Könyv

Máthé Áron: Vörös karszalag

  • - barotányi -
  • 2021. március 10.

Sorköz

1945 fordulópont volt a magyar történelemben: a régi Magyarország elenyészett az újabb háborúvesztés nyomán, magyar állampolgárok százezreit rántva magával a pusztulásba.

Az e tekintetben is folytatólagos, szenvedések kíséretében megszülető, s még évtizedekig a nyakunkon maradó új világ pedig jórészt a háborúban győztes sztálini Szovjetunió akaratának megfelelően lett olyan, amilyen. A megszálló csapatok improvizálta karhatalmi erők történetét járja körül Máthé Áron történész sok tekintetben úttörő jelentőségű, visszaemlékezésekre épülő könyve. Ezek köré rendeződik ugyanis a szerző narratívája, amely szerint e „kollaboráns” rendvédelmi alakulatok rövid távon a rabszolgamunkára épülő szovjet újjáépítéshez szolgáltattak emberi nyersanyagot, majd később belőlük (is) nőtt ki a kommunista párt hatalomátvételét segítő belügyi erőszakszervezet.

Máthé ezt többé-kevésbé meggyőzően alá is támasztja lendületesen megírt, olvasmányos könyvének lapjain, miközben igazi dráma bontakozik ki a szemünk előtt: láthatjuk, hogy sokszor kicsinyes bosszúk és leszámolások eredményeképpen állt össze azok (összességében százezres nagyságrendű) listája, akiket a háború végén és még jóval a harcok lezárulása után fogdostak össze és hurcoltak különböző indokokkal a Szovjetunióba. A jórészt az áldozatok optikájából építkező munkában kevesebb tér jut a szovjeteket tevőlegesen kiszolgálók motivációinak, társadalmi hátterének, de valamit hagyni kell e munka folytatóinak is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.