Menstruációs festmények: Vérvonalak

  • - decker -
  • 2003. március 13.

Szex

A napokat felszorozva majd három évet ad ki az az idő, amit véres vatták, felpuffadt tamponok cserélgetésével töltöttem, mégsem volt olyan rossz, mintha egy patak hideg vizében órákig kellett volna öblögetni koszlott vászondarabokat, miközben felbukkanó ember-társaim borzadállyal vegyes rémülettel próbálnak minél messzebb kerülni tisztátalan személyemtől.
A napokat felszorozva majd három évet ad ki az az idő, amit véres vatták, felpuffadt tamponok cserélgetésével töltöttem, mégsem volt olyan rossz, mintha egy patak hideg vizében órákig kellett volna öblögetni koszlott vászondarabokat, miközben felbukkanó ember-társaim borzadállyal vegyes rémülettel próbálnak minél messzebb kerülni tisztátalan személyemtől.

Egyes korok a menstruáló nőkben az ördög ideiglenes megtestesülését látták, ezért nem mehettek templomba, nem érintkezhettek a rokonaikkal, sőt arra is vigyázniuk kellett, hogy vérüket ne csepegtessék el - a vért felnyalogató háziállatok ugyanis a démoneszszencia hatására visszafordíthatatlan agykárosodást szenvednek, azaz megőrülnek. A kiközösítés már a múlté, de a zsidó-keresztény kultúrkörben tovább élt a nemi érintkezés tiltása a havivérzés időszakában, amely szokást egyes

konzervatív

nőgyógyászok

még ma is követendő mintának tartják, anélkül, hogy egészségügyi érv szólna mellette. A menstruáció szociálisan még mindig tabunak számít, partnerünkön kívül legfeljebb orvosunkkal osztjuk meg ciklusunk hosszának, vérzésünk erősségének, esetleg színének jellemzőit. Alig beszélünk tehát róla, pedig a nők többsége megszenvedi a felnőtté válás beköszöntét, amin az sem változtat, hogy ilyenkor igazoltan nem kell bordásfalakon csimpaszkodnia. Később lassan megszokja a premenstruális feszültségre következő, marokszámra szedett görcsoldókkal átvészelt időszakot, hogy aztán változóan hosszú ciklusai miatt folyamatos idegességben éljen. Ezt az időt különböző, hormontartalmú készítmények (fogamzásgátlók) tesztelésével színesíti, s a kiszámíthatatlan mellékhatások miatt még az is megtörténhet, hogy hónapokig vérben tocsog. Ilyen előzmények után, ha választani lehetne, sok nő megszabadulna ettől a tehertől - persze amikor a klimax besegít, már késő a bánat. A nők befolyásolhatatlan összefonódása a természettel még inkább felerősíti bizonytalan félelmeiket - a vérzés ciklusait ugyanúgy a hold befolyásolja, akárcsak az apály-dagály jelenséget -, pedig ez éppenséggel olyan tény, amely akár növelhetné a női öntudatot és büszkeséget.

Erre épített a hetvenes évek radikális feminista művészeti mozgalma is, és úgy tűnik, az új évezredben egyre többen gondolják ezt, csak egy kicsit másként. Az előkép Judy Chicago Red Flag (Vörös zászló, 1971) című műve: a fekete-fehér fotólitográfián a művésznő éppen kicibál a vaginájából egy használt, vörös tampont, amely - pozíciója miatt - nem mellesleg egy levágott pénisz képét is felidézi. Ami Chicagónál még brutális és meghökkentő, az az utódoknál játékos, átesztétizált művészkedéssé szelídül. Pedig a menstruációnak van virtuális múzeuma (Museum of Menstruation and Woman Health), ebben rögtön huszonnégy művész menstruációs témájú műve. Van külön fóruma (Blood Art from Menstrual Blood´s Livejournal), ahol például az egyik hozzászóló azt a gyakorlati kérdést feszegeti: miképpen is lehetséges, hogy a menstruációs vérrel történő munkálkodás közben nem válik a lakás mészárszékhez hasonlatossá. A művek festékanyaga ugyanis nem más, mint menstruációs vér, vagyis alkotóik között is értelemszerűen nőket kell sejtenünk. Ilyeténképpen a nőművészet vonulatát erősítik - szemben például a bécsi akcionistákkal, a hetvenes évek body-artjának egyes képviselőivel, akik

zsilettpengével vagdosták magukat,

hogy aztán a vért teátrálisan szétspricceljék vagy Herman Nitsch évtizedeken áthúzódó Orgia misztériumszínházával, amelyben elkattant, pocakosodó férfiak állati vérrel locsolgattak meztelen nőket: ezek dominánsan férfiirányzatok.

Az igazi kérdés természetesen az, hogy az anyaghasználat kizárólagossága mellé társul-e még valami plusz is, amitől ezek a művek művészi értékkel is telítődnek. Első nekifutásra nem túlságosan pozitív a kép. A gyerekesen naiv művektől (vérrel festett alvó cicus, lapító nyuszi) a túlkomplikált akciók dokumentációjáig sok mindent találhatunk. Vanessa Tiegs Spiraling Moon néven külön weboldalt szentel huszonnyolc, a holdciklusra utaló menstruációs festményének, melyek láttán elsősorban technikai kérdések merülnek fel. A vért vajon kis vödörbe gyűjtögette? Gumibugyiból kikenegette? Csuszmákolt a papíron? Netalán munka közben fel-feldugta az ujját és avval festett? Végül is ez maradhat az ő titka. A művész szándéka szerint az intim festmények a női testnedv szépségét emelik piedesztálra, de miután nem a reális, hanem a médián átszűrt, homogén valóságban egyszerűen képként léteznek, inkább csak elszomorítóak. A szürreális amőbák, alvadt fekete és élénk vörös madarak, spirálok, szemek, amorf élőlények egy rég túlhaladott képi tradíció gyermekei. Talán még a "szőrös" képek a legjobbak (Dragonrose), de ebből még nem lesz (nő)művészet. Legfeljebb pinafestészet.

- decker -

http://www.judychicago.com

Museum of Menstruation and Woman Health: http://www.mum.org/armenjc.htm

Blood Art from Menstrual Blood´s Livejournal

http://www.livejournal.com

http://www.heatherweathers.com/paintings

Vanessa Tiegs: http://www.spiralingmoon.com/paintings

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.