Könyv

Máthé Áron: Vörös karszalag

  • - barotányi -
  • 2021. március 10.

Sorköz

1945 fordulópont volt a magyar történelemben: a régi Magyarország elenyészett az újabb háborúvesztés nyomán, magyar állampolgárok százezreit rántva magával a pusztulásba.

Az e tekintetben is folytatólagos, szenvedések kíséretében megszülető, s még évtizedekig a nyakunkon maradó új világ pedig jórészt a háborúban győztes sztálini Szovjetunió akaratának megfelelően lett olyan, amilyen. A megszálló csapatok improvizálta karhatalmi erők történetét járja körül Máthé Áron történész sok tekintetben úttörő jelentőségű, visszaemlékezésekre épülő könyve. Ezek köré rendeződik ugyanis a szerző narratívája, amely szerint e „kollaboráns” rendvédelmi alakulatok rövid távon a rabszolgamunkára épülő szovjet újjáépítéshez szolgáltattak emberi nyersanyagot, majd később belőlük (is) nőtt ki a kommunista párt hatalomátvételét segítő belügyi erőszakszervezet.

Máthé ezt többé-kevésbé meggyőzően alá is támasztja lendületesen megírt, olvasmányos könyvének lapjain, miközben igazi dráma bontakozik ki a szemünk előtt: láthatjuk, hogy sokszor kicsinyes bosszúk és leszámolások eredményeképpen állt össze azok (összességében százezres nagyságrendű) listája, akiket a háború végén és még jóval a harcok lezárulása után fogdostak össze és hurcoltak különböző indokokkal a Szovjetunióba. A jórészt az áldozatok optikájából építkező munkában kevesebb tér jut a szovjeteket tevőlegesen kiszolgálók motivációinak, társadalmi hátterének, de valamit hagyni kell e munka folytatóinak is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.