Hogyan kell ütni (Szil Péter pszichoterapeuta)

  • Pál Kata
  • 2003. október 2.

Szex

A családon belüli erőszakról rendezett a fővárosban kétnapos országos szakmaközi konferenciát az Eszter Alapítvány szeptember végén. A számos szakértőt, civil szervezetek képviselőit, illetve az érintett szaktárcák vezetőit felvonultató eseményen a Spanyolországban dolgozó pszichoterapeuta Nemi szerepek, felelősség és a lehetséges megoldások címmel tartott előadást.
A családon belüli erőszakról rendezett a fővárosban kétnapos országos szakmaközi konferenciát az Eszter Alapítvány szeptember végén. A számos szakértőt, civil szervezetek képviselőit, illetve az érintett szaktárcák vezetőit felvonultató eseményen a Spanyolországban dolgozó pszichoterapeuta Nemi szerepek, felelősség és a lehetséges megoldások címmel tartott előadást.
Villanynarancs

Tűsarok: Mit értünk pontosan a családon belüli erőszak fogalmán?

Szil Péter: Maga a kifejezés azt a benyomást kelti, hogy a családban mindenki erőszakoskodik mindenkivel. Pedig nem egyedi esetekről, hanem társadalmi jelenségről beszélünk, férfiak követik el az erőszakos cselekedeteket nőkkel és gyerekekkel szemben. Mi ezt gender violence-nek, tehát a nemi szereppel összefüggő erőszaknak nevezzük (ami más, mint a magyarul nemi erőszaknak nevezett sexual violence). A jelenség megléte tükrözi az uralkodó nemi szerepeket, a nemek közti egyenlőtlenséget és hatalmi viszonyokat.

T: Mik a családon belüli erőszak legfontosabb jellemzői?

SZP: A család még ma is a pátriárka tulajdona, és a "védelemért engedelmességet cserébe" elvén alapul. Ennek a feudális viszonynak a fenntartására, vagyis az engedetlenség megakadályozására hivatott a családon belüli erőszak, amelynek valódi alapja az egyenlőséggel szembeni intolerancia, és - a tévhittel ellentétben - nem az önuralom elvesztése. Az erőszakot alkalmazó férfiak tudják, hogyan kell úgy ütni, hogy másnap a ruha azért eltakarja a nyomokat, de néha még ezzel sem törődnek, annyira bíznak a társadalmi elnézésben. Még mindig terhelő a nőre nézve a válóperekben, és enyhítő körülmény a feleségbántalmazó férjek esetében, ha a nő "elhanyagolta" az úgynevezett házastársi kötelezettségeit, azaz nem volt időben asztalon a vacsora, arról nem is beszélve, ha nem tárta szét a lábát. Amíg társadalmilag elfogadott, hogy a szex a férfi számára jog - ami ugyanakkor azt jelenti, hogy a nő számára kötelesség -, az is vele jár, hogy a férfi megtorolja, ha nem kapja meg, amire jogot formál. Az európai országok statisztikáiban a férfiak által meggyilkolt nők többsége válófélben van vagy már elvált, esetleg olyan, aki jelezte a válási szándékát. Tehát olyan férfiak az elkövetők, akik nem tudják elfogadni a kapcsolat felbomlását, hatalmuk elvesztését. Az emberölés előzményeként is szinte mindig megtalálható hosszú évekig tartó bántalmazás pedig sokkal elterjedtebb, mint gondolnánk, és nem mindig ölti a fizikai erőszak formáját.

T: Megoldást jelenthetne a külföldön már létező csoportterápiás kezelés a bántalmazó férfiak számára?

SZP: Egyike voltam azoknak, akik Svédországban megteremtettük az első férfiszereppel foglalkozó csoportokat (lásd: Figyelni a jelekre, Magyar Narancs, 2001. március 29.), ezekből nőttek ki a krízisközpontok. Nincs belőlük sok, és nem egységes szemlélet alapján végzik a terápiát. A feminista szemléletű csoportterápia jobb eredményeket hoz, mint a pszichoanalitikus vagy pusztán technikai jellegű munka.

T: A férfiakat kötelezik a terápiára?

SZP: Nem. Néhol volt kísérlet arra, hogy a büntetés alternatívájaként terápiára mehettek az elkövetők, de ez nem működött, hiányzott az önkéntesség és az együttműködési szándék.

T: Milyen mélyen ágyazódik a mindennapokba az erőszak?

SZP: Bennünk, akik évtizedek óta részt veszünk ebben a folyamatban, és feminista férfiaknak deklaráltuk magunkat, közös az igazságosságra és az egyenlőségre való igény. Rájöttünk arra, hogy amíg az erőszakot csak politikai vagy egyéb társadalmi jelenségekben leplezzük le, amíg a saját magánéletünkben nem vagyunk hajlandóak szembenézni azzal, hogy a kényelmességünk miatt egy alapvetően igazságtalan és egyenlőtlen helyzetet tartunk fenn, akkor nehéz tükörbe nézni vagy politikai diskurzusokat folytatni. Luis Bonino nevű kollégám írt egy nagyon fontos tanulmányt Mikromacsóságok címmel, amelyben föltérképezte, hogy mielőtt a durva fizikai, szexuális és pszichológiai erőszak legszembetűnőbb szintjei megjelennének, a férfitársadalomnak rengeteg cizellált és kifinomult módja van arra, hogy a nők feletti uralmát kinyilvánítsa és fenntartsa. Ezek annyira beépültek a férfiasság/nőiesség uralkodó felfogása alapján kialakult hétköznapi együttélési és kommunikációs formákba, hogy még inkább elsiklunk felettük, mint a munkahelyi formaruhákon, a nők kárára elkövetett élcelődéseken vagy a szexista viccek mesélésén sörözés közben.

T: Ez nemcsak férfiak között, hanem vegyes összetételű társaságban is bevett szokás.

SZP: A helyzet ebből a szempontból Magyarországon tragikusabb. Nagyon szíven ütött Morvai Krisztina megállapítása (Az állam nem köteles gondoskodni a férfiak kéjérzetéről, Népszabadság, 2003. szeptember 15. - a szerk.), hogy Magyarországon még politikailag is hátrány, ha egy női politikus feministának vallja magát.

T: Kié a felelősség?

SZP: Személyesen nem, de mint a férfitársadalom része igenis felelős vagyok azért, hogy más férfi erőszakos cselekményeket követ el. A családon belüli erőszak csak akkor fog megszűnni, ha megváltozik a férfiszerep és ezzel párhuzamosan az erőszak bármiféle formájának nyílt vagy hallgatólagos elfogadása, illetve támogatása a férfitársadalom által. Ideje láthatóvá tenni az elkövetőket és nem csak az áldozatokat, a megerőszakolókat, nem csak a megerőszakoltakat, a prostitúciót életben tartó klienseket és nem csak a prostituáltakat. Nyilvánvaló, hogy ehhez rengeteg civil kurázsi kell. Mint minden ehhez hasonló társadalmi változás esetén, az lesz az igazi áttörés, amikor a valódi érintettek - vagyis bármelyik férfi - kiállnak, és arccal, névvel vállalják a szembenállást a férfierőszakkal és az azt tápláló férfiszerep-sztereotípiákkal.

Pál Kata - Sisso

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.