„A Horthy-korszak poros uram-bátyám világában ezek a nők más norma szerint akartak élni"

  • Götz Eszter
  • 2019. július 4.

Sorköz

Pető Andrea most megjelent kötete, a Láthatatlan elkövetők egy 75 évvel ezelőtti tömeggyilkosság történetéből kiindulva azt vizsgálja, hogyan kerülnek nők a szélsőjobboldalhoz. A történésszel arról is beszélgettünk, mi következik abból, ha a hatalom definiál­ja a nők szerepét a családon belül.

MN: A Csengery utcai gyilkosságokra (1944. október 15-én egy budapesti házban 19, más adatok szerint 18 vagy 21 embert öltek meg) alkalmasint Dely Piroska adott parancsot a házba betörő nyilasoknak és SS-katonáknak. Van erre magyarázat?

PA: Hogy valóban adott-e parancsot, nem tudhatjuk, mert a vallomások, interjúk ellentmondásosak. Ez egy intim mészárlás, egy ati­pikus holokauszttörténet volt, magyarok mészároltak le magyarokat a laká­suk­ban, Budapest közepén. De azt tudjuk, hogy a munkavállaló nők tömegei élték meg a munkahelyi diszkriminációt, szegénységet, és mivel a baloldali radikalizmus és a szakszervezetek zárva voltak számukra, szükségszerűen a szélsőjobb irányába húzódtak. Már azért is, mert a Horthy-korszak „konzervatív ajánlata” a nőknek, azaz, hogy legyenek lojálisak a férfiak által, a férfiak érdekében működtetett politikai rendszerhez, és fókuszáljanak a családjukra, számukra nem volt elfogadható, többek között anyagi források hiányában.

Némelyik nyilas tagszervezetnek 30 százaléka volt nő – és ha a mai politikai pártokkal vagy a parlamenttel vetjük össze, ahol ez alig 10 százalék, az egykori szélsőséges pártok láthatóan megfogalmaztak egy olyan politikai üzenetet, ami sokakban rezonált. Sok nő használt erőszakot a háború utolsó hónapjaiban, mert ez volt az egyetlen eszköz, hogy a politikai közösség tagjai legyenek: hogy gyilkoltak, kínoztak és raboltak. A nyilas mozgalom egy erőszakra alapuló emancipációs lehetőséget jelentett, olyat, amit ma is látunk, amikor a félkatonai szervezetek egyre növekvő számú női tagjainak motivációit elemezzük. (...)

Pető Andrea nőtörténész

Pető Andrea nőtörténész

 

MN: Beszédes tárgy a kötetben egy korabeli fotón is bemutatott zsebkendő, amelyet nyilas nők hímeztek Szálasi Ferencnek. A szélsőjobb a nőknek a zsebkendőhímzést delegálta, miközben, mint említette, nem kevés nő a hatalomban, sőt az erőszakos tettekben is részt kívánt venni. Ez paradoxon, vagy logikus következménye a korabeli társadalmi normáknak?

PA: A fénykép a tárgyalásról készült film egy kockája, amikor Szálasit a női szekcióról kérdezik. A kommunista irányítású Igazságügyi Minisztérium égisze alatt működő bíróság képviselője persze rögtön a nyilas nők állítólagos ledér erkölcsein csámcsog, így hiteltelenítve és láthatatlanná téve a politizáló nőket. Szálasi pedig a nők feladatát a hólapátolásban jelölte ki, de csak ha túl sok a hó.

Ez jól mutatja a konfliktust, hogy a nők a párton belül is sok nehézséggel néztek szembe. Ami a történésznek persze jó, hiszen az az elhúzódó botrány, hogy a konzervatív sajtó feminizmussal vádolta a nyilasokat, sok elemezhető forrást termelt. A Horthy-korszak poros uram-bátyám világában ezek a nők más norma szerint akartak élni, ami a nyilas párt vezetőségének nem nagyon tetszett, mert ők éppen azért dolgoztak, hogy ebbe a poros elitbe bekerüljenek.

A teljes interjút a Magyar Narancs legfrisebb számában találja. Ne felejtse el megvásárolni a lapot az újságárusoknál vagy fizessen elő rá itt.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.