Levezetés (Évzáró Unió Bokszgála, Paks)

  • Winkler Róbert
  • 2000. december 21.

Sport

Hát, öregem, ezt a Félix se gondolta komolyan - összegzi szakmai értékelését Füzesy Zoltán, Zoli (és Gatto) edzője. Mindez annyit jelent, hogy kissé elégedetlen az ellenfél gyengeségével: ha valakiben látnak fantáziát, fokozatosan terhelik egyre erősebb ellenfelekkel. Ennek a szisztémának kissé túlzásba vitt változatát figyelhettük meg Kokó menedzselésénél. Erdei Madár ellenfelei egyelőre tökéletes ívet képviselnek: az első nevetségesen nézett ki, és nem tudott bokszolni, a második már a jó kötésű, bár közel negyvenéves McDonalds, a harmadik bizonyára egy átlagos versenyző lesz és így tovább, ez volna a normális.
Hát, öregem, ezt a Félix se gondolta komolyan - összegzi szakmai értékelését Füzesy Zoltán, Zoli (és Gatto) edzője. Mindez annyit jelent, hogy kissé elégedetlen az ellenfél gyengeségével: ha valakiben látnak fantáziát, fokozatosan terhelik egyre erősebb ellenfelekkel. Ennek a szisztémának kissé túlzásba vitt változatát figyelhettük meg Kokó menedzselésénél. Erdei Madár ellenfelei egyelőre tökéletes ívet képviselnek: az első nevetségesen nézett ki, és nem tudott bokszolni, a második már a jó kötésű, bár közel negyvenéves McDonalds, a harmadik bizonyára egy átlagos versenyző lesz és így tovább, ez volna a normális.

Zolinak meg egy hiperkemény, Lelkes Attila nevű srácot hoztak, akiről annyit lehetett tudni, hogy korábban thai bokszban versenyzett, azok pedig többnyire nem ütnek igazán jól. Nem úgy Lelkes Attila.

- Miért? Szerintem nem volt olyan jó a srác. Kemény volt, de nem ütött pontosan - véli Rácz Félix menedzser.

- Hát...

- Jó, jó, tényleg durva volt, de nem tudtam, hogy két utcaiharc-kupát is nyert. Bokszban egy árva amatőr meccse sem volt, most mit csináljak? Mindegy, a fő, hogy ki lehetett hozni döntetlenre.

Zoli egyébként edzésen tizenvalahány meneteket szokott bokszolni, a legtöbbet Gálfi Andrással. Okkal feltételezték, hogy négy menet alatt végképp nem lehetnek erőnléti problémái. A legjobban a franciás falbontó stílus megy neki: ragad az ellenfélre, és folyamatosan üt. A számításból az alkalmi herevédő maradt ki, ami váratlanul szorosnak bizonyult. Az illető felszerelést szemérmesen "mélyütésvédő"-nek hívják, de ezen a meccsen a védelmező funkció kissé háttérbe szorult, és a cucc inkábbb összeszorított vasmarokként viselkedett. Na, erre mondják, hogy a frissen profik közé igazolt bokszolóknak eleinte "szokni kell a félmeztelent", azaz a trikó és fejvédő nélküli ringbe kászálódást, az üvöltő közönséget, meg hogy az eredményhirdetés után számottevő összegekért kell a kasszához fáradni.

Matolcsi József,

a magányos hős

bevonuló zenéje valahogyan elkeveredett, és később Kacsa jött be a nevezetes harmonikázásra, de Matolcsi változatlanul az egyik legreményteljesebb magyar sztárjelölt. Már külsőre is: kedvesen elszánt tekintet, nem a pénzbehajtó-frizura, hanem valahogy sportosan rövid, a nadrágja meg külön tanulmány. Sima fekete szatén, mint Tysonnak, semmi szponzorembléma, egyik szárán kis magyar címer, a másikon kis piros Matolcsi-felirat, de olyan betűkkel, amilyeneket a falusi temetéseken, a koszorúk szalagjain használnak. Ha kicsit be lenne barnítva a fekete-fehér felvétel, el lehetne adni 40-es évekbeli amerikai bokszolónak, valahonnan a középnyugatról. Nehéz percek várnak rá, svéd ellenfele, Mike Nielsen technikás és kemény arc, nyolcból hat győzelemmel, szintén az Unió színeiben: a magyar menedzsment most már szándékosan kemény próbatétel elé állítja Matolcsit. Az igazság pillanata a harmadik menet vége felé érkezik, Matolcsi bevisz egy irgalmatlan balhorgot, amilyet kevesen tudnak, a hatás nagyjából olyan, mint a Tom és Jerryben, amikor Jerry a kredenc mögül váratlanul képen törli Tomot egy hatalmas serpenyővel. A svéd versenyző már a levegőben fekszik, és kb. egy méter magasról fekve esik a szőnyegre. Ez csúnya volt. Fel tud kelni, de senki se várja tőle, hogy ezután még bokszoljon is. Örülünk, hogy él.

Van pár látványosan jó

magyar női bokszoló,

a legeredményesebb Pataki Viktória, aki három szülés és két világbajnoki címmeccs után is úgy néz ki, mint egy végzős diák a számviteli szakközépből. Február óta Európa-bajnok, ezt a címét védi egy felkészült, meglehetősen kislányos bukaresti versenyző ellen négy, elég látványos menetben.

Bognár László, aki, egy ideig úgy tűnt, Kokóval is bokszol egyet, anyázgatták is egymást a bulvársajtón keresztül, szóval Bognárnak idén csak két meccse volt. Ez a harmadik csak valami karácsony előtti stresszoldó, az ellenfél is hálásan fogadja, amikor a bíró előzékenyen technikai K. O.-t hirdet.

Kalocsai Zoltán ugye a Volt egyszer egy vadnyugatra vonul be, neki azért nem sétagalopp az este, ellenfele a belga bajnok, Pascal Montulet, aki ahhoz képest, hogy a harci szellemét csak egy jelentős gázsiemeléssel sikerült annyira felkorbácsolni, hogy mégiscsak eljöjjön, keményen helytáll. Kacsa nincs csúcsformában, viszont ha lesz egyszer boksztudományi főiskola, ott ő fogja tanítani a menekülési útvonalak lezárását; azt nála jobban kevesen csinálják. Valahogy zsigerből érzi, merre indul az ellenfél a következő másodpercben, és már előtte odalép, a maga nagypapás mozgásával. Eleinte nagyon szorongatja a belgát, aztán végigcsordogál a nyolc menet.

Nem panaszképpen mondom, illetve de igen, panaszképpen: méltatlan, hogy néhány jó meccs kedvéért három órát kelljen autózni, és ebből egy óra húsz perc Budapest elhagyása. Mert az Unió pénteken rendezi a gálákat, tekintve, hogy az Universum szombaton, és így könnyebb bekerülni a napi hírrovatba. A szisztéma működik, mert tényleg gyakran látni a magyarok eredményeit a nagy netes szaklapokon, viszont a pénteki csúcsforgalomban kivergődni a fővárosól túl kemény büntetés.

A magyar tévéknek továbbra sem kell a profi boksz, ha nem ingyen van, mint Kokó és Madár az RTL-nek. Illetve két tévének igen, a paksinak meg a szekszárdinak, de azokkal én nem vagyok kisegítve. A színvonalas magyar profi labdarúgás, az igen, azért még licitálnak is a nagyok, de a bokszolóink még akkor sem kellenek nekik, ha bejutottak a vb-döntőbe. Közel tízmillió ember él e hazában úgy, hogy nem lát egy rendes Matolcsi-féle kiütést. Gálfi jövő évi vb-címmeccsét (a Paulo Robert-Arman Krajnc győztesével) is csak a boldog műhold-hackerek nézhetik majd valamikor áprilisban.

Winkler Róbert

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.