Bringaexpo, 2011 - Fixi és bambusz

  • V. Á.
  • 2011. március 10.

Sport

A tavasz első hétvégéjére - és ezzel együtt a kerékpárosszezon beköszöntésére - pozicionált Bringaexpo lassan hagyományt teremt Magyarországon is. A háromnapos rendezvény valódi vizuális orgia a kerékpár-fetisisztáknak, bár komoly újdonságot, igazán meggyőző darabokat csak elvétve láthattunk.
A tavasz első hétvégéjére - és ezzel együtt a kerékpárosszezon beköszöntésére - pozicionált Bringaexpo lassan hagyományt teremt Magyarországon is. A háromnapos rendezvény valódi vizuális orgia a kerékpár-fetisisztáknak, bár komoly újdonságot, igazán meggyőző darabokat csak elvétve láthattunk.

Komoly elszántság kellett ahhoz, hogy a hétvégi, nulla fok körüli időjárásban kitekerjen az ember az Albertirsai útra. Noha szinte kizárólag a keményvonalas, telet is végigtekerő bringások érkeztek kerékpárral,

érdemes volt

figyelni a Hungexpo bejáratánál felállított biciklitárolót - regisztrációval, ingyenesen, folyamatosan őrizve: óriási piros pont -, hiszen ott is megfordult legalább annyi különleges járgány, mint a kiállítótermekben. Ráadásul épp az oly divatos retróvonalon, amely az expón kissé elsikkadt. A sok high-tech versenygép mellett csak néhány beach cruiser és chopperbringa szerénykedett: az előbbivel még csak-csak lehet városban közlekedni, bár ezt is igazából a kertvárosi élménybringázásra találták ki, az utóbbi viszont, amely nevéhez méltóan olyan, mintha egy Harley-Davidson és egy kerékpár szerelemgyereke lenne, erre tökéletesen alkalmatlan. Az egyik különösen szépre sikerült darab színre és formára teljesen olyan volt, mint egy öreg, 125 köbcentis Csepel motorkerékpár, még a felső cső is pontosan ugyanabban a szögben hajlott, mint amannak csepp alakú benzintankja.

Az utóbbi néhány évben divatba jött az örökhajtós kerékpár - a "fixi" -, amelynek lényege az, hogy szabadonfutó nincs: a kerékpáros lába folyamatosan pörög, ugyanakkor egy átgondoltan választott áttétellel kimondottan hatékonyan bringázhatunk Budapest nagy részén. A fixinek megvannak az előnyei és a hátrányai is: a Naphegy térre például egy kis áttétellel is fájdalmas élmény feltekerni, ugyanakkor egyszerűsége miatt sokkal kevesebb törődést igényel: nincs váltószerkezet, és sokszor a fékek is hiányoznak. A Gepida S-szériás, flip-flop agyas kerékpárja - amit két villáskulcs és két mozdulat segítségével átszerelhetünk fixiből egysebességesre és fordítva - retródizájnt kapott, ízlésesen harmonizáló színekkel, de az alapmodell százezer forint fölötti árához képest kimondottan olcsó alkatrészekkel van szerelve. Ugyanakkor jó pont, hogy már ebben a kategóriában sem sajnálták a pénzt a króm-molibdén - közkeletűen "Cro-Mo" - ötvözetből készült acélvázra, amely könnyebb és rugalmasabb, mint az alsó kategóriás kerékpárvázaknál alkalmazott Hi-Ten acél. A Create kiállított flip-flop agyas fixijei például Hi-Ten acélból készülnek - a százezer forintos bicikli ennek megfelelően sárnehéz -, és deklaráltan az alsó kategóriát képviselik.

A Csepel szintén flip-flop agyas fixijei tavaly jelentek meg a hazai piacon, és versenyképes áruk miatt hamar közkedveltté lettek, még akkor is, ha a debütáló modellsorozat legalsó kategóriás tagja komoly hiányosságokat mutatott, főleg a hátsó vízszintes papucs - ahova az ember beilleszti a hátsó kereket - teherbírását illetően. Az új Csepelekbe indokolatlanul túlméretezett papucs került, viszont a legolcsóbb kategóriában megmaradt a tavalyról ismert és rettegett három vállalhatatlan szín - babarózsaszín, bilikék és libafoszöld.

Az országúti kerékpárok karbon- és titánfetisiszta vonalát a Cervélo és a Look képviselte a legkomolyabb jelenléttel. A Look standján ugyan lehetett látni egy egyenes kormányos fitneszkerékpárt, a hatszázezres árához képest teljesen megmagyarázhatatlanul állítható stucnival szerelve, mintha az, aki ilyen árkategóriában vásárol, még mindig nem tudná eldönteni, hogy kényelmesen hátradőlve akar-e kerékpározni, vagy a vázra hajolva. A nemtörődömség legszebb példáját viszont - a fordított, ég felé meredő, beállítatlan koskormányokkal kitett Bianchi országútik mellett - szintén a Look standján láthattuk: pályavázukba - ugye, a pályán is fix hajtással tépnek a versenyzők - képesek voltak beletenni egy kazettás agyas, szabadon futós időfutam-kereket, mégpedig fogaskoszorú nélkül, és így kiállítani. Nem szakértőknek: ez körülbelül olyan, mintha a Forma-1-ben a Trabant kerekeit gányolnák fel a szerelők a versenyautóra.

A különlegességekre

vágyóknak kevés látnivaló termett, de azért akadt néhány: a Recikli műhely által kihozott, limitált szériás Colnago országúti a kilencvenes évek high-endjét képviselte a kerékpárgyártásban, és még a mostani csodagépek fényében is pehelykönnyű, klasszikus darab. A Bikemag standján a két bambuszból készült kerékpár - egy mountain bike-váz és egy összeszerelt fixi - hazai készítés, és kimondottan tetszetős: kíváncsi volnék, hogy viselkednek a budapesti utakon. A hazai vázépítők egyik legendás manufaktúrája, a Yasec egy olyan high-end országútit hozott, amely még a Cervélo-Look ligával összehasonlítva is gyönyörűre sikerült, az Expo kerékpárja viszont mégsem ez lett, hanem az itt először bemutatott Merényi-prototípus. Ezt az a Merényi Dániel készítette, aki az interneten Grafitember néven publikálja szatirikus karikatúráit (interjúnk a Magyar Narancs 2009. január 15-i számában), és éveket tanult a legmagasabb minőségi osztályt képviselő, teljesen manufaktúraként működő olasz Pegoretti műhelyben. Az első Merényi-kerékpár egy már-már retrónak tűnő országúti, menetes stucnival, Campagnolo szettel, és olyan diszkrét, karamell-fehér szín-összeállítású dizájnnal, hogy az önmagában szemet gyönyörködtető. Ha másért nem is, ezért érdemes volt megnézni a Bringaexpót.

Figyelmébe ajánljuk

Azonnal rohan tovább

A közel 100 méteres rendőrpalota tiszteletet parancsolóan magasodik a környék fölé, üvegablakain szikrázóan csillog a felkelő nap fénye, amint Thuróczy Szabolcs morózusan besétál forgóajtaján.

Apáról fiúra

A Universal-stúdió 1941-es klasszikusából kisarjadó farkasemberfilmek (pl. Egy amerikai farkasember Londonban, 1981; Ezüst pisztolygolyók, 1985; Farkas, 1994) bizonyos értelemben a férfi menst­ruáció és hisztéria gondolatával játszanak.

Lajos bácsinak jár a dicséret

A Képtelen Krónikára más, általunk hallgatott podcastokban többször hivatkoztak ugyan, de mi magunk sokáig nem mentünk utána, noha a történelmi podcast műfaja – amiként a KK is definiálja magát – közel áll a szívünkhöz.

Emlékezetrétegek

A Kiscelli Múzeum templomterében megrendezett életmű-kiállítás több szálon kívánja megragadni, illetve körüljárni Ország Lili (1926–1979) érzékeny és titokzatos művészetét. Ehhez közel 50 festményt és 70 grafikai lapot mutat be, amelyek (néhány kivétellel) a múzeum gyűjteményéből származnak; az anyag különlegessége, hogy mégis lefedi az életmű csomópontjait.

A drogmentes Magyarország  

„A stratégia távlati célként a kábítószermentes Magyarország elérését tűzi ki 2020-ig” – olvashattuk abban a 2013-tól hatályos országgyűlési határozatban, amelyet Nemzeti Drogellenes Stratégiának neveztek el.

60 000

Társadalmi kampányt indított a Magyar Orvosi Kamara (MOK), amellyel az egészségtudatosságra és az egészségügyi rendszer hiányosságaira hívnák fel a figyelmet. Az utóbbi könnyebben célba talál: aligha akad olyan család Magyarországon, amely ne tudna felidézni valamely rossz tapasztalatot az ellátásról.

Hogy a gyerekek is értsék

A társulat által támogatott, régóta a színházban dolgozó, színvonalas pályázatot benyújtó csapatot kipontozták. Hankó Balázsnak meg se kellett szólalnia, a távolból mintha Vidnyánszky Attila integetne a gyerekeknek. Megkérdeztük az új igazgatót is.

„Távozzatok, aljas ringyók!”

Pár hete újraválasztották Horvátország államelnökét, Zoran Milanovićot. A magát szociáldemokratának nevező Milanović nem szereti sem az EU-t, sem a NATO-t, sem Ukrajnát, és ha teheti, a szétesés felé lökdösi Bosznia-Hercegovinát. Legfontosabb, hovatovább egyetlen életcélja a Horvátországból uniós és gazdasági sikertörténetet faragó kormányfő levadászása. És még rondán is beszél.

Kastély, börtön, szegénytanya

Konkrétan tényleg nem Lázár Jánosék kastélyáig épült út kilométerenként félmilliárd forintból, hanem az M43-as autópálya lehajtójától a nagyfai börtönig. E szakasz előtt és utána azonban olyan kráterek maradtak, amelyek a Holdról is látszanak.