Jótékonysági kiadvány Arany Jánossal, Jókai Mórral, Tompa Mihállyal

  • L.T.
  • 2020. szeptember 27.

Sorköz

Háromkötetes segélyakció 1851-ben.

Vahot Imre neve leginkább onnan lehet ismerős, hogy 1844-től ő volt a Pesti Divatlap szerkesztője, majd később kiadója is. „Ügyes, a reklámhoz értő, sok ötlettel rendelkező újságíró volt, kiválóan értett ahhoz, hogy a mindenkori divatot megérezze, a közönség igényét felismerje és szolgálja. Értett ahhoz is, hogy másokban felismerje a lehetőséget, hogy bevonja érdekkörébe, mint Petőfi esetében tette” – írják róla a Magyar sajtó történetében. A teljességhez tartozik, hogy Vahot valóban alkalmazta lapjánál a még csak 21 éves Petőfit, de a költő – felszínességet emlegetve – már 1845 márciusában szakított a Pesti Divatlappal, bár külső munkatársként továbbra is itt jelentette meg verseit.

Vahot Imre

Vahot Imre

Fotó: Wikipédia

Vahot Imre mindössze három évvel volt idősebb Petőfinél, a szabadságharc idején ő is egyenruhát öltött, 1849-ben rövid időre bebörtönözték. Szabadulása után, 1850 elején (még Haynau rémuralma alatt) Bányarém címmel színpadra állított egy „eredeti népszínművet”, amelyben Mátyás király szelleme idéztetik meg, de ősszel már kiadóként is előállt: egy olyan kiadvány előfizetői akcióját hirdette meg, amelynek bevételét az 1849 augusztusában kifosztott és felgyújtott Losonc újjáépítésére szánta. Az akció ötlete a hazafiúi szeretet mellett onnan is eredhetett, hogy Vahot a helyi református gimnáziumban tanult.

Az előfizetői felhívás értő fülekre talált: a Losonczi Phönix című emlékkönyv első kötete 1851-ben jelent meg, bevezetésként Tompa Mihály A Phönix regéje című versével. De ebben, és a később megjelent második és harmadik kötetekben mindenféle műfaj helyet kapott, és nem is csak irodalmiak. Olvashatunk Losonc történetéről, a város 1849-es pusztulásáról, a magyarok őstörténetét Regényes krónika nemzetünk aranykorából címmel pedig maga Vahot Imre írta. És itt jelent meg először Arany Jánostól a Toldi szerelme előképének tekintett Daliás idők első éneke is, úgymint „kezdete egy nagy népies eposznak, mely Toldi második részét képezendi”. De az emlékkönyvben olyan Arany versek is helyet kaptak, mint a Családi kör és az Az ó torony, Petőfitől A téli esték, a Csillagos ég és a Kiskunság, de benne van Jókai Mór Láthatatlan csillag című elbeszélése is. A szerzők közt találjuk Vörösmarty Mihályt, Gyulai Pált, Bajza Józsefet is, no meg egy sor olyan nevet is, amelyet nem őrzött meg az emlékezet.

Vahot a Losonczi Phönix bevételeiből 4000 korona értékben négy alapítványt hozott létre 1851. július 6-án, Losoncon – a kisdedóvó, a közkönyvtár, a köztanoda létrehozására, illetve a szegénykórház fölszerelésére. Noha a köteteket nem tiltották be, a korszak viszonyait jól mutatja, hogy Vahot felajánlásait a losonci városi tanács hónapokig nem merte nyilvánosságra hozni. „A jelen kormányzati szabályok szerint a nyilvános gyűlések tartása a városokban is némi megszorításokhoz lévén kötve (…) ez volt egyedüli oka annak, hogy az ön által nagylelkűen tett alapítványokról szóló levelek eddig fel nem mutattattak” – írták a kiadónak a különös köszönetnyilvánítást, amit Vahot a Phönix 1852-ben megjelent harmadik kötetének epilógusaként közölt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.