Ők kapták 2020-ban a Szépíró-díjat

  • narancs.hu
  • 2020. november 7.

Sorköz

A szépirodalmi és az irodalomkritikai tevékenység elismerése mellett egy fiatal szerzőt és egy irodalomszervezőt is kitüntettek.

A Szépírók Társasága 2001-ben alapította a Szépíró-díjat, ami az azt követő években a magyar irodalmi élet egyik legrangosabb elismerésévé vált. A díjat 2013-ig minden évben kiosztották, de következő négy évben anyagi támogatás híján erre nem kerülhetett sor.

2018-tól újra lehetőség van a díjazásra, melynek menete annyiban változott, hogy azóta két kategóriában két szerző kapja meg „szépirodalmi”, illetve „irodalomkritikai” tevékenységért. Tavaly óta a Junior Szépíró-díjat is kiosztják (35 év alatti szerzőknek), idén az egykori alelnök emlékére megalapították a Kéri Piroska-díjat, amellyel az irodalomszervezésben elévülhetetlen érdemeket szerző irodalmi szereplőt tüntetik ki – mindezt magántámogatóknak köszönhetően.

„A szakmai zsűrizés változatlanul biztosítéka annak, hogy állami ideológiáktól és kereskedelmi érdekektől is független döntés szülessen, amely olyan művekre, műfajokra és szerzőkre is felhívhatja a figyelmet, akiknek más csatornákon keresztül kevesebb esélyük van az elismerésre, s így a szélesebb körű ismertségre” – közölte a díjjal kapcsolatban a Szépírók Társasága, melynek kuratóriuma – Babiczky Tibor, Garaczi László, Tóth Krisztina – 2020-ban is meghozta döntését a díjakról.

Szépirodalmi kategóriában Cserna-Szabó András, irodalomkritikai kategóriában Hetényi Zsuzsa kapta meg a díjat. Az Junior Szépíró-díjat Szendi Nóra kapta, a Kéri Piroska-díjat pedig a balatonfüredi Magyar Fordítóház alapítója, Rácz Péter költő, műfordító.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.