Magyarország és az atlétikai világbajnokság

Fogd a pénzt és fussanak

Sport

Augusztus 19–27. között Budapesten lesz a 19. atlétikai világbajnokság. A magyarok már most elsők a stadionépítés versenyszámban, de szépen csillognak a Fidesz-klientúra érmei is, miközben nem egyértelmű, hogy a helyén kezeljük-e az eseményt.

A hónap második felében arról fog beszélni a hivatalos Magyarország, hogy az egész világ Magyarországra figyel az atlétikai világbajnokság miatt. A verseny Budapesten lesz, márpedig ha Budapesten rendeznek valamit állami pénzből – legyen az tűzijáték, sportesemény vagy békemenet –, akkor a propaganda szerint erre az időre fantasztikus hellyé válik a Karácsony Gergely által amúgy élhetetlenné tett főváros.

Ismerős arcok

Nézzük, mibe kerül az esemény az adófizetőknek. Először is felhúzták Magyarország messze legdrágább stadionját a Rákóczi híd pesti hídfője alatt. Ha stadionokról beszélünk, nagyjából tudjuk is, milyen nevek kerülnek elő: ezúttal a Mészáros Lőrinc-féle ZÁÉV Zrt., valamint a stadionépítésben és számos más állami építkezésben kiemelt szereplőnek számító Magyar Építő Zrt. Ezek konzorciuma nyerte el a 35 ezres Nemzeti Atlétikai Központ építését, amelyet a verseny után visszabontanak 15 ezresre (ezt a módszert már a Duna Aréna esetében is alkalmazták). A tenderre eleve csak olyan cég jelentkezhetett, amelyet meghívott az állami megrendelő, a Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési (BMSK) Zrt. További meghívott a Strabag volt, de az osztrák hátterű cég kicsivel drágább ajánlatot tett, úgyhogy máris egyértelművé válik, miért a Puskás Aréna fejlesztését is elvégző duó foglalkoztatása a nemzeti érdek.

A stadionépítés költségvetése 204 milliárd forintról indult, de 2022 októberére 238 milliárdra, decemberre pedig 246 milliárdra nőtt az összeg. Ez azóta is hízott valamennyit, legalábbis erre utalt az RTL által a stadion júniusi átadóján megkérdezett Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár, aki a végösszeget még megsaccolni sem akarta, bár annyit elmondott, hogy lényegesen már nem fog változni. Pár milliárd plusz tehát még előkerülhet, de ha elfogadjuk a 246 milliárdos árat, akkor is tekintélyes pénzmennyiségről van szó.

De legalább minden fillér jó helyre ment. 2020-ban kiderült, hogy Mészáros Lőrinc többszörösen is jól jár, hiszen az alvállalkozók közt is akadnak Mészáros-közeli cégek: a Mészáros és Mészáros Kft. és V-Híd Zrt. mellé a Hódmezővásárhelyi Útépítő Kft. is bekerült a csapatba. Már a helyszín bontása sem volt olcsó: az erre kiírt közbeszerzést 2019-ben Mészáros Lőrinc gyerekeinek (Beatrix, Ágnes, ifj. Lőrinc) cége, a Fejér-B.Á.L. Zrt. és a Föld-Trans Kft. nyerte el 4,1 milliárd forintért annak ellenére, hogy a hvg.hu információi szerint akkor több bontással foglalkozó, potenciális alvállalkozó 1,6–1,8 milliárdos ajánlatot tett a fővállalkozóknak – bár a köz­meg­egyezés szerint a nehéz terep miatt azt azért túlzás állítani, hogy kétszeres a túlárazás, még ha a matek ennél is többet mutat.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk