Lékó-Kramnyik páros mérkőzés: Világos indul

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. január 11.

Sport

Asakkot sokan ismerik, úgyhogy csak vázlatosan ismertetem a lényeget. A parti megnyitással kezdődik, majd ebből fejlődik ki a középjáték, hogy nemsokára végjátékba csapjon át. A sakkpartit meg lehet nyerni, el lehet veszteni, és ki lehet hozni döntetlenre. A rapid mérkőzéseken a gondolkodási idő szűkebb, mint a rendes meccseken, azaz nem lehet játszma közben kártyát vetni, jósnővel konzultálni, vagy megdugni a hostesst. Ez az idő lehet bármennyi, de öt percnél nem ajánlatos kevesebbet kijelölni, mert akkor hülyén fest az egész. Esetünkben 25 perc állt a játékosok rendelkezésére, hogy megtegyék az általuk kedvezőnek ítélt lépéseket.
Asakkot sokan ismerik, úgyhogy csak vázlatosan ismertetem a lényeget. A parti megnyitással kezdődik, majd ebből fejlődik ki a középjáték, hogy nemsokára végjátékba csapjon át. A sakkpartit meg lehet nyerni, el lehet veszteni, és ki lehet hozni döntetlenre. A rapid mérkőzéseken a gondolkodási idő szűkebb, mint a rendes meccseken, azaz nem lehet játszma közben kártyát vetni, jósnővel konzultálni, vagy megdugni a hostesst. Ez az idő lehet bármennyi, de öt percnél nem ajánlatos kevesebbet kijelölni, mert akkor hülyén fest az egész. Esetünkben 25 perc állt a játékosok rendelkezésére, hogy megtegyék az általuk kedvezőnek ítélt lépéseket.

A sakkversenyeket

hotelekben szokták rendezni, és ez most sem volt másképp. A Kempinski sokat látott recepciósai enyhe tikkeléssel fogadták a versenyre érkező gyülevész hadat, majd kifogástalan udvariassággal az első emeletre terelték az érdeklődőket. Amikor megérkeztem, épp a délutáni játszma végjátéka zajlott, Kramnyik irányította a világos bábukat, és gyalogelőnye volt, de Lékó Péter elképesztő sebességgel döntetlenre tologatta saját figuráit.

Ezt onnan tudom, hogy a konferenciaterem előtti kerengőben három tévékészülék volt felállítva, és előtte álltak azok, akiknek nem jutott hely odabent.

Logikusnak tűnt, hogy a szünetet ne a Kempinski éttermében töltsem, úgyhogy átmentem a közeli Pilot pubba, ahol megtaláltam a számomra eddig ismeretlen alkoholmentes Holstent, méghozzá kisüveges változatban. A nyerőgépen egy lengyel család éppen ekkor fogott jackpontot. Öröm volt nézni örömüket, de sajnos vissza kellett mennem a hotelbe, hogy beférjek a második, úgynevezett esti mérkőzésre.

A szünetben is sakkoztak, mint észrevettem. Egy kamaszkorának jócskán végén járó szőke lány ült szemben egy gyermekkel, de elmagyarázták, hogy itt nincsenek szigorúan vett korosztályok, úgyhogy csak nekem tűnt méltatlannak a felállás.

A Lékó-Kramnyik-mérkőzés

nyolcadik partija előtt öt perccel megtelt a hely, kábé hatszázan zsúfolódtak be, és nem volt semmilyen rendszerező elv, ami alapján besorolhattam volna az arcokat, hiába voltak többségben a terek kőasztalaitól ismerős, hatvanas éveiket taposó sakkbolondok, mellettük folyamatosan felbukkantak olyanok, akiknek szerintem semmi keresnivalójuk sem volt itt: tacskósétáltatás elől megszökött nagymamák, házilag festett hajú kamaszlányok és pénzügyi osztályvezetőnők.

A sakkverseny nem a leglátványosabb sport, viszont a fülhallgatók elfogytak, úgyhogy az elemzéseket nem hallgathattam volna, amennyiben bent maradok, ilyeténképpen megint a kerengőt választottam, ahol otthonosan leheveredtem egy tévé elé, és dohányozva hallgattam, miként értékelik a játékot a kint rekedt nézők.

A sakkhoz legalább annyian értenek, mint a focihoz, csak itt - még a rapid mérkőzéseken is - sokkal több idejük van elmondani, úgyhogy roppant szórakoztató végighallgatni az ajánlott lépéseket, majd megtudni, miért nem azt lépte a mester. Előttem épp egy szabadságharcos külsejű nyugdíjas ácsorog, aki már az előző partit is megnyerte volna. Lelkesen magyaráz a mellette szorongó gyereknek, aki néha félve olyanokat mond, hogy C4, majd rögtön elhallgat. Ez a dolog egyébként is gyakori: az emberek olyanokat mondanak, hogy F3 meg hogy H8, és elégedetten körbenéznek.

A sakkversenyek nézői

nem elégszenek meg azzal, hogy nézzék a mesterek játékát, hanem játszani akarnak. Itt is elővették a táblákat, és snellpartikat játszottak minden zugban, ahol egyáltalán elképzelhető, miközben a lépcsőfordulóban egy fuvola-pianínó felállású női duó bagatelleket adott elő teljesen feleslegesen.

A főmérkőzés közben lecsöndesedett, a huszadik lépés körül szinte megállt az idő, és hogy mégsem így volt, azt a képernyő oldalán látható órából tudhattam meg. Mindkét játékos lassított, a levegőben feszültség vibrált, a cigarettákon egyre hosszabb lett a hamu, a csendet csak a hiperaktív nyugdíjas elfojtott H4-e törte meg, de lepisszegték. Másfél-két perc is eltelt egy-egy lépés között, de Lékó pozíciója egyre javult. Kramnyik tett még egy kétségbeesettnek egyáltalán nem nevezhető kísérletet, hogy kiegyenlítse többszörös gyaloghátrányát, de a mi mesterünk elegánsan hárította.

A végjáték

ismét a megszokott tempóban zajlott, majd sötét feladta, a mellettünk ácsorgó orosz delegáció legnagyobb bánatára. Az erősen Olgának látszó hölgy belekapaszkodott partnerébe, és elhúzta az étterem irányába, amikor odabentről felhangzott a vastaps.

A játszmaállás ezzel 4 : 4-re alakult, azaz még négy mérkőzés volt hátra, amikor felálltam a padlószőnyegről, és hagytam, hogy szívemben a magyar himnusz akkordjaival kisodorjon a tömeg a Kempinski forgóajtaján. Mert ha még nem mondtam volna, a hülye magyarok direkt megvárták, hogy a forgóajtónál tolonghassanak, amikor mind a két rendes ajtón is kimehettek volna.

Para-Kovács Imre

Végeredmény: Kramnyik-Lékó 7:5

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.