Érzelmi hullámvasútra váltunk jegyet: kritikánk Sándor Erzsi új könyvéről

Sorköz

Kiszámítható szerelmi történet, amolyan színházi regény. A való élettel történő bárminemű egyezés természetesen csak a véletlen műve. Ahogyan az lenni szokott.

Kár is életrajzok, színműs évfolyamok vagy az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet adattárának előadásai között keresgélve tippelni, hogy ki kicsoda, Sándor Erzsi okosan szerkesztett, kímélet és önsajnálat nélküli elbeszélése nem attól igazi, hogy az igazságról szól.

A vidéki színház fiatal színésznője, bár már tíz éve van a pályán, minden észérv és tapasztalat ellenére beleszeret egykori tanárába, a Kossuth-díjas színész-rendezőbe, aki nyilván házas, és az is marad. Lili hülyeséget csinál, pontosan tudja, de nem érdekli.

false

 

Fotó: Park Kiadó

Csak boldog akar lenni, amíg lehet.

A cselekmény remek figurák közvetítésével nyújt betekintést a kulisszák mögé a próbafolyamat részleteitől a premierig, a büfétől a takarásig. Sikereket és kudarcokat mutat fel, színészi trükköket oszt meg. S a klisés sztori a szerző megkapó stílusától végül mégis eredetivé lesz.

Ráadásul az egyes szám első személyű elbeszélő eszes, szarkasztikus, egyszerre pimasz, csípős humorú, bátor életigenlő, így minden rossz döntése ellenére is, vagy épp azok miatt klassz női példává is emelkedik.

Naiv olvasóként akár a szerzővel is azonosíthatnánk, hiszen ordít a könyvről a személyes érintettség. Egy – persze kiszámítható – érzelmi hullámvasútra váltunk jegyet, s melyik hullámvasút nem az az első kör után. Presser Gábor Csak dalok lemeze pont jó mellé.

Park Könyvkiadó, 2019, 248 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.