GYEREK + KÖNYV

Rém érdekes élet

Janikovszky Éva: Naplóm, 1938–1944

  • Szekeres Nikoletta
  • 2020. november 12.

Sorköz

Inspiráló volna így kezdeni ezt az írást, hogy őszintén kíváncsiak vagyunk arra, hogyan változtatja meg e kötet a Janikovszky-recepciót – ha beszélhetnénk kortárs Janikovszky-recepcióról.

Az elmúlt tíz évben az utolsó említésre méltó epizód a 2011-es Keresztesi József je­gyez­te Janikovszky-jegyzetek című, ÉS-ben megjelent írás, illetve rá egy évre a Magyar Narancs hasábjain olvasható polémia és olvasói levélváltás. Aztán a 2014-es, alapos, de mélyebb problémákat nem érintő Komáromi Gabriella monográfiával az irodalomtörténet mintha letudta volna a kötelességét, és onnantól ez a távolról egységesnek tűnő életmű a szakmai mellőzöttség sorsára jutott.

E kötetben most Janikovszky Éva lánykorból a fiatal felnőttkorba átívelő naplóit olvashatjuk egy izgalmas szerkesztői elv szerint, melynek köszönhetően a szöveg azoknak kedvez, akik örömmel vesznek el a dokumentumok és források tengerében, de szem előtt tartja a regényszerű naplóolvasás igényeit is. Hogy kicsoda Janikovszky? Az elmúlt évtizedben kikezdett Janikovszky-identitás összemosódik az ismert gyerekmonológok írójának identitásával, és e kép elengedhetetlen elemei a bennünk élő Réber-grafikák is. De együtt látjuk mindezt a Móra Könyvkiadó főszerkesztőjének arcélével, a sokat nyilatkozó, humoros és okos Janikovszky Éva alakjával is, aki rengeteget merített szövegeiben fia, Janikovszky János gyereknyelvéből. A naplók egy új Janikovszky-arcot mutatnak meg – ezeket is a fiának köszönhetjük. (Komáromi Gabriella publikált ugyan már kisebb füzetlapdarabkákat korábban, de azok inkább az írói attitűd aláfestéseként szerepeltek.) János az édesanyja Bajza utcai lakását szinte érintetlenül hagyva (bár virágait hősiesen locsolva), az elmúlt években Dési János újságíró segítségével nekilátott a hagyaték feldolgozásának. Mindenképpen izgalmas a kötet megítélésében az, hogy nemcsak irodalomtörténeti és szerkesztői perspektíva mentén szerveződött kötetté a megtalált hat napló, de egyfajta generációs párbeszéd is felsejlik bennük. Janikovszky János sosem titkolta el nyilatkozataiban az alkotó szülővel kapcsolatos ambivalenciákat, amelyek szinte minden ilyen típusú szülő-gyerek kapcsolatot jellemeznek, de nem hagyta reflektálatlanul az elmúlt évtized azon kérdéseit sem, amelyek a Janikovszky névhez kapcsolódnak. Ezek fényében a Naplóm megjelenése talán még fontosabb irodalomtörténeti eseményként kezelhető, mint azt elsőre gondolnánk. A könyv szerkesztője, Dóka Péter a naplók mellett fellelhető temérdek forrás, a Janikovszky Éva által mindig pontosan dokumentált bejegyzések és a végtelen számú levelek jó gazdája volt, korrekt és érzékeny filológusi munkát végzett, míg Dési ügyesen érzett rá a hozzáférhető fotók és képanyagok segítségével a könyv illusztrálására. Ezek csak ritkán akasztják meg az olvasást (pl. az Ortutay Lászlónak – a kultúrpolitikus Ortutay Gyula öccsének – írt 1945-ös levél), ami annak is köszönhető, hogy olyan feltáratlan pontok vannak a Janikovszky-biográfiában, amelyek további kutatásra sarkallnak, így a napló újabb szövegkiadások reményét veti fel. A bejegyzésekből egy meglepően okos, művelt, vibráló lányt ismerhetünk meg, aki életkorából fakadóan kaotikus figura, de az egyértelműen elmondható, hogy az 1938-tól íródó szöveg profi írói hangja az olvasóra hideg zuhanyként hat. A poézis, amelyet a gyerekmonológokból ismerünk, már a tizennégy éves Éva írói stílusában is tetten érhető. Ironikusan és humorosan reflektál a környezetére és önmagára is, olyan írói készséget mutatva fel, ami ritka ilyen fiatalon.

Janikovszky, annak ellenére – vagy éppen annak köszönhetően –, hogy szülei elváltak, a nevelőapja, Donászy Kálmán alias Kisapa révén szerencsés hátteret kap. A szegedi paprikanemesítő intézet igazgatása mellett, amelyről Éva természetesen egy szót sem ejt, Kisapa a Szegedi Filharmónia titkáraként dolgozik (erről annál többet beszél), így a lány állandó látogatója lehet a zenekari és színházi próbáknak, vagyis a szegedi kulturális élet mindennapos résztvevője lesz. A napló pontos lenyomata a jól szituált polgári miliőnek, és a háború borzalmaitól viszonylag megóvott Szegednek. Éva naplójának olvasása során sem marad el az a különös tapasztalás, amely már ismerős lehet Anne Frank naplója, vagy éppen Kunt Gergely Kamasztükrök című könyvéből, miszerint a háború minden szörnyűsége ellenére a fiatalok élik az életüket, táncolnak, mulatnak, összejönnek és szakítanak. Mégis, a napló 1944-hez közeledve egyre komorabbá válik. A szöveget korábban behálózó hebrencs flörtölések, a megélt szerelmek leírása mélyebb intonációjú lesz. A kiváló humorforrásként működő iskolai történetek, csip-csup viták, és Éva kellemes személyisége, amelynek köszönhetően az osztályban ő válik az összekötővé nem zsidók és zsidók közt, egyre inkább a háború, és egy nagy, nyomasztó szerelem ködébe burkolóznak. Ahogy kirajzolódik a népes család fogyatkozó képe, ahogy nagyszüleit elviszik a marhavagonokban, úgy válik Éva körül minden egyre félelmetesebbé, szomorúbbá. A napló első kétharmadára jellemző hang, a visszatérő játékos kifejezések (rém, irtó, marhaság) helyét átveszik a gondolkodás expresszív képei, és átvezetnek lassan a naplót már nem író, felnőtt Éva életébe.

Móra Könyvkiadó, 2020, 198 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.