Bringaexpo, 2011 - Fixi és bambusz

  • V. Á.
  • 2011. március 10.

Sport

A tavasz első hétvégéjére - és ezzel együtt a kerékpárosszezon beköszöntésére - pozicionált Bringaexpo lassan hagyományt teremt Magyarországon is. A háromnapos rendezvény valódi vizuális orgia a kerékpár-fetisisztáknak, bár komoly újdonságot, igazán meggyőző darabokat csak elvétve láthattunk.
A tavasz első hétvégéjére - és ezzel együtt a kerékpárosszezon beköszöntésére - pozicionált Bringaexpo lassan hagyományt teremt Magyarországon is. A háromnapos rendezvény valódi vizuális orgia a kerékpár-fetisisztáknak, bár komoly újdonságot, igazán meggyőző darabokat csak elvétve láthattunk.

Komoly elszántság kellett ahhoz, hogy a hétvégi, nulla fok körüli időjárásban kitekerjen az ember az Albertirsai útra. Noha szinte kizárólag a keményvonalas, telet is végigtekerő bringások érkeztek kerékpárral,

érdemes volt

figyelni a Hungexpo bejáratánál felállított biciklitárolót - regisztrációval, ingyenesen, folyamatosan őrizve: óriási piros pont -, hiszen ott is megfordult legalább annyi különleges járgány, mint a kiállítótermekben. Ráadásul épp az oly divatos retróvonalon, amely az expón kissé elsikkadt. A sok high-tech versenygép mellett csak néhány beach cruiser és chopperbringa szerénykedett: az előbbivel még csak-csak lehet városban közlekedni, bár ezt is igazából a kertvárosi élménybringázásra találták ki, az utóbbi viszont, amely nevéhez méltóan olyan, mintha egy Harley-Davidson és egy kerékpár szerelemgyereke lenne, erre tökéletesen alkalmatlan. Az egyik különösen szépre sikerült darab színre és formára teljesen olyan volt, mint egy öreg, 125 köbcentis Csepel motorkerékpár, még a felső cső is pontosan ugyanabban a szögben hajlott, mint amannak csepp alakú benzintankja.

Az utóbbi néhány évben divatba jött az örökhajtós kerékpár - a "fixi" -, amelynek lényege az, hogy szabadonfutó nincs: a kerékpáros lába folyamatosan pörög, ugyanakkor egy átgondoltan választott áttétellel kimondottan hatékonyan bringázhatunk Budapest nagy részén. A fixinek megvannak az előnyei és a hátrányai is: a Naphegy térre például egy kis áttétellel is fájdalmas élmény feltekerni, ugyanakkor egyszerűsége miatt sokkal kevesebb törődést igényel: nincs váltószerkezet, és sokszor a fékek is hiányoznak. A Gepida S-szériás, flip-flop agyas kerékpárja - amit két villáskulcs és két mozdulat segítségével átszerelhetünk fixiből egysebességesre és fordítva - retródizájnt kapott, ízlésesen harmonizáló színekkel, de az alapmodell százezer forint fölötti árához képest kimondottan olcsó alkatrészekkel van szerelve. Ugyanakkor jó pont, hogy már ebben a kategóriában sem sajnálták a pénzt a króm-molibdén - közkeletűen "Cro-Mo" - ötvözetből készült acélvázra, amely könnyebb és rugalmasabb, mint az alsó kategóriás kerékpárvázaknál alkalmazott Hi-Ten acél. A Create kiállított flip-flop agyas fixijei például Hi-Ten acélból készülnek - a százezer forintos bicikli ennek megfelelően sárnehéz -, és deklaráltan az alsó kategóriát képviselik.

A Csepel szintén flip-flop agyas fixijei tavaly jelentek meg a hazai piacon, és versenyképes áruk miatt hamar közkedveltté lettek, még akkor is, ha a debütáló modellsorozat legalsó kategóriás tagja komoly hiányosságokat mutatott, főleg a hátsó vízszintes papucs - ahova az ember beilleszti a hátsó kereket - teherbírását illetően. Az új Csepelekbe indokolatlanul túlméretezett papucs került, viszont a legolcsóbb kategóriában megmaradt a tavalyról ismert és rettegett három vállalhatatlan szín - babarózsaszín, bilikék és libafoszöld.

Az országúti kerékpárok karbon- és titánfetisiszta vonalát a Cervélo és a Look képviselte a legkomolyabb jelenléttel. A Look standján ugyan lehetett látni egy egyenes kormányos fitneszkerékpárt, a hatszázezres árához képest teljesen megmagyarázhatatlanul állítható stucnival szerelve, mintha az, aki ilyen árkategóriában vásárol, még mindig nem tudná eldönteni, hogy kényelmesen hátradőlve akar-e kerékpározni, vagy a vázra hajolva. A nemtörődömség legszebb példáját viszont - a fordított, ég felé meredő, beállítatlan koskormányokkal kitett Bianchi országútik mellett - szintén a Look standján láthattuk: pályavázukba - ugye, a pályán is fix hajtással tépnek a versenyzők - képesek voltak beletenni egy kazettás agyas, szabadon futós időfutam-kereket, mégpedig fogaskoszorú nélkül, és így kiállítani. Nem szakértőknek: ez körülbelül olyan, mintha a Forma-1-ben a Trabant kerekeit gányolnák fel a szerelők a versenyautóra.

A különlegességekre

vágyóknak kevés látnivaló termett, de azért akadt néhány: a Recikli műhely által kihozott, limitált szériás Colnago országúti a kilencvenes évek high-endjét képviselte a kerékpárgyártásban, és még a mostani csodagépek fényében is pehelykönnyű, klasszikus darab. A Bikemag standján a két bambuszból készült kerékpár - egy mountain bike-váz és egy összeszerelt fixi - hazai készítés, és kimondottan tetszetős: kíváncsi volnék, hogy viselkednek a budapesti utakon. A hazai vázépítők egyik legendás manufaktúrája, a Yasec egy olyan high-end országútit hozott, amely még a Cervélo-Look ligával összehasonlítva is gyönyörűre sikerült, az Expo kerékpárja viszont mégsem ez lett, hanem az itt először bemutatott Merényi-prototípus. Ezt az a Merényi Dániel készítette, aki az interneten Grafitember néven publikálja szatirikus karikatúráit (interjúnk a Magyar Narancs 2009. január 15-i számában), és éveket tanult a legmagasabb minőségi osztályt képviselő, teljesen manufaktúraként működő olasz Pegoretti műhelyben. Az első Merényi-kerékpár egy már-már retrónak tűnő országúti, menetes stucnival, Campagnolo szettel, és olyan diszkrét, karamell-fehér szín-összeállítású dizájnnal, hogy az önmagában szemet gyönyörködtető. Ha másért nem is, ezért érdemes volt megnézni a Bringaexpót.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.