Olvasni muszáj

Már a szülés előtt olvasni kellene az anyáknak arról, milyen élethelyzetbe kerülnek utána

Sorköz

A magyar származású Szilvia Molnar regénye a gyermekágyas időszak nehézségeiről és szépségéről, a szülés utáni depresszióról ad közre történetet. Brutális őszinteség, zsigeri hatás, megható valóság.

„A szülés úgy átváltoztatott, hogy nem ismerek magamra.”

Nem tabu, de nem is kifejezetten szépirodalmi téma a szülést követő megváltozott élethelyzet, ahogy a szülés utáni depresszió sem. Kevesen, és ők is csak érintőlegesen írnak az anyaság paradox élethelyzetéről, így adekvát a kérdés, hogy leírta-e valaha valaki az irodalomban, mivel jár egy csecsemő pelenkacseréje. De a közbeszédben sem sok figyelmet áldozunk arra, hogyan változtatja meg az élet valóságát az anyaság és a szélsőséges helyzeteket eredményező gyermekágyi időszak. Pedig egy gyermek születése nem csak a babaillatról, puhaságról, és cukiságról szól.

A fogantatástól a változás állandó. Az anyává válás nem csak pozitív konnotációkkal jár.

„Valaha műfordító voltam, ma tejcsarnok.”

– írja a magyar származású Szilvia Molnar első regényében, az Üvegházban a szülést követő első hetekről. A szerző Magyarországon született, Svédországban nevelkedett, jelenleg a texasi Austinban él, egy irodalmi ügynökség munkatársa. Könyvében brutális őszinteséggel örökíti meg a test átalakulásával járó gyötrelmeket, fájdalmat és furcsaságokat, a kialvatlanságot, de a kiszolgáltatottságot, a magányt és a gyerek érkezésével járó identitáskrízist is. Beszél a megváltozott testről, új funkciójáról, regenerálódásról, vérről, tejről, ahogy a formálódó tudatról is, a kimerültség ismeretlen módozatairól és mértékéről, de végletes, szélsőséges érzésekről, és a függetlenség iránti vélt vagy valós vágyról is.

„Talán az anyaság arról szól, hogy elvesztem az eszem, és aztán életem végéig keresgélem.”

Elbeszélője egy újdonsült anya, akinek története a gyermekágyas időszak érzelmi és fizikai nehézségeit, törékenységét mutatja meg. Egyszerre küszködik a test és a lélek változásaival, egyértelműen szülés utáni depressziótól szenved. Nem csak párkapcsolatát, a munkához való korábbi viszonyát kell átértékelnie, de lényegében egész addigi életét, és újat kialakítani. Szépen reflektál állapotára, a vele történtekre; tudja, hogy nem valami jó, ahogyan él, például abnormálisnak tartja, hogy nem találkozik senkivel, de bevallja azt is, hogy fél elhagyni a lakást. „Nem tetszik az állapot, amibe magamat juttattam” – bukik ki belőle a vallomás a lapokon, amitől az önmagával és új szerepével való viaskodás még átélhetőbb. Hisz’ tudja, hogy nem jó irányba halad az élete, mégis csak lassan és nagyon nehezen tud rajta változtatni.

„Ábrázolt már valaki anyát, aki órákon át a karjában tartja a gyermekét? Feltárta valaki, mi történik a hajnali órákban?”

Szilvia Molnar rendkívül őszinte feljegyzései zsigerien hatnak, ahogy szereplője a szülést követő néhány napban vagy hétben, a nappalok és éjszakák végtelenjében, miközben ösztönösen biztonságban és életben tartja újszülöttjét, csak lassan és nehezen tud szabadulni börtönné váló lakása fogságából, visszatalálni korábbi életének megmaradt részeibe. Támogató férje hiába akar, csak keveset tud neki segíteni. Míg érdekes módon egy rendkívül furcsa, haldokló, gyakorlatilag ismeretlen szomszéd teszi neki a legnagyobb szívességet jelenlétével és özvegyi örökségül kapott már-már szürreális életmódjával.

„Sok-sok többszöröződő sejt vagy, gyarapodsz, formát öltesz, forogsz, nyújtózol. Körmöt, szempillát, személyiséget növesztesz. Csupa lehetőség vagy.”

A regény legmegrázóbb, elidegenítő része, mikor az újdonsült anya legbensőbb negatív gondolatait hangosítja ki a szerző, és bár csak egy-egy mondat erejéig, de újra meg újra arról ír, esetleg miként tudná bántani a gyerekét, hogyan tudja elképzelni, milyen lenne, ha mégsem lenne az a kis „együttműködő batyu”, a „tartozéka”, vagyis a kislánya. Nagyon fontos, hogy az ilyesféle démonok megjelenését sem rejti el a könyv, ahogy az is, hogy az anya – persze –, sosem bántja a gyerekét, és egy szép fordulattal épp őt féltve lép ki először a lakásból a szülést követően, ezzel is felülemelkedve a depresszív élethelyzeten. A jól szerkesztett szöveg klassz dramaturgiai ívet jár be, a jelenből a múltba visszatekintés és az aktuális mindennapok alakulása kifejezetten érdekes fejlődést jelenítenek meg.

„Nem álltam készen rá, hogy meggyászoljam a magam mögött hagyott életet.”

Hogy mikor olvassunk a szülés utáni depresszióról, elhagyatottságról, félelmekről, szorongásról, személyiségvesztésről? Bármikor! Jó ötlet-e várandósság idején? Természetesen, hiszen mi sem lehet fontosabb kismamaként, mint informálódni, felkészülni az ismeretlenre. Szilvia Molnar közel hozza a gyermekágyas időszak nehézségeit és felvillantja szépségének egyértelműségét. Nem egyszerűen megkapó könyv, hanem bátor vállalkozás az írótól.

Szilvia Molnar: Üvegház. Fordította: Lázár Júlia, Open Books, 2023, 240 oldal

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.