Kuka és Apolloni (Csehország-Olaszország 2:1)

  • - bkb -
  • 1996. június 20.

Sport

- bkb -

Az olaszoknak köszönhetjük a reneszánszt, a kromatikus stílusú motettákat, a commedia dell´ artét, a perspektívát és több jelentős sajtféleséget, ráadásul az olaszok ehhez még szépek is, a második félidő közepén is úgy tudnak feltápászkodni, mint a "Haldokló gallus" című hellenisztikus szobor valamelyik gipszmásolata, kék mezük előnyösen emeli ki bronzbarna arcbőrüket és a benne ártatlanul, mégis egyfajta vitathatatlan tűzzel világító szemüket. A csehek viszont, Közép-Európa jó tanulói, minden igyekezetük ellenére maradnak közép-európaiak, minden technikájuk ellenére van bennük valami bumfordi, ahogy zavart tekintettel állnak a himnuszuknál, mintha nem volnának biztosak benne, hogy ezt nekik szabad; Hornák, a balhátvéd például később kifejezetten sírós arccal szaladgált fel-alá a pályán. Ez persze csak a látszat volt, egy Poborsky nevű kacsafark-frizurás jobbszélső többször is megmajmolta Maldinit, Suchoparek-Szárazkolbász leradírozta a pályáról Ravanellit, és az ifjú Nedved csak azért nem rúgott még egy gólt az első félidőben, mert tökegyedül, tizenöt méterre a kaputól álltában elesett. Persze a második félidőben nagyon megverték volna őket, ha nincs az a kiállítás; az olaszok ellen nem lehet büntetlenül rohangálni, erről az oroszok tudnának egyet s mást mesélni. Az olaszok kilenc mezőnyjátékossal játszottak aztán letámadást, a csehek meg rugdalták el a labdákat, elnézést, mondta a tekintetük, itt lennénk, ha nem nagy baj, és bumm; akárhányszor átmerészkedtek az olaszok tizenhatosáig, az ellentámadásból majdnem gólt kaptak. Aztán mégsem, sőt, volt úgy, hogy a becsületes tekintetű csehek tudtak még kellemetlen perceket szerezni az azzuriknak. Ugyanazok a csehek, akik a németek elleni edzőmérkőzésen csak álltak, mint a csocsó bábui; azok, a knédlin és a tizenvalahány fokos Staropramen sörön edződött északi szomszédaink - ahogy valamelyik elmebeteg elnevezte őket - megmutatták, hogy mit jelent a szó, hogy küzdeni. Nem beszarni. Beledögleni. Forza cseszkoszlovénszko!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.