fantáziája.

Kiss Ottó: Csillagszedő Márió; Ég Bolt. Móra Kiadó, 2023, 72 + 72 oldal, 2999 + 2999 Ft

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).