Olvasni muszáj

Már a szülés előtt olvasni kellene az anyáknak arról, milyen élethelyzetbe kerülnek utána

Sorköz

A magyar származású Szilvia Molnar regénye a gyermekágyas időszak nehézségeiről és szépségéről, a szülés utáni depresszióról ad közre történetet. Brutális őszinteség, zsigeri hatás, megható valóság.

„A szülés úgy átváltoztatott, hogy nem ismerek magamra.”

Nem tabu, de nem is kifejezetten szépirodalmi téma a szülést követő megváltozott élethelyzet, ahogy a szülés utáni depresszió sem. Kevesen, és ők is csak érintőlegesen írnak az anyaság paradox élethelyzetéről, így adekvát a kérdés, hogy leírta-e valaha valaki az irodalomban, mivel jár egy csecsemő pelenkacseréje. De a közbeszédben sem sok figyelmet áldozunk arra, hogyan változtatja meg az élet valóságát az anyaság és a szélsőséges helyzeteket eredményező gyermekágyi időszak. Pedig egy gyermek születése nem csak a babaillatról, puhaságról, és cukiságról szól.

A fogantatástól a változás állandó. Az anyává válás nem csak pozitív konnotációkkal jár.

„Valaha műfordító voltam, ma tejcsarnok.”

– írja a magyar származású Szilvia Molnar első regényében, az Üvegházban a szülést követő első hetekről. A szerző Magyarországon született, Svédországban nevelkedett, jelenleg a texasi Austinban él, egy irodalmi ügynökség munkatársa. Könyvében brutális őszinteséggel örökíti meg a test átalakulásával járó gyötrelmeket, fájdalmat és furcsaságokat, a kialvatlanságot, de a kiszolgáltatottságot, a magányt és a gyerek érkezésével járó identitáskrízist is. Beszél a megváltozott testről, új funkciójáról, regenerálódásról, vérről, tejről, ahogy a formálódó tudatról is, a kimerültség ismeretlen módozatairól és mértékéről, de végletes, szélsőséges érzésekről, és a függetlenség iránti vélt vagy valós vágyról is.

„Talán az anyaság arról szól, hogy elvesztem az eszem, és aztán életem végéig keresgélem.”

Elbeszélője egy újdonsült anya, akinek története a gyermekágyas időszak érzelmi és fizikai nehézségeit, törékenységét mutatja meg. Egyszerre küszködik a test és a lélek változásaival, egyértelműen szülés utáni depressziótól szenved. Nem csak párkapcsolatát, a munkához való korábbi viszonyát kell átértékelnie, de lényegében egész addigi életét, és újat kialakítani. Szépen reflektál állapotára, a vele történtekre; tudja, hogy nem valami jó, ahogyan él, például abnormálisnak tartja, hogy nem találkozik senkivel, de bevallja azt is, hogy fél elhagyni a lakást. „Nem tetszik az állapot, amibe magamat juttattam” – bukik ki belőle a vallomás a lapokon, amitől az önmagával és új szerepével való viaskodás még átélhetőbb. Hisz’ tudja, hogy nem jó irányba halad az élete, mégis csak lassan és nagyon nehezen tud rajta változtatni.

„Ábrázolt már valaki anyát, aki órákon át a karjában tartja a gyermekét? Feltárta valaki, mi történik a hajnali órákban?”

Szilvia Molnar rendkívül őszinte feljegyzései zsigerien hatnak, ahogy szereplője a szülést követő néhány napban vagy hétben, a nappalok és éjszakák végtelenjében, miközben ösztönösen biztonságban és életben tartja újszülöttjét, csak lassan és nehezen tud szabadulni börtönné váló lakása fogságából, visszatalálni korábbi életének megmaradt részeibe. Támogató férje hiába akar, csak keveset tud neki segíteni. Míg érdekes módon egy rendkívül furcsa, haldokló, gyakorlatilag ismeretlen szomszéd teszi neki a legnagyobb szívességet jelenlétével és özvegyi örökségül kapott már-már szürreális életmódjával.

„Sok-sok többszöröződő sejt vagy, gyarapodsz, formát öltesz, forogsz, nyújtózol. Körmöt, szempillát, személyiséget növesztesz. Csupa lehetőség vagy.”

A regény legmegrázóbb, elidegenítő része, mikor az újdonsült anya legbensőbb negatív gondolatait hangosítja ki a szerző, és bár csak egy-egy mondat erejéig, de újra meg újra arról ír, esetleg miként tudná bántani a gyerekét, hogyan tudja elképzelni, milyen lenne, ha mégsem lenne az a kis „együttműködő batyu”, a „tartozéka”, vagyis a kislánya. Nagyon fontos, hogy az ilyesféle démonok megjelenését sem rejti el a könyv, ahogy az is, hogy az anya – persze –, sosem bántja a gyerekét, és egy szép fordulattal épp őt féltve lép ki először a lakásból a szülést követően, ezzel is felülemelkedve a depresszív élethelyzeten. A jól szerkesztett szöveg klassz dramaturgiai ívet jár be, a jelenből a múltba visszatekintés és az aktuális mindennapok alakulása kifejezetten érdekes fejlődést jelenítenek meg.

„Nem álltam készen rá, hogy meggyászoljam a magam mögött hagyott életet.”

Hogy mikor olvassunk a szülés utáni depresszióról, elhagyatottságról, félelmekről, szorongásról, személyiségvesztésről? Bármikor! Jó ötlet-e várandósság idején? Természetesen, hiszen mi sem lehet fontosabb kismamaként, mint informálódni, felkészülni az ismeretlenre. Szilvia Molnar közel hozza a gyermekágyas időszak nehézségeit és felvillantja szépségének egyértelműségét. Nem egyszerűen megkapó könyv, hanem bátor vállalkozás az írótól.

Szilvia Molnar: Üvegház. Fordította: Lázár Júlia, Open Books, 2023, 240 oldal

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.