2 könyv: Pszichológiai hadviselés

  • Kompa Tibor
  • 2003. szeptember 4.

Szex

A honi könyvkiadói gyakorlat nem kényezteti el a feminista társadalomkritika új irányzatai iránt fogékony olvasókat, az ilyen tematikájú írások rendre húszéves késéssel érkeznek hazánkba. Az átfogóbb tájékoztatás érdekében nem árt, ha felhívjuk a figyelmet néhány régebbi, érdekes kiadványra.
Villanynarancs

Csakugyan az anyaság lehet a női lét egyetlen célja és értelme? Valóban mindenáron meg kell felelni a szépségipar diktálta ideálnak? Ha eddig nem tudtuk, az alább ismertetett mítoszromboló kötetekből ezt is megtudhatjuk.

Az anyai szeretet ösztönös: a nő gondolkodás nélkül és magától értetődően felad mindent a gyermek megszületésekor, hogy a saját igényeit háttérbe szorítva, kizárólag az utódnak szentelje életét. Számos ellenpélda dacára egészen a legutóbbi időkig elhittük, hogy ez a természetes, hogy az anyai érzés örök. Aztán jött Elisabeth Badinter.

A szerető anya

(eredetiben L`amour en plus) című könyvében arra tesz (sikeres) kísérletet, hogy bebizonyítsa: az anyai érzés - bármely másik emberi érzelemhez hasonlóan - esetleges és relatív. A kötet alcíme szerint az anyai érzés történetét boncolgatja a XVII. -től a XX. századig, de pontosabb lenne úgy fogalmazni: a nyugat-európai, azon belül is hangsúlyosan a francia asszonyok vonatkozó érzéseinek a mindenkori gazdasági érdekek és szellemi divatok diktálta változásait térképezi föl. A tárgyalt időszakban a dajkaság intézménye - az újszülöttek elhagyása - szinte az összes társadalmi rétegben elfogadott gyakorlat volt. A családfők nagyobb gondot fordítottak egy inas vagy szakács kiválasztására, mint a szoptatós dajkáéra, soha nem érdeklődtek a gyermek felől, és a temetésére sem mentek el, amennyiben belepusztult a higiénia teljes hiánya, a szoros pólya és a tej helyett adagolt pálinkás kenyér okozta kínokba. A mai szemmel érthetetlen és kegyetlen közöny azonban hosszú évszázadokon át megfelelt a normáknak. A teljes érdektelenség további bizonyítéka az internátusba, zárdába száműzés gyakorlata - a gyermekek összesen 4-5 évet töltöttek a szülői háznál. Minden arra mutat hát, hogy az alapvető és legfőbb cél az utódok távol tartása volt, ez a törekvés viszont cáfolni látszik a leküzdhetetlen anyai ösztön mítoszát. Gyökeresen ellentmond neki, legyünk pontosak. A filozófus szerző nem áll meg a fenti tények ismertetésénél, hanem felteszi a kézenfekvő kérdést: miért és hogyan változott a gyermekei iránt közönyös nő önmagát is feláldozó anyává? A társadalmi életből kiszorított és otthonukba zárt nők élete egyetlen színtérre, a családra korlátozódik. Annak érdekében pedig, hogy ez így is maradjon, és az asszonyok továbbra se vehessenek részt a normális hétköznapi életben, nagyszerű eszköz kínálkozott: az anyaság misztifikálása. A család kényelme és a gyermeknevelés terhe jellemzően a XIX. századtól vált kizárólag a nők feladatává, és az ezzel járó súly azóta is a bűntudat és az állandó szorongás forrása számukra.

A nőkbe táplált bűntudat hatalma az élet más területén is megmutatkozik, állítja Naomi Wolf, aki

a szépség kultuszát ostorozó

kiáltványában indulatosan rohan ki a nők rabszolgaságának legújabb formái ellen. Meglátása szerint a patriarchális társadalom az eddigieknél jóval alattomosabb és hatékonyabb technikát fejlesztett ki a nők elnyomására. A múltban elegendő volt az anyagi és szexuális függetlenség megvonása, a nőket inkább saját testük börtönébe zárják.

A szerző úgy véli, a nőknek hiába sikerült kilépniük otthonuk ajtaján, hiába harcolták ki a szavazati és a reprodukcióhoz való jogot, továbbra sem rendelkezhetnek szabadon a testük felett. Az összes létező csatornán kizárólag olyan fizikai elvárásokat közvetítenek feléjük, amelyeknek képtelenség megfelelni. A hangsúly a kizárólagosságon, illetve annak hatásán van. A nő fiatal, csinos, szép, ragyogó hajú, karcsú, odaadó, szexis és meg lehet alázni. Ettől eltérő típus (másnapos, okos, öreg, ráncos, telt idomú) nem létezik.

A halandó nők a mesterségesen kialakított idollal mérik össze magukat, és bármelyik utat választják is a követés vagy az elutasítás közül, borzalmas következményekkel számolhatnak. Sarkítva: ha valaki megpróbál maga is szupernővé válni, annak folyamatos kopla-lás, étkezési zavarok, csonkolásos (értsd plasztikai) műtétek, betegségek, végül halál lesz az osztályrésze. Ha elutasítja a testébe ilyen durván beavatkozó külvilágot, mardosó bűntudat, emberkerülés, depresszió és öngyilkosság a vége.

De ki dönti el, hogy mi számít szépnek? A szépségeszmény mindenkor gazdasági, így politikai érdekeket szolgál, ennek megfelelően tetszés szerint irányítható a szőrtelenítéstől a mellméretig, éppen ezért a külalakra vonatkozó irreális igényeket soha nem lehet kielégíteni. A nők mégis minden elképzelhetőt és elképzelhetetlent megtesznek, hogy megfeleljenek az aktuális szépségideál embertelen paramétereinek, ami többek között rengeteg pénzbe is kerül. A kozmetikai és élelmiszer-ipari mutatók beláthatatlan magasságokba szöknek, bevételük folyamatosan és exponenciálisan nő. Megengedjük, hogy sok férfi nem tudatosan nyomorítja el az emberiség felét, de a folyamatot egyes specialisták (orvosok, kozmetikai és divatiparban dolgozók) szándékosan kihasználják és erősítik. Mielőtt elutasítanánk a szerző helyenként indulatos érvelését, vegyük észbe, hogy ha a szépségipar valóban ekkora üzlet (mert az), akkor nem fog megállni a nőknél.

Az elmúlt tíz évben négyzetesen nőtt a ráncfelvarró műtéten átesett férfiak száma az Egyesült Államokban, és a táplálkozási zavarból eredő betegek között is meredeken emelkedik a fiúk aránya. Senki sem szeretné, hogy a férfiaknak ugyanolyan rossz legyen, inkább most már vegyenek vissza a nyomásból, mielőtt mindannyiunknak késő.

Pál Kata

Elisabeth Badinter: A szerető anya, 308 oldal, 980 Ft; Naomi Wolf: A szépség kultusza, 364 oldal, 980 Ft; mindkettő Csokonai Kiadó, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.