Könyv: Szeressük egymást, vagy tökön rúglak (Germanie Greer: A kasztrált nő)

  • Forrai Éva
  • 2003. március 13.

Szex

A népszerű feminista irodalom klasszikus kultuszkönyve, a The Female Eunuch először 1970-ben jelent meg. Ha krisztusi kornyi késéssel is, de nemrég elérkezett a magyar olvasókhoz.
A népszerű feminista irodalom klasszikus kultuszkönyve, a The Female Eunuch először 1970-ben jelent meg. Ha krisztusi kornyi késéssel is, de nemrég elérkezett a magyar olvasókhoz.

Bár Greer jó nevű értelmiségi, a warwicki egyetem összehasonlító irodalom szakának professzora, kultuszfigurát nem tudományos munkássága csinált belőle, hanem a lázadás: a női felszabadítás harcosaként lett hírhedtté. És nem csak önmagának felszabadítása, hisz ezt az illetlen szabadságot, a hitet, hogy megvalósítható a testi-lelki összhangban élő, dinamikus, libidóval fölfegyverzett női lét, nagy hangon terjeszti is.

A kasztrált nő az 1968-as diákmozgalmakból, a korabeli újbaloldali mozgalomból származtatható, benne a női jogok egyenlősítő követelései az életforma-forradalom ideáljaival kapcsolódnak össze. Greer a Lázadás és a Forradalom fejezetekben a modern nőmozgalmi alapvetéseket tárgyalja, Juliet Mitchell 1966-ban megjelent A leghosszabb forradalom című munkáját az első fecskék közül, a későbbi eresztésből a Red Stockings Kiáltványát és a Nők Nemzetközi Ördögi Terrorista Összeesküvését, a manhattani boszorkányokat, akik seprűn lovagoltak, és nyilvános melltartóégetésekkel vittek némi fényt a Madison Square Garden sivárságába, amíg a tőzsde meg nem sínylette tevékenységüket, és az alkuszok rájuk nem küldték a rohamrendőrséget.

Greer könyve maga is felfogható antifreudista kiáltványként. A szerző ízekre szedi a spekulatív freudi elméletet, miszerint a nők hímtag nélküli férfiak, vagyis a férfi tökéletlenebb változatai lennének. Freud tézise - érvel Greer - nem egyéb, mint a férfiközpontú kultúra beidegződéseinek tükröződése, szó sincs semmiféle forradalmi felfedezésről. Újítása a hüvelyi orgazmus felsőbbrendűségének hirdetésében áll (a klitorálissal szemben), mely orgazmus a nő fejlett szexualitásának úgymond legfőbb mércéje és hordozója. A freudi lélektan így nem leíró, deskriptív, hanem normatív, rendszabályozó.

Freud, mondta ki Greer

1970-ben, nem az empirikus valóságot elemezte, hanem a férfidominanciára alapuló kulturális beidegződéseket és elvárásokat tüntette fel biológiai meghatározottságként. A feminizmus második hulláma később nagy energiákat összpontosított a hüvelyi orgazmus mítoszának megdöntésére, örömünk megrendszabályozásának elutasítására - Greer a maga csatakiáltásával csatlakozott e hadjárathoz. (Azóta persze a férfiközpontú biológia addig kutatott, amíg meg nem találta a G-pontot, a hüvelyi orgazmust kiváltó szervet, ami mi más lehetne, mint a prosztata csökevényes maradványa..)

A kasztrált nő egyrészről összefoglalta korának radikális feminista gondolatait, másrészről előremutatott, irányt adott a feminista diskurzus szerkezetének kialakításához. Kijelölt olyan részterületeket, mint például a női menstruáció tisztátalan, tabu mivoltát, melyeket azóta sikeresen tártak fel a női szempontú kutatások. A könyv harcos hangon egyenlőséget követelt, és nem elnyomásról panaszkodott. Az emancipált nőt felelőséggel ruházta fel saját testi, lelki, politikai, szociális jogai kivívásáért, s rátestálta a kezdeményezést abban a küzdelemben, amelynek célja a nemi szerepek természetellenes, bipoláris ellentétének felszámolása. Greer épp a szexuális örömünk, libidónk újrafelfedezésétől várta, hogy hatására a férfiak is megtérnek majd a szerelemhez, és ettől felhagynak avval a rossz szokásukkal, hogy számos frusztrációjukat agresszióba párolják. "[A nőt] születésétől fogva arra akarják kényszeríteni, hogy menjen vissza a méhbe, a bölcsőbe kötözve eltöltött első órájától az utolsó kényszerzubbonyáig. A méhbe egyetlenegy módon lehet visszatérni, a halálon keresztül. A kényszerek, amelyek gúzsba kötik a nők örömeit és vágyait, ugyanazok, amelyek [...] el fogják pusztítani a világot. Ha a világ egyik fele a Halál túsza marad, akkor Erósz biztosan el fogja veszíteni a csatát az atomfegyverrel szemben. Mi más lenne a fegyverkezési verseny és hidegháború, mint a férfias [...] agresszió kiterjesztése az [...] intézmények területére? Ha a nők nem akarnak többé ágyútölteléket gyártani a végső holokauszthoz, akkor meg kell menteniük a férfiakat a nemek polaritásának illúziójától." (85. oldal.) Aagy, amint e gondolatot a 80-as években a Greenham Common pacifista amazonjai némiképp frappánsabban megfogalmazták: "A háború nem más, mint menstruációirigység".

A feminizmus

második hullámából

már sok minden beszivárgott hozzánk is, hellyel-közzel magyar tollból is folyt feminista tinta, hasonló gondolatokat közvetítve. S ha valami miatt mindenképp fanyalogni akarunk Greer hiánypótló könyvének magyarországi megjelenésekor, hát épp ez lehetne az. Egy klasszikus magyarítása mindig jó hír. De mivel nem költészetről, hanem politikai állásfoglalásról van szó, a mű picit vesztett meglepetésszerű, lefegyverző erejéből. Azóta Greer megírta A kasztrált nő folytatásának tekinthető A teljes nőt (The Whole Woman, 1999), s ez a könyve bizony aktuálisabb. A kritikusok "polemikus bombának" nevezték, Greerről pedig azt írták, hogy "senki a közelébe se ér" a fiatalabb generáció soraiból. Csak remélhetjük, ennek a kiadására nem kell harminc évet várni.

Forrai Éva

Corvina, 2002, 292 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.