Olvasni muszáj

Már a szülés előtt olvasni kellene az anyáknak arról, milyen élethelyzetbe kerülnek utána

Sorköz

A magyar származású Szilvia Molnar regénye a gyermekágyas időszak nehézségeiről és szépségéről, a szülés utáni depresszióról ad közre történetet. Brutális őszinteség, zsigeri hatás, megható valóság.

„A szülés úgy átváltoztatott, hogy nem ismerek magamra.”

Nem tabu, de nem is kifejezetten szépirodalmi téma a szülést követő megváltozott élethelyzet, ahogy a szülés utáni depresszió sem. Kevesen, és ők is csak érintőlegesen írnak az anyaság paradox élethelyzetéről, így adekvát a kérdés, hogy leírta-e valaha valaki az irodalomban, mivel jár egy csecsemő pelenkacseréje. De a közbeszédben sem sok figyelmet áldozunk arra, hogyan változtatja meg az élet valóságát az anyaság és a szélsőséges helyzeteket eredményező gyermekágyi időszak. Pedig egy gyermek születése nem csak a babaillatról, puhaságról, és cukiságról szól.

A fogantatástól a változás állandó. Az anyává válás nem csak pozitív konnotációkkal jár.

„Valaha műfordító voltam, ma tejcsarnok.”

– írja a magyar származású Szilvia Molnar első regényében, az Üvegházban a szülést követő első hetekről. A szerző Magyarországon született, Svédországban nevelkedett, jelenleg a texasi Austinban él, egy irodalmi ügynökség munkatársa. Könyvében brutális őszinteséggel örökíti meg a test átalakulásával járó gyötrelmeket, fájdalmat és furcsaságokat, a kialvatlanságot, de a kiszolgáltatottságot, a magányt és a gyerek érkezésével járó identitáskrízist is. Beszél a megváltozott testről, új funkciójáról, regenerálódásról, vérről, tejről, ahogy a formálódó tudatról is, a kimerültség ismeretlen módozatairól és mértékéről, de végletes, szélsőséges érzésekről, és a függetlenség iránti vélt vagy valós vágyról is.

„Talán az anyaság arról szól, hogy elvesztem az eszem, és aztán életem végéig keresgélem.”

Elbeszélője egy újdonsült anya, akinek története a gyermekágyas időszak érzelmi és fizikai nehézségeit, törékenységét mutatja meg. Egyszerre küszködik a test és a lélek változásaival, egyértelműen szülés utáni depressziótól szenved. Nem csak párkapcsolatát, a munkához való korábbi viszonyát kell átértékelnie, de lényegében egész addigi életét, és újat kialakítani. Szépen reflektál állapotára, a vele történtekre; tudja, hogy nem valami jó, ahogyan él, például abnormálisnak tartja, hogy nem találkozik senkivel, de bevallja azt is, hogy fél elhagyni a lakást. „Nem tetszik az állapot, amibe magamat juttattam” – bukik ki belőle a vallomás a lapokon, amitől az önmagával és új szerepével való viaskodás még átélhetőbb. Hisz’ tudja, hogy nem jó irányba halad az élete, mégis csak lassan és nagyon nehezen tud rajta változtatni.

„Ábrázolt már valaki anyát, aki órákon át a karjában tartja a gyermekét? Feltárta valaki, mi történik a hajnali órákban?”

Szilvia Molnar rendkívül őszinte feljegyzései zsigerien hatnak, ahogy szereplője a szülést követő néhány napban vagy hétben, a nappalok és éjszakák végtelenjében, miközben ösztönösen biztonságban és életben tartja újszülöttjét, csak lassan és nehezen tud szabadulni börtönné váló lakása fogságából, visszatalálni korábbi életének megmaradt részeibe. Támogató férje hiába akar, csak keveset tud neki segíteni. Míg érdekes módon egy rendkívül furcsa, haldokló, gyakorlatilag ismeretlen szomszéd teszi neki a legnagyobb szívességet jelenlétével és özvegyi örökségül kapott már-már szürreális életmódjával.

„Sok-sok többszöröződő sejt vagy, gyarapodsz, formát öltesz, forogsz, nyújtózol. Körmöt, szempillát, személyiséget növesztesz. Csupa lehetőség vagy.”

A regény legmegrázóbb, elidegenítő része, mikor az újdonsült anya legbensőbb negatív gondolatait hangosítja ki a szerző, és bár csak egy-egy mondat erejéig, de újra meg újra arról ír, esetleg miként tudná bántani a gyerekét, hogyan tudja elképzelni, milyen lenne, ha mégsem lenne az a kis „együttműködő batyu”, a „tartozéka”, vagyis a kislánya. Nagyon fontos, hogy az ilyesféle démonok megjelenését sem rejti el a könyv, ahogy az is, hogy az anya – persze –, sosem bántja a gyerekét, és egy szép fordulattal épp őt féltve lép ki először a lakásból a szülést követően, ezzel is felülemelkedve a depresszív élethelyzeten. A jól szerkesztett szöveg klassz dramaturgiai ívet jár be, a jelenből a múltba visszatekintés és az aktuális mindennapok alakulása kifejezetten érdekes fejlődést jelenítenek meg.

„Nem álltam készen rá, hogy meggyászoljam a magam mögött hagyott életet.”

Hogy mikor olvassunk a szülés utáni depresszióról, elhagyatottságról, félelmekről, szorongásról, személyiségvesztésről? Bármikor! Jó ötlet-e várandósság idején? Természetesen, hiszen mi sem lehet fontosabb kismamaként, mint informálódni, felkészülni az ismeretlenre. Szilvia Molnar közel hozza a gyermekágyas időszak nehézségeit és felvillantja szépségének egyértelműségét. Nem egyszerűen megkapó könyv, hanem bátor vállalkozás az írótól.

Szilvia Molnar: Üvegház. Fordította: Lázár Júlia, Open Books, 2023, 240 oldal

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.