Lékó-Kramnyik páros mérkőzés: Világos indul

  • Para-Kovács Imre
  • 2001. január 11.

Sport

Asakkot sokan ismerik, úgyhogy csak vázlatosan ismertetem a lényeget. A parti megnyitással kezdődik, majd ebből fejlődik ki a középjáték, hogy nemsokára végjátékba csapjon át. A sakkpartit meg lehet nyerni, el lehet veszteni, és ki lehet hozni döntetlenre. A rapid mérkőzéseken a gondolkodási idő szűkebb, mint a rendes meccseken, azaz nem lehet játszma közben kártyát vetni, jósnővel konzultálni, vagy megdugni a hostesst. Ez az idő lehet bármennyi, de öt percnél nem ajánlatos kevesebbet kijelölni, mert akkor hülyén fest az egész. Esetünkben 25 perc állt a játékosok rendelkezésére, hogy megtegyék az általuk kedvezőnek ítélt lépéseket.
Asakkot sokan ismerik, úgyhogy csak vázlatosan ismertetem a lényeget. A parti megnyitással kezdődik, majd ebből fejlődik ki a középjáték, hogy nemsokára végjátékba csapjon át. A sakkpartit meg lehet nyerni, el lehet veszteni, és ki lehet hozni döntetlenre. A rapid mérkőzéseken a gondolkodási idő szűkebb, mint a rendes meccseken, azaz nem lehet játszma közben kártyát vetni, jósnővel konzultálni, vagy megdugni a hostesst. Ez az idő lehet bármennyi, de öt percnél nem ajánlatos kevesebbet kijelölni, mert akkor hülyén fest az egész. Esetünkben 25 perc állt a játékosok rendelkezésére, hogy megtegyék az általuk kedvezőnek ítélt lépéseket.

A sakkversenyeket

hotelekben szokták rendezni, és ez most sem volt másképp. A Kempinski sokat látott recepciósai enyhe tikkeléssel fogadták a versenyre érkező gyülevész hadat, majd kifogástalan udvariassággal az első emeletre terelték az érdeklődőket. Amikor megérkeztem, épp a délutáni játszma végjátéka zajlott, Kramnyik irányította a világos bábukat, és gyalogelőnye volt, de Lékó Péter elképesztő sebességgel döntetlenre tologatta saját figuráit.

Ezt onnan tudom, hogy a konferenciaterem előtti kerengőben három tévékészülék volt felállítva, és előtte álltak azok, akiknek nem jutott hely odabent.

Logikusnak tűnt, hogy a szünetet ne a Kempinski éttermében töltsem, úgyhogy átmentem a közeli Pilot pubba, ahol megtaláltam a számomra eddig ismeretlen alkoholmentes Holstent, méghozzá kisüveges változatban. A nyerőgépen egy lengyel család éppen ekkor fogott jackpontot. Öröm volt nézni örömüket, de sajnos vissza kellett mennem a hotelbe, hogy beférjek a második, úgynevezett esti mérkőzésre.

A szünetben is sakkoztak, mint észrevettem. Egy kamaszkorának jócskán végén járó szőke lány ült szemben egy gyermekkel, de elmagyarázták, hogy itt nincsenek szigorúan vett korosztályok, úgyhogy csak nekem tűnt méltatlannak a felállás.

A Lékó-Kramnyik-mérkőzés

nyolcadik partija előtt öt perccel megtelt a hely, kábé hatszázan zsúfolódtak be, és nem volt semmilyen rendszerező elv, ami alapján besorolhattam volna az arcokat, hiába voltak többségben a terek kőasztalaitól ismerős, hatvanas éveiket taposó sakkbolondok, mellettük folyamatosan felbukkantak olyanok, akiknek szerintem semmi keresnivalójuk sem volt itt: tacskósétáltatás elől megszökött nagymamák, házilag festett hajú kamaszlányok és pénzügyi osztályvezetőnők.

A sakkverseny nem a leglátványosabb sport, viszont a fülhallgatók elfogytak, úgyhogy az elemzéseket nem hallgathattam volna, amennyiben bent maradok, ilyeténképpen megint a kerengőt választottam, ahol otthonosan leheveredtem egy tévé elé, és dohányozva hallgattam, miként értékelik a játékot a kint rekedt nézők.

A sakkhoz legalább annyian értenek, mint a focihoz, csak itt - még a rapid mérkőzéseken is - sokkal több idejük van elmondani, úgyhogy roppant szórakoztató végighallgatni az ajánlott lépéseket, majd megtudni, miért nem azt lépte a mester. Előttem épp egy szabadságharcos külsejű nyugdíjas ácsorog, aki már az előző partit is megnyerte volna. Lelkesen magyaráz a mellette szorongó gyereknek, aki néha félve olyanokat mond, hogy C4, majd rögtön elhallgat. Ez a dolog egyébként is gyakori: az emberek olyanokat mondanak, hogy F3 meg hogy H8, és elégedetten körbenéznek.

A sakkversenyek nézői

nem elégszenek meg azzal, hogy nézzék a mesterek játékát, hanem játszani akarnak. Itt is elővették a táblákat, és snellpartikat játszottak minden zugban, ahol egyáltalán elképzelhető, miközben a lépcsőfordulóban egy fuvola-pianínó felállású női duó bagatelleket adott elő teljesen feleslegesen.

A főmérkőzés közben lecsöndesedett, a huszadik lépés körül szinte megállt az idő, és hogy mégsem így volt, azt a képernyő oldalán látható órából tudhattam meg. Mindkét játékos lassított, a levegőben feszültség vibrált, a cigarettákon egyre hosszabb lett a hamu, a csendet csak a hiperaktív nyugdíjas elfojtott H4-e törte meg, de lepisszegték. Másfél-két perc is eltelt egy-egy lépés között, de Lékó pozíciója egyre javult. Kramnyik tett még egy kétségbeesettnek egyáltalán nem nevezhető kísérletet, hogy kiegyenlítse többszörös gyaloghátrányát, de a mi mesterünk elegánsan hárította.

A végjáték

ismét a megszokott tempóban zajlott, majd sötét feladta, a mellettünk ácsorgó orosz delegáció legnagyobb bánatára. Az erősen Olgának látszó hölgy belekapaszkodott partnerébe, és elhúzta az étterem irányába, amikor odabentről felhangzott a vastaps.

A játszmaállás ezzel 4 : 4-re alakult, azaz még négy mérkőzés volt hátra, amikor felálltam a padlószőnyegről, és hagytam, hogy szívemben a magyar himnusz akkordjaival kisodorjon a tömeg a Kempinski forgóajtaján. Mert ha még nem mondtam volna, a hülye magyarok direkt megvárták, hogy a forgóajtónál tolonghassanak, amikor mind a két rendes ajtón is kimehettek volna.

Para-Kovács Imre

Végeredmény: Kramnyik-Lékó 7:5

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.