A labdarúgás művészete – Kiállítás a játék szépségéről és a magyar futball aranykoráról

  • -bz-
  • 2014. június 18.

Sport

E tárlaton olyan nagyítású fotókat és egyben nagy felbontású filmanyagokat nézhetünk meg, melyek párjukat ritkítják.

A történet még az ötvenes években kezdődött, amikor Kozák Lajos (1906–1975) fotóművész megörökítette a korszak legendás játékosait: az akkor már világsztárnak számító nagyokat (Puskás, Kocsis, Bozsik, Hidegkúti, Grosics) éppúgy, mint a válogatott kapuján kopogtató, esetleg éppen bemutatkozó Mátrait, Fenyvesit, Tichyt, vagy éppen a sok tekintetben a régi iskolát képviselő Szuszát. A portrékon túl (bár ezek is remek munkák) számos fázisfotót is készített, melyek a focisták legemlékezetesebb, sokszor kifejezetten emblematikus mozdulatait rögzítik. A fényképsorozatok elsősorban sportoktatási célt szolgáltak volna, de egy igazi fotóművész számára mindez többnek bizonyult puszta rutinfeladatnál: lenyűgöző felvételeket készített, melyeket egy, a futballtól általában, a magyar futballmitológiától pedig konkrétan idegenkedő befogadó is kedvtelve nézegethet. S ha már a fázisfotókról esik szó: a korban egyszerűen nem is léteztek olyan gépek, melyekkel sorozatfelvételeket lehetett volna készíteni, ezért Kozák Lajos egy saját kezűleg speciálisan átalakított kamerával készítette mai szemmel nézve is lenyűgözőnek tűnő fotóit.

false

 

A fotókat Galló Rita készítette

A sorozatok (melyeket 1953 és 1957 között lőtt a fotós) egy kisebb része meg is jelent Csanádi Árpád a neves szakíró, edző, későbbi sportvezető Labdarúgás című, 1955-ös könyvében – pontosan azzal a céllal, hogy a jövő focistái a lehető legpontosabban sajátíthassák el a mozdulatok tökéletes technikai kivitelezésének csínját-bínját. Ne felejtsük: akkor nálunk még csak az újságban lehetett olvasni televízióról, nem is szólva holmi képrögzítésről: kivéve természetesen a jó öreg mozifilmet! Ám a filmhíradókban is vetített meccsrészletek, összefoglalók önmagukban alkalmatlanok voltak elemzési célokra, s nem csak azért, mert készítőik - utólag már rejtélyesnek tűnő okból, akkoriban viszont normának számító dramaturgiai célokkal - hangulatos közönségképeket vágtak az akciók legizgalmasabb pillanataiba, amitől a mai focirajongó minimum agybajt kap. Nos, ezt a hiányosságot igyekeztek kiküszöbölni A labdarúgás művészete című interaktív kiállítás gondos rendezői: számos régi, az Aranycsapat meccseiről készült filmfelvételt vettek elő és a mai sportműsorokban jól bevált analitikus eszközökkel teszik láthatóvá, hogy a magyarok milyen ravasz taktikai elemeket alkalmazva játszották át technikás az ellenfeleket. De ez csak afféle játékos kiegészítő, hiszen az interaktív tárlat gerincét mégiscsak Kozák Lajos hosszú lappangás után előkerült felvételei adják.

false

A több mint száz negatív majd hatvan évig várta, hogy valaki kinyissa azt a mozifilmes dobozt, ahová készítője elhelyezte. A felvételek végül a fotóművész hagyatékának feldolgozása során kerültek elő: a leírás szerint órarugószerűvé (ezt korunk sajnálatos módon digitális időjelzőkhöz szokott gyermekei tán nem is tudják átérezni) összeaszott tekercseket kétéves munkával restaurálták és katalogizálták. Mindenesetre e tárlaton olyan nagyítású fotókat és egyben nagy felbontású filmagyagokat nézhetünk meg, melyek párjukat ritkítják – ráadásul nem csupán a megtisztított és digitálisan feljavított, renovált fotók, hanem az egyes fázisfotók összeillesztéséből létrehozott, a mai visszajátszási technikákat idéző, szuperlassított, finom részletekben gazdag mozgófilmek nyűgözhetik le a látogatót. S nem akármit láthatunk eme kisfilmeken: többek között a múlt héten elhunyt Grosics Gyula sasszézik tankönyvszerűen, oldalvást, majd páratlan ruganyossággal hárít a léc mellett, Bozsik veszi le nemes egyszerűséggel a labdát, Puskás lő bal külső rüszttel vagy éppen Kocsis ollózik egy egészségeset. Azt már csak félve tennénk hozzá: a fotók háttere is megér egy misét: a szinte földes, gyér fűvel borított edzőpályák, a sivár indusztriális, vagy éppen kisvárosias háttér (mondhatni, a magyar futball közege sem sokat változott ehhez képest).

false

A tárlat rendezői mindezt határozott kontextusba rendezik: a látogatók egy mp3-lejátszó segítségével (Hajdú B. István, az ismert sportkommentátor hangján) a kiállítás speciálisan berendezett tudáspontjaihoz illesztett, hatrészes villámelőadás-sorozat keretében ismerkedhetnek meg a magyar foci első fél évszázadának vázlatosan is kalandosnak tűnő történetével. No és futballfilozófia alapjaival, játékrendszer és játékstílus sajátos dialektikájával, a magyar foci sztorijának könnyű kézzel felvázolt társadalmi, politikai hátterével – de legfőképpen az úgynevezett Aranycsapat sajátos taktikai felállásának elemzésével (hátravont középcsatár Hidegkútival, negyedik védőként fungáló Zakariással stb.). 2-3-5, 3-2-2-3, 4-2-4 – aki azt hiszi, hogy ezek csupán rejtélyes matematikai sorozatok, az aligha nézett meg kettőnél több focimeccset, pedig a Millenárison megnézhető kiállítás még eme alapvető játékrendszerek és valamennyi, ma is használt leszármazottjuk evolúcióját is felvázolja. Vébé idején szinte kötelező program – ha másért nem, azért hogy átérezhessük: valaha a mi kottánkból játszott szinte az egész világ.

Helyszín: Millenáris Teátrum, megtekinthető augusztusig mindennap, 10–21 óráig.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.