"Aki kiteszi magát a bántásoknak" (Daniel Borillo és Didier Eribon)

  • Szilágyi Szilvia
  • 1999. december 9.

Sport

A meleg identitás legitimációjával kapcsolatos kérdések még a demokratikus berendezkedésű társadalmakban is felkavarják a kedélyeket. Közéleti, kulturális, tudományos és jogi szinten folyik a diskurzus, egyre biztatóbb eredményekkel. Daniel Borillo, a Párizsi Jogtudományi Egyetem tanára, az Európa Tanács szakértője, a Homo-szexualitás és jog című könyv szerzője, valamint Didier Eribon, a Nouvel Observateur munkatársa, filozófiatörténész, az École des Hautes Études szociológiatudományi tanszékének tanára, a Gondolatok a gay-kérdésről című könyv írója, elhivatott szakértői az ezredvégi meleg mozgalmaknak. Olyan nevekkel emlegetik őket egy lapon, mint Bernard-Henry Levy, a sztárfilozófus, akivel közös esszékötetük is jelent már meg. Az AIDS világnapján a Francia Intézetben rendezett előadássorozat kapcsán beszélgettünk velük a homoszexualitás néhány fontos társadalmi vonatkozásáról.
A meleg identitás legitimációjával kapcsolatos kérdések még a demokratikus berendezkedésű társadalmakban is felkavarják a kedélyeket. Közéleti, kulturális, tudományos és jogi szinten folyik a diskurzus, egyre biztatóbb eredményekkel. Daniel Borillo, a Párizsi Jogtudományi Egyetem tanára, az Európa Tanács szakértője, a Homo-szexualitás és jog című könyv szerzője, valamint Didier Eribon, a Nouvel Observateur munkatársa, filozófiatörténész, az École des Hautes Études szociológiatudományi tanszékének tanára, a Gondolatok a gay-kérdésről című könyv írója, elhivatott szakértői az ezredvégi meleg mozgalmaknak. Olyan nevekkel emlegetik őket egy lapon, mint Bernard-Henry Levy, a sztárfilozófus, akivel közös esszékötetük is jelent már meg. Az AIDS világnapján a Francia Intézetben rendezett előadássorozat kapcsán beszélgettünk velük a homoszexualitás néhány fontos társadalmi vonatkozásáról.

MaNcs: Jelent-e újfajta identitást a homoszexualitás az ezredvégi modern társadalmakban, és milyen különbségek vannak e téren a világ különböző régióiban?

Didier Eribon: A nyugat-európai államokban a homoszexuális- és leszbikus-kérdés elsősorban kulturálisan fogalmazódott meg, és ahogy az egyes országoknak más-más a társadalmi berendezkedésük, úgy más-más szinten kezelik az ezzel kapcsolatos jogokat is.

Daniel Borillo: Egy fontos változás azért van az identitás kérdésében. Míg a homoszexualitás jogi kezelése és hivatalos társadalmi megítélése eddig kívülről jött, addig ma a leszbikusok és homoszexuálisok a saját maguk által kreált törvények szerint működtethetik. Köztudott, hogy a zsidó-keresztény kultúrában elítélendő dolog volt a homoszexualitás, a XIX. századi orvostudomány pedig betegségnek tartotta, sőt bizonyos helyeken napjainkig is elítélendő, a törvények szerint bűnnek számít. A modern törvénykezés és a modern homoszexuális mozgalmak ahhoz segítették hozzá a társadalmat, hogy ettől megszabaduljon.

MaNcs: Mitől függ az egyénnél, hogy melyik identitás dominál?

DE: Nem hiszem, hogy létezik egy domináns identitás, bár a társadalmi gondolkodás és a melegmagazinok sugallata szerint van ilyen. Most csak a homoszexuálisok nevében beszélhetek, mert a korrekt válasz kedvéért itt kellene hogy legyen velem egy leszbikus is. Ha megnézünk egy polgárjogi homoszexuális-felvonulást, ahol felsorakoznak a meleg sztereotípiák, a sportosoktól a transzvesztita királynőkig, akkor láthatjuk, milyen sokféleség eredményezi a valós identitást.

MaNcs: Definiálható-e a homoszexualitás akár jogi, társadalmi vagy filozófiai szempontból?

DE: Rázós kérdés. A könyvemben egyetlen definíciót írtam le, illetve gondoltam érvényesnek: meleg az az ember, aki kiteszi magát a bántásoknak, az inzultusoknak, vagyis alárendelődik a társadalmi trendeknek, ahogy azt az adott társadalmi gondolkodás megkívánja. Ervin Goffmann szociológus stigmáknak hívja azokat a jegyeket, amelyek szerint a társadalom megkülönbözteti a kisebbségeket. Aztán a fő stigmán belül a szimptómák alapján lehet árnyaltabban csoportosítani az identitásokat, azokat, amikről már volt szó, hogy a body builder, a transzvesztita típus, miegyéb. Fontos dolog a homoszexualitás esetében, hogy a stigma láthatatlan. Viselkedésben, gesztusokban, gondolkodásban nyilvánul meg, annak megfelelően, amit a társadalom ráerőltet a csoportra. A szégyenérzetet, a menekülést, a bujdosást, amiről fel lehet őket ismerni. Pont ebből a szégyenből táplálkozik egyébként a meleg büszkeség. Azokat a viselkedésformákat próbálják a saját oldalukra állítani, amelyek alapján azonosíthatók.

DB: A magam részéről tartózkodnék a definíciótól, mert akkor ezt az egész jelenséget konceptuálissá tennénk, és az azt a rizikót rejti magában, hogy politikai tényezővé tesszük, körülhatároljuk, elzárjuk a társadalmi közegétől. Történelmileg persze meghatároztuk a heteroszexualitástól társadalmi szinten eltérő homoszexualitást, és e szerint a struktúra szerint egy hierarchia is felállítódott, amiben természetesen alul van a homoszexualitás a heteroszexualitáshoz képest. De itt ugyanabba a hibába estünk, mint emberi fajok definiálásakor és hierarchizálásakor, azaz a színes bőrűeket a fehér bőrűek alá rendeltük a rendszerben. Vagy említhetném akár a férfi és a nő viszonyát. Manapság az lenne a fontos, hogy ezek az individuumok saját maguk határozzák meg a szerepüket a társadalmon belül.

MaNcs: Tehát akkor mégiscsak kénytelen politizálódni a melegmozgalom is?

DB: A demokráciában egy folyamatosan szélesedő folyamatról van szó, minden felismeréssel tágul a látókör, politikai és jogi szempontból is. A homoszexuális identitás is szélesedik.

MaNcs: Hogyan értékelhetők jelenleg a homoszexuálisok jogai az európai országokban?

DB: Két Európa van ugye, az Európa Tanács által meghatározott negyven ország, illetve a kicsit szűkebb Európai Unió, amelyben már elérkeztünk a toleranciához, felmentették a homoszexuálisokat a társadalmi vádak alól. A kis Európában egy lépéssel előbbre járunk, például az országok kétharmadában elismerik az ilyen jellegű párkapcsolatot. Alapvető pontja ennek az amszterdami egyezmény, ami kimondja, hogy a homoszexuálisoknak eddig ugyanolyan hátrányos megkülönböztetésben volt részük, mint a faj szerint megkülönböztetetteknek, és ezzel fel kell hagyni a modern demokráciákban. Ami Kelet-Közép-Európát illeti, egy lépéssel hátrébb van még.

MaNcs: A francia egyetemeken például hogy viszonyulnak egy homoszexuális tanárhoz? Előfordulnak-e inzultusok?

DE: Nem tudok általánosságban beszélni Franciaországról, de azt tudom, hogy szemináriumokat tartok a homoszexualitás szociológiája témában egy Francoise Gaspar nevű szociológussal, aki egyébként leszbikus. Tehát ez teljesen legitim módon folyik ott.

DB: Jómagam is hasonló témákban adok órát Párizsban a jogi egyetemen. A szexualitás általában, szabadság és diszkrimináció címmel, teljesen különböző területeket vizsgálva, a nők hátrányos megkülönböztetésétől kezdve annak a jogrendszerben való megjelenéséig. Azt tudom, hogy óriási skandalum lenne, ha akár szóban megkülönböztetnének minket a kollégáink maguktól. Szó sem lehet ilyesmiről. Sőt jogi szinten 1985 óta nálunk törvény szabályozza a szexualitás szerinti diszkriminációt a közéletben.

DE: Különösen azért ütközne nagy ellenállásba az ellenséges érzelmek kimutatása, mert rengeteg értelmiségi állt amellé, hogy egy évtizeddel ezelőtt létrejöhessenek az ilyen témákkal foglalkozó tanszékek az egyetemen. Jacques Derrida, Foucault és hasonló nagy nevek merülnének fel azonnal. Lehet, hogy más munkahelyeken másképp zajlik még a dolog, de nálunk elképzelhetetlen.

Volt erre néhány éve egy nagyon szélsőséges példa. A katolikus egyház homoszexualitás vádjával elbocsátott egy sekrestyést, és utána egy teljesen nyílt társadalmi diskurzus kezdődött el róla. Felé fordult a média figyelme, jogi procedúrák egész sorát csinálta végig, és végül visszahelyezték.

MaNcs: Számos országhoz képest ez már ideális állapotnak tűnik. Melyik ország az, ahol a legközelebb járnak a megoldáshoz?

DB: Kétségkívül a skandináv országok és Hollandia vannak a legelőrébb a világon ebben a kérdésben. Persze elég nehéz ideális állapotról beszélni, mert ez ott is folyton fejlődik. Valószínűleg, sőt kívánatos módon a csatlakozó országoknak is szükségük lesz majd jogharmonizációra ebben a tekintetben, mert egy ilyen eset kapcsán nemzetközi tiltakozásra számíthatnak.

DE: Rendkívüli jelentősége van a civil szervezetek aktivitásának, a láthatóvá tételnek. Fontos, hogy az írók miként vállalják magukra az ügyet, hány kapcsolódó témájú mű születik, milyen filmek készülnek. Ha van még olyan intézmény, ahol szemléletváltás szükséges, az a család - hogy a család ne taszítsa ki homoszexuális tagját.

MaNcs: A homofóbia néha igen mélyen gyökerező, nehezen változtatható hozzáállás. Van-e ennek ellenszere?

DE: Társadalmilag, politikailag, művészetileg és a médiában is megerősítésre van szükség. Ez sokszor még nagyobb felháborodást kelt az emberekben, és erőszakos nyomulásnak veszik, mert úgy tűnik számukra, mintha a heteroszexualitás lenne lenyomva. Rá kell ébreszteni őket, hogy az elhallgatással még nem szűnik meg a homoszexualitás. Ha a téma jelen van az élet minden területén, akkor sokkal inkább az élet része lesz, tudni fognak együtt élni vele, eltűnik a szenzációjellege.

DB: Jogilag két megoldást látok erre. Az egyik, amikor konkrét diszkriminációban nyilvánul meg a homofóbia, ezt büntetni kell, a másik a megelőzés. Az egyik jogi út, a másik pedagógiai, ami ugye az állam feladata. Képezni kell teszem azt a rendőröket, meg kell tanítani nekik, hogyan járjanak el az éjszakai életben. A pedagógusok dolga pedig a tudat nyitottabbá tétele. Franciaországban folyamatban van egy törvény kidolgozása, amely ugyanúgy bünteti a homoszexualitás diszkriminációját, mint a rasszizmus megnyilvánulásait. E mellé már a parlament több frakciója is felsorakozott.

MaNcs: Létezik-e Franciaországban is az a diskurzus, amely genetikailag, szociológiailag vagy pszichológiailag próbálja magyarázni a homoszexualitás eredetét?

DB: Ideológiailag hamis dolog a homoszexualitás eredetét keresni, mert azt a problémát veti fel, hogy a heteroszexualitás az, amely eredettől fogva van, és akkor máris felállítottuk a fentebb említett hierarchiát.

MaNcs: Az AIDS kérdése hogyan illeszkedik a homoszexualitással kapcsolatos tudományok kontextusába?

DE: Két tudomány van, ami az AIDS kapcsán érintett: az egyik az orvostudomány, ami szerint nemcsak a homoszexuálisok vannak fenyegetve, hanem az egész társadalom és minden ország, a másik a szociológia, amely vizsgálhatja azt, hogy milyen viselkedésformák által vannak veszélyeztetve egyes csoportok. Adott esetben a homoszexualitás és az AIDS megjelenési formáit lehet együtt vizsgálni, de a mai felfogás szerint sem csoportok vannak fenyegetve, hanem életmódok.

DB: Statisztikai tény, hogy azok az országok, amelyek toleránsabban bánnak a homoszexuálisokkal, sokkal könnyebben elbánnak az őket is érintő betegségek veszélyeivel. Egyszerűen azért, mert a megelőzés sokkal hatékonyabb.

A homoszexuális társadalom harca nem is annyira az AIDS elleni küzdelemben nyilvánul meg, hiszen orvosilag, illetve tudományosan ez nem az ő feladatuk, hanem a társadalmi reakció ellen, amely a HIV-fertőzöttek ellen irányul.

Szilágyi Szilvia

(Köszönet Falvai Györgyinek.)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.