Killa Kela az A38-on: Ingyom-bingyom táliber

  • - minek -
  • 2003. október 2.

Szex

Az emberi lehetőségek határa a végtelenbe vész - legalábbis valaha még így tanultuk, csak éppen tapasztalni nem sikerült soha. Most itt az esély, tán az utolsó, hogy bizonyságot nyerjünk: nincsenek határok, az ember szája pedig azért van, hogy jártassa.
Élet + mód

Az emberi lehetőségek határa a végtelenbe vész - legalábbis valaha még így tanultuk, csak éppen tapasztalni nem sikerült soha. Most itt az esély, tán az utolsó, hogy bizonyságot nyerjünk: nincsenek határok, az ember szája pedig azért van, hogy jártassa.Hál` istennek nem először, s reméljük, nem is utoljára látogatott hozzánk a legendás humán beatboxer, Killa Kela - vagy másfél hete az A38 állóhajó közönségét mozgatta meg, de jó alaposan. No de kezdjük az elején, az alapoknál, elvégre legtöbb kedves olvasónknak nyilván halvány segédfogalma sincs arról, mi fán is terem az efféle csodabogár. Valamivel többen láttak tán lemezlovast, aki bakelitjait toszogatja, rángatja és húzogatja - nos, az efféle manőverek révén a lelketlen gépből kicsiholható hangok, csodák csodája, pusztán emberi erő, ügyesség és istenáldotta tehetség felhasználásával is reprodukálhatók - mi az, hogy. A humán beatboxer maga az orr-fül-gégészeti csoda: szorgalmas gyakorlás révén sikerült magát két lábon járó polifonikus és poliritmikus hangszerré képeznie - ráadásul a beszélő szerszám megtartja titkait, elvégre mikrofonnal teletömött kezét folyvást a szája elé nyomja.

Szívemen, számon

Már az előjelek is kedvezőek: a közeli nyitott szórakozóhelyek pánikszerű, kissé tán elhamarkodott bezárása nyomán megszűnt a környéken a nyomakodás, szabad az út, továbbá a gazda. Megérkezésünkkor már tetőfokán a hangulat: éppen a hazai kiválóságok, mc Busa (Pista) és tesója mutatják meg produkciójukat a világnak - cikkünk szerzője már mc Busa korábbi fellépései hallatán is elszörnyedve érzékelte, hogyan képes valaki pusztán felső légúti hangképzés segítségével oly hangokat kiadni, mintha - feltéve, de meg nem engedve - keverés közben átesnénk a kontrollládán, magunkkal rántva a lemezjátszókart. A reveláció folytatódik rendületlen, így azután riadtan kell tapasztalnunk, hogy zaklatott korunkban mily félelmetes mellékjelentéssel bírnak még az olyan, korábban teljesen ártalmatlannak tűnő sorok is, mint például: ingyom-bingyom táliber (!), tutáliber máliber!

Hamarosan érkezik a brit ceremóniamester, mc Diccon és a stáb saját lemezlovasa, nevezett dj Skelektrik, hogy egymásnak mintegy feleselgetve, továbbá a közönséget ritmikus együttmozgásra bírván felvezessék a fő attrakciót, Killa Kelát. Maga a jelentős szájművész eközben varázsol: kissé autista mozdulatokkal teli üvegeket halmoz a színpadra, geometrikusan elrendezi őket, majd engedve a hívásnak, kihúzza füléből a dugót, s egy sportos mozdulattal a színpadon terem. Ezután már a jól begyakorolt koreográfia zajlik: a ceremóniamester vezényel, Killa Kela végrehajt: előbb megmutatja, hogyan kell rétegenként szétszedni a zenét és szájjal intonálni külön a basszust, külön a pergőt s így tovább. Azután azt is meghalljuk, hogyan szól egyszerre a magas, a mély és a közép - mindez, hangsúlyoznunk kell, egy torokból, egy időben tör fel! -, s csak ezután kezdi a szájszkreccset, miközben egy pillanatig sem hagyja abba a ritmus generálását. Ha behunyjuk szemünket, egy virtuóz dj-t látunk magunk előtt, aki az egyik lemezjátszón valami zsíros hip-hop darabot pörget, a másik lemeztányéron heverő vinilt pedig boszorkányos sebességgel fel s alá mozgatja baljával, míg a jobbjával a keverőn fellelhető keresztváltót (szaknyelven a crossfadert) használja mintegy géppuska gyanánt. De mindez csalóka tünemény, káprázat, érzékeink üresjárata: a valóság sokkal valószínűtlenebb, hiszen csak egy embert látunk, aki valaha egy óvatlan mozdulattal lenyelt két dj-t, három lemezjátszót, két keverőt és egy vokalistát, azóta csak húzza, csak húzza benne a banda, rendületlen. S ez még nem is a vég: hősünk ugyanis alkalmanként énekel is - stilizáltan, a dallamot éppen csak éreztetve, mindez együtt a szájszkreccsel és a ritmusalappal. A produkció valami elképesztően valószínűtlen, ugyanakkor optimizmusra is hangol - lám, a technika nyers erői nem lesznek úrrá rajtunk, az ember legyőzi a drótokat meg a vasakat is; mellesleg az is nyilvánvalóvá lesz, hogy korántsem járt még le a virtuóz zenebohócok kora (s kérem, ne értsenek félre - ez ebben az esetben egyáltalán nem dehonesztáló jelző).

Vissza, jövőbe

Ez égi adomány természetesen nem tarthat sokáig - az óhatatlanul adódó zenei poénokat kimerítő módon végigjártuk, már tudjuk a leckét, s hamarosan nincs is hová fokozni a hangulatot. Arról nem is szólva, hogy e produkció jelentős igénybevétel még egy edzett, fiatal szervezet számára is: a bent figyelő apró zenészek idővel megéheznek, megszomjaznak, így azután Kela hamarost átadja a terepet házi dídzséjének, aki a megjelentek nem kis döbbenetére drum and bass-szel izzítja a hangulatot - később a kiváló magyar kollégák (Mango, Ozon, Future) győznek visszavenni a tempóból.

Kela persze nem csupán ebben a felállásban turnézik: mint ritka hangszer, keresett cikk a piacon - aki kíváncsi rá, a művész saját szájtján (www.killakela.com) megtekintheti, kikkel is lépett fel az elmúlt másfél évben (a Stereo MC`s vagy a Public Enemy neve tán a hazai közönségnek is mond valamit - hozzánk először, még évekkel ezelőtt, a Ninja Tune-os dj Vadim társaságában érkezett, s már az is egy nehezen felejthető este volt). Az egyszerű befogadó pedig a kiadós élmény után még hosszasan emészt: a hajó tatjára telepedve nézi, hogy az égi távolban a fogyó holdsarló mint fogja fókuszba a Szaturnuszt, miközben azon morfondírozik, mi lett volna, ha maga is gyémánttűvel a torkában születik ide, a sírva vigadó afterpartizók kevés reménnyel kecsegtető országába.

- minek -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.