Killa Kela az A38-on: Ingyom-bingyom táliber

  • - minek -
  • 2003. október 2.

Szex

Az emberi lehetőségek határa a végtelenbe vész - legalábbis valaha még így tanultuk, csak éppen tapasztalni nem sikerült soha. Most itt az esély, tán az utolsó, hogy bizonyságot nyerjünk: nincsenek határok, az ember szája pedig azért van, hogy jártassa.
Élet + mód

Az emberi lehetőségek határa a végtelenbe vész - legalábbis valaha még így tanultuk, csak éppen tapasztalni nem sikerült soha. Most itt az esély, tán az utolsó, hogy bizonyságot nyerjünk: nincsenek határok, az ember szája pedig azért van, hogy jártassa.Hál` istennek nem először, s reméljük, nem is utoljára látogatott hozzánk a legendás humán beatboxer, Killa Kela - vagy másfél hete az A38 állóhajó közönségét mozgatta meg, de jó alaposan. No de kezdjük az elején, az alapoknál, elvégre legtöbb kedves olvasónknak nyilván halvány segédfogalma sincs arról, mi fán is terem az efféle csodabogár. Valamivel többen láttak tán lemezlovast, aki bakelitjait toszogatja, rángatja és húzogatja - nos, az efféle manőverek révén a lelketlen gépből kicsiholható hangok, csodák csodája, pusztán emberi erő, ügyesség és istenáldotta tehetség felhasználásával is reprodukálhatók - mi az, hogy. A humán beatboxer maga az orr-fül-gégészeti csoda: szorgalmas gyakorlás révén sikerült magát két lábon járó polifonikus és poliritmikus hangszerré képeznie - ráadásul a beszélő szerszám megtartja titkait, elvégre mikrofonnal teletömött kezét folyvást a szája elé nyomja.

Szívemen, számon

Már az előjelek is kedvezőek: a közeli nyitott szórakozóhelyek pánikszerű, kissé tán elhamarkodott bezárása nyomán megszűnt a környéken a nyomakodás, szabad az út, továbbá a gazda. Megérkezésünkkor már tetőfokán a hangulat: éppen a hazai kiválóságok, mc Busa (Pista) és tesója mutatják meg produkciójukat a világnak - cikkünk szerzője már mc Busa korábbi fellépései hallatán is elszörnyedve érzékelte, hogyan képes valaki pusztán felső légúti hangképzés segítségével oly hangokat kiadni, mintha - feltéve, de meg nem engedve - keverés közben átesnénk a kontrollládán, magunkkal rántva a lemezjátszókart. A reveláció folytatódik rendületlen, így azután riadtan kell tapasztalnunk, hogy zaklatott korunkban mily félelmetes mellékjelentéssel bírnak még az olyan, korábban teljesen ártalmatlannak tűnő sorok is, mint például: ingyom-bingyom táliber (!), tutáliber máliber!

Hamarosan érkezik a brit ceremóniamester, mc Diccon és a stáb saját lemezlovasa, nevezett dj Skelektrik, hogy egymásnak mintegy feleselgetve, továbbá a közönséget ritmikus együttmozgásra bírván felvezessék a fő attrakciót, Killa Kelát. Maga a jelentős szájművész eközben varázsol: kissé autista mozdulatokkal teli üvegeket halmoz a színpadra, geometrikusan elrendezi őket, majd engedve a hívásnak, kihúzza füléből a dugót, s egy sportos mozdulattal a színpadon terem. Ezután már a jól begyakorolt koreográfia zajlik: a ceremóniamester vezényel, Killa Kela végrehajt: előbb megmutatja, hogyan kell rétegenként szétszedni a zenét és szájjal intonálni külön a basszust, külön a pergőt s így tovább. Azután azt is meghalljuk, hogyan szól egyszerre a magas, a mély és a közép - mindez, hangsúlyoznunk kell, egy torokból, egy időben tör fel! -, s csak ezután kezdi a szájszkreccset, miközben egy pillanatig sem hagyja abba a ritmus generálását. Ha behunyjuk szemünket, egy virtuóz dj-t látunk magunk előtt, aki az egyik lemezjátszón valami zsíros hip-hop darabot pörget, a másik lemeztányéron heverő vinilt pedig boszorkányos sebességgel fel s alá mozgatja baljával, míg a jobbjával a keverőn fellelhető keresztváltót (szaknyelven a crossfadert) használja mintegy géppuska gyanánt. De mindez csalóka tünemény, káprázat, érzékeink üresjárata: a valóság sokkal valószínűtlenebb, hiszen csak egy embert látunk, aki valaha egy óvatlan mozdulattal lenyelt két dj-t, három lemezjátszót, két keverőt és egy vokalistát, azóta csak húzza, csak húzza benne a banda, rendületlen. S ez még nem is a vég: hősünk ugyanis alkalmanként énekel is - stilizáltan, a dallamot éppen csak éreztetve, mindez együtt a szájszkreccsel és a ritmusalappal. A produkció valami elképesztően valószínűtlen, ugyanakkor optimizmusra is hangol - lám, a technika nyers erői nem lesznek úrrá rajtunk, az ember legyőzi a drótokat meg a vasakat is; mellesleg az is nyilvánvalóvá lesz, hogy korántsem járt még le a virtuóz zenebohócok kora (s kérem, ne értsenek félre - ez ebben az esetben egyáltalán nem dehonesztáló jelző).

Vissza, jövőbe

Ez égi adomány természetesen nem tarthat sokáig - az óhatatlanul adódó zenei poénokat kimerítő módon végigjártuk, már tudjuk a leckét, s hamarosan nincs is hová fokozni a hangulatot. Arról nem is szólva, hogy e produkció jelentős igénybevétel még egy edzett, fiatal szervezet számára is: a bent figyelő apró zenészek idővel megéheznek, megszomjaznak, így azután Kela hamarost átadja a terepet házi dídzséjének, aki a megjelentek nem kis döbbenetére drum and bass-szel izzítja a hangulatot - később a kiváló magyar kollégák (Mango, Ozon, Future) győznek visszavenni a tempóból.

Kela persze nem csupán ebben a felállásban turnézik: mint ritka hangszer, keresett cikk a piacon - aki kíváncsi rá, a művész saját szájtján (www.killakela.com) megtekintheti, kikkel is lépett fel az elmúlt másfél évben (a Stereo MC`s vagy a Public Enemy neve tán a hazai közönségnek is mond valamit - hozzánk először, még évekkel ezelőtt, a Ninja Tune-os dj Vadim társaságában érkezett, s már az is egy nehezen felejthető este volt). Az egyszerű befogadó pedig a kiadós élmény után még hosszasan emészt: a hajó tatjára telepedve nézi, hogy az égi távolban a fogyó holdsarló mint fogja fókuszba a Szaturnuszt, miközben azon morfondírozik, mi lett volna, ha maga is gyémánttűvel a torkában születik ide, a sírva vigadó afterpartizók kevés reménnyel kecsegtető országába.

- minek -

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.