Massimo Furlan mint Jürgen Sparwasser - Egy mindenkiért

  • Kerekes-Kovács János
  • 2009. augusztus 20.

Sport

Még időben szólunk, vasárnap este nyolckor a hamburgi Millerntor Stadionban, az Internationales Sommerfestival Hamburg és az FC St. Pauli közös rendezvényén a híres olasz performer (és színházi rendező, továbbá képzőművész), Massimo Furlan előadja Jürgen Sparwasser szerepét az NSZK-NDK 0:1 című drámából, melynek ősbemutatója 1974. június 22-én este volt ugyanebben a városban...

Még időben szólunk, vasárnap este nyolckor a hamburgi Millerntor Stadionban, az Internationales Sommerfestival Hamburg és az FC St. Pauli közös rendezvényén a híres olasz performer (és színházi rendező, továbbá képzőművész), Massimo Furlan előadja Jürgen Sparwasser szerepét az NSZK-NDK 0:1 című drámából, melynek ősbemutatója 1974. június 22-én este volt ugyanebben a városban...

*

Ugyanebben a városban, de máshol, a Volkspark Stadionban, a HSV pályáján, ami időközben olyan változáson ment keresztül (lebontották, s kilencven fokban elforgatva a helyére felépült a hatalmas HSH Nordbank Arena), hogy már nincs az a színielőadás, ami megtöltené...

Arról van tehát szó, hogy Massimo Furlan újrajátssza a mondott dráma (világbajnoki labdarúgó-mérkőzés) abszolút hőse, a győztes gól szerzője, az egyetlen mozdulattól sporttörténeti legendává nemesedő Jürgen Sparwasser szerepét. Egy szál egyedül, játékostársak, bíró, de legfőként labda nélkül...

Álljunk meg egy pillanatra, s képzeljük el, az FC Magdeburg csatára kijön a játékoskijáróból, meghallgatja - az erősen egy mozgalmi dalra emlékeztető - keletnémet himnuszt, tesz pár rugózó mozdulatot, majd jön még egy, "a" német himnusz, s felhördül a közönség. Amely - bármennyire is híres és rangos kulturális esemény Hamburg nyári fesztiválja - nyilván nem lesz olyan nagyszámú, mint 35 éve. Noha a belépők roppant baráti árfekvésben, 6 euróért, egy meccs árának hatodáért, tizedéért érhetők el. S ezért még egy nagyobbacska, előadás után hazavihető zsebrádió is jár, aminek az egyik csatornáján a korabeli NDK-s, másikon logikusan az NSZK-s kommentár hallgatható. Amire ugye rá is van utalva a néző, hiszen a látvány - dramaturgiailag legalábbis - mérsékelten eligazító erejű, inkább afféle kosztümös kortárs táncnak tűnik első látásra. Képzeljék tovább: Sparwasser fut, megáll, néz, visszafut, örül - Massimo Furlan előadásának lényege, hogy egy az egyben kopizza le 90 percnyi mozgását, különös tekintettel persze az "évszázad góljára". Amire konkrétan a 77. percig kell várni.

Lenne pár ötletünk, hogy kivel tehetné meg ugyanezt, hirtelen Zinédine Zidane 2006-os vb-döntőjére, vagy II. Lajos úszására gondolunk a mohácsi kieséses meccs után. Efféle gondolatokkal persze távolról sem vagyunk egyedül, a világhálón jelentős terjedelmet kap (képben és szövegben egyaránt) a Furlanhoz címzett ajánlatok tömege.

De neki zenélünk, Beethovennek? Hiszen távolról sem ma kezdte ő e műfajt, a privátban neves színházi rendező-performerként előadta már Michel Platinit, Zbigniew Bonieket és Hans Kranklt is. Futballhoz kevésbé konyító, ám a színházért (és általában a kultúráért) élő-haló olvasóink kedvéért ezt nagyvonalúan úgy fordíthatnánk le, mintha Furlan a trójai háborúból Hektort, Odüsszeuszt és Achillest is eljátszotta volna. Az UEFA mai elnökét, Platinit az 1982-es labdarúgó-vb Franciaország- NSZK-mérkőzésén ábrázolja például. Vélhetően amúgy is ő lehet az 1965-ös születésű svájci-olasz előadó kedvence, hiszen így vall a Numéro 10 című előadásról: "Platini - nekem ő a par excellence művész, aki a játékot irányítja, ő a koreográfus, aki kezében tartja a szálakat és meghatározza a játék menetét. Ebből a szempontból Platini heroikus és mitikus figura, akivel szívesen azonosultam, annál is inkább, mert neki is olasz gyökerei vannak. Úgy alkottam meg a darabot, mint egy koreográfiát, Platini nekiindulásaival, rúgásaival, labdavezetéseivel, eséseivel és reklamáló gesztusaival. Nem hiányozhatott a tragikus vég sem: Battiston ütközött Tony Schumacher kapussal, otthagyta néhány fogát és öntudatlanul fekve maradt." Majd szerényen hozzáteszi: "Egy nagyszerű darab!" Mint jeleztük: Battiston és Schumacher nélkül.

A nagyszerű lengyel Boniek ugyancsak az 1982-es vébén vitézkedett, mind a három gólt ő lőtte a belgáknak. A Córdobai csoda pedig akkor esett, amikor a 1978-as, Argentínában rendezett világbajnokságon Hans Krankl vezérletével az osztrákok 3:2-re legyőzték a világbajnoki címvédő NSZK-t. Ez az előadás a tavalyi foci Európa-bajnokság "félhivatalos" megnyitójául is szolgált, amúgy a Wiener Festwochen részeként. Miből tényleg arra következtethetünk, hogy a mester felkérésre dolgozik. Így jött létre a Sparwasser-szám is, az első előadás pont június 22-én volt tavaly Halléban, a Theater der Welt fesztiválon.

Mindazonáltal Furlan gyermekkori álmai(nk) közül nem csak a futballt viszi színre; volt ő már Superman is. Most pedig gőzerővel készül az 1973-as Eurovíziós Dalfesztivál tökéletes reprodukciójára.

Önök pedig, ha a hétvégén tényleg Hamburgban járnak, ki ne hagyják Európa tán legrangosabb kritérium (háztömb körüli) versenyét se, bár az már egy másik bicikli...

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.