HEGYMENET - Galyatető Turistacentrum

Példa nélkül

  • Takács Ákos
  • 2016. május 7.

Sport

Noha vadászkürtös felszentelése Orbán Viktor jelenlétében zajlott 2015 őszén, Galyatetőre látogatva mégis elfeledkezhetünk a politikai széljárásról és az úri Magyarország belviszonyairól. Úgy tűnik, hogy itt értelmes célokra és izgalmas építészeti minőségre fordították a felhasznált százmilliókat.

Galyatető az Országos Kéktúra fontos csomópontja, a szomszédos Kékes után az ország második hegycsúcsa. Az 1939-ben átadott modernista Nagyszálló kiszolgáló épületeivel és a hegygerincen felépült kilátóval célszerű és karakteres építészeti együttest alkot. A Mátrából szerencsére nem lett pszeudo-szakrális vurstli, mint például Dobogókőn, ami azért fontos, mert így – a társadalmi fantázia szélsőségeitől távol – konfliktusok nélkül folytatható a modern hegyvidéki üdülőhely építészetének rokonszenves, a környezeti adottságokat maximálisan figyelembe vevő, funkcionalista hagyománya.

A budapesti Nart Építész Műterem az eredeti koncepció szerint a Nagyszállóval szembeni, azzal azonos andezitburkolatú, romos munkásszálló rekonstrukciójára kapott megbízást, a fák árnyékában megbúvó, szerkezeti stabilitását és funkcióját vesztett kilátót az építészek ötlete nyomán illesztették a projektbe.

 

Nyerő vasbeton

A talált kőtoronyba pőre vasbeton szerkezetet építettek, amely megduplázza a kilátópont eredeti magasságát, merevíti a romos szerkezetet, belső tereiben pedig színes körablakokkal megvilágított bivakok nyújtanak menedéket a hálózsákos kalandoroknak – természetesen wifikapcsolattal. Az éjszaka színes lámpásként fényeskedő épület köré két egyirányú lépcső tekeredik, amit a fényviszonyok függvényében el- és feltűnő fémháló keretez. A szellemes építmény azóta a hazai és nemzetközi szaksajtó kitüntető figyelmét élvezi, 2015-ben elnyerte a Média Építészeti Díját, idén pedig a népszerű Architizer webmagazin nemzetközi díjára jelölték.

A turistacentrum „alapját” 1938-ban egyfajta próbaként építették, itt kísérleteztek a később a Nagyszállónál is használt építési módokkal. A ház a későbbiekben munkás- és személyzeti szállóként, sütödeként, majd raktárként hasznosult, az utóbbi évtizedben lett az enyészeté. A fejlesztések praktikus és szimbolikus súlypontjának szánt centrum ötletgazdái az aktív kikapcsolódás jegyében a környéken pezsgő gyalogos és bringás túraéletet kiszolgáló vendégházat képzeltek, nagy közösségi terekkel, puritán, de jó minőségű szálláslehetőséggel. A lelkes tervezők (Kovács Csaba és Vass-Eysen Áron) és építtetők az alpesi turizmus kortárs tereit emlegetik előképként, és a nyugatos ambíció meg is látszik az eredményen.

Az építészek a kilátónál már sikerre váltott stratégiát követve a melléképület tartószerkezetig visszabontott torzójába illesztették az új vasbeton tömeget. A talált tárgyként megőrzött, vöröses kőfalak néhol megtartják szerkezeti jelentőségüket, másutt csak az eredeti állapotot megidéző rétegként, felületként jelennek meg. Nincs maszatolás az eltérő időben és kontextusban épült elemek illeszkedésénél, a bővítés anyaghasználata, morfológiája és fogalmazásmódja markánsan eltér az egyszerű, négyszögletes alaprajzú alapépítménytől. A program által megkövetelt új funkciók elhelyezésére csak az épület mögötti placcon adódott elegendő hely. A Nart beavatkozása egy három oldalról zárt, az erdő felé megnyíló udvar köré rendezi a központi tömeget és a lendületes oldalszárnyakban elhelyezett kiszolgáló helyiségeket. A bejárat előtereként szolgáló, egyik oldalról támfallal szegélyezett, folyosószerű bevágásból nyílik a főbejárat, ugyanakkor innen indul a kilátóhoz vezető, hatásos lépcsősor is.

Mindenkire gondoltak

A látogatókat fogadó étkező- és közösségi termet, illetve a különböző komfortfokozatú turistaszobákat a kőépület földszintjén, illetve a ráépülő két szinten találjuk, előbbi méretes üvegfelületekkel kapcsolódik a ház szívét jelentő udvarhoz. Az új szolgáltatások (a sí- és kerékpártároló, a szervizként, kölcsönzőként és tesztközpontként is üzemelő sportbolt) az új építésű nyúlványokban sorakoznak. Az egyik oldalszárnyat tömör vertikális tömeg zárja, ez a „csendes helyiség” felekezethez nem köthető kápolnaként vagy meditációs helyiségként várja a magányra vágyó zarándokokat és a finom építészeti részletekre éhezőket. A szűk, kürtőszerű térbe csak a nyers betonfalak lyukacskáin keresztül jut be a fény, a hunyorgó pontokból pedig csillagképek rajzolódnak ki. A centrum különböző magasságú és minőségű tömegei dinamikus szögtörésekkel kapcsolódnak egymáshoz, a vasbetont az időjárásnak kitett felületeken sötétszürke alumíniumlemezzel burkolták, így az elemek klasszikus házforma helyett plasztikus épülettárggyá állnak össze. A ház és az udvar tájolása nem a legkedvezőbb, de ahogy láttuk, a terepviszony és a helyigény közbeszólt, és talán nem is baj, hogy a teraszon sütögetők az erdőt, és nem a szálloda parkolóját vagy a fagyiszínű bódékból összefércelt büféfalut látják.

Az érkező az udvar vagy a parkoló felől lép be a fogadótérbe. A világos térben nyoma sincs alpesi romantikának vagy hüttegiccsnek. Puritán, célszerű és strapabíró közeg, a fehérre vakolt vagy látszóbeton falakat és a rücskös gumipadlót natúr fabútorzat szelídíti. A vendégek vagy kisebb csoportokban elkülönülve az étkezőasztaloknál, vagy a kandalló köré gyűlve beszélgethetnek, pihenhetnek, ismerkedhetnek. A teret bárpult, illetve a fogyasztani kívánó vendégeket kiszolgáló konyha egészíti ki, de nincs kényszer, a hozott anyagból falatozók használhatják a külön melegítőkonyhát. A bejárat közelében nyíló lépcsőház a kettős lakótérbe vezet. Az első emeleten kisebb csoportoknak vagy nagyobb családoknak intim teret biztosító vendégszobákat találunk. A speciálisan ide tervezett, natúr fenyő bútorzatot (ágyak, kétszemélyes mini galériák) privát fürdőszobák egészítik ki. A 2–4 személyes hálóhelyek a szabvány szállodai szobák és a magashegyi menedékházak aszketikus világa közötti átmenetet testesítik meg, de a legfelső szinten már vérbeli, 16 ágyas turistaszállót, „bakancsos szállást” találunk csoportok részére. A teret egy válaszfal két, négyszemélyes rekeszekkel berendezett hálóteremre osztja. Az így létrehozott „fenyődobozok” egyszerre idéznek középiskolai kollégiumot és kapszulahotelt, de az itt alvók sem maradnak ki a vendégszobákban is szériatartozék beépített LED-es olvasólámpák és egyéb kényelmi berendezések áldásaiból. A szolgáltatásokat a túrázók által használható mosókonyha, több ponton elhelyezett csomagmegőrzők, valamint nagy sebességű wifihálózat gazdagítja, a bejáratnál elhelyezett mobiltöltő szekrényke külön emlékezetes. Meg kell említeni a házon végigvonuló és a „felhasználói élményhez” jelentősen hozzájáruló, egységes koncepció mentén kidolgozott grafikai arculatot is. A Noopa stúdióban dolgozó Alvégi Lóci munkája nemcsak a logóban és a részletgazdag tájékoztató piktogramokban nyilvánul meg; a különböző természeti motívumokat absztrahálva felnagyító falfestések vagy a szobákat jelölő színkódok a belsőépítészet szerves részeként teremtik meg a tér következetes olvashatóságát. A ház folyamatosan várja a Mátra és a hegyi sportok rajongóit, az elkötelezett üzemeltetők vérbeli vendéglátóként és természetrajongóként azóta családostul az erdőszéli gondnokházba költöztek, amely – szintén a Nart gondozásában – a centrum épületének kistestvéreként újult meg.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatása mellett jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."