Nők a volánnál: Sose hagy cserben

  • 2004. április 8.

Szex

A női autóvezetőket nemcsak a férfiak, de a nők jelentős része is ügyetlen sofőrnek tartja. Magyarországon azonban nem létezik olyan statisztikai vagy kutatási adat, ami alátámasztaná ennek a vélekedésnek az igazságát. A számokból egyértelműen kiderül: ha elütik az embert, jobban jár, ha nő a gázoló.

"A nők kevésbé értik a vezetést, ezért rosszabbul vezetnek a férfiaknál, nem áll olyan közel a személyiségükhöz" - foglalta össze egy 2000-ben készült kutatás egyik interjúalanya lexikonba illő tömör-séggel a női vezetőkkel szembeni előítéletek lényegét. Ugyanebből a vizsgálatból az is kiderült, hogy a "jó vezető" gyakran mást jelent a két nem képviselői számára: sok férfi úgy gondolja, a nők türelmesebbek és együttműködőbbek a közlekedésben, ami hiányzik belőlük, az a versenyszellem és a határozottság.

Pocsék parkolás, kisebb veszély

A nők közmondásosan pocsék parkolási technikája a rossz becslési képességeikből és a feszélyezettségérzetükből adódik. Nyugodt körülmények között, ha nem figyelnek kárörvendő járókelők és ideges autósok, a női vezetők is könnyen parkolnak. Bilkei Pál, a BM Kórház vezető pszichológusa szerint az észlelés genetikája is szerepet játszik e téren: "Valóban van különbség a férfiak és a nők között. A járművezetőnek fontos tudni, érezni, hogy mekkora a kocsi, amit vezet, mekkora az a hely, ahova kényelmesen be tud állni. Ez a fajta becslési készség genetikus alapok miatt rosszabb a nőknél, mint a férfiaknál."

Sipos József 35 éve oktat gépjárművezetést, s fontosnak tartja, hogy a két nem képviselőit különböző feladattípusokkal tanítsa. A nőknek nem szabad sorozatos, hirtelen váltakozó feladatokat adni, mert a "most forduljon jobbra, aztán gyorsítson, majd balra kanyarodás után álljon meg" feladathalmozás zavarja a rendszerszerető nőket. A meggondolt feladatkiadással azonban a lányok kevesebb óraszám után szerzik meg a jogosítványt, mint a fiúk.

"A nők nem vezetnek rosszabbul, sőt körültekintőbbek, jobban betartják a szabályokat, nem mindig tudnak azonban uralkodni az érzelmeiken, s a hirtelen döntéshelyzetben tipikusan kevesebbszer választják a jó lehetőséget, mint a férfiak" - mondja az ORFK Balesetmegelőzési Bizottságának munkatársa, Kemenes Miklós nyugalmazott rendőr ezredes. A kollektív előítélek azonban őt sem hagyták érintetlenül: állítja, hogy a nők a társadalmi elnyomottságukból származó feszültséggel veszélyeztetik a közlekedésben részt vevőket.

Ez az állítás már csak azért sem lehet helytálló, mert a bizottság statisztikája szerint ugyanakkor az utóbbi években a közlekedési balesetek mintegy egyötödét okozták csak nők. Ennek csupán 60 százalékát autóvezetőként, a többit figyelmetlen gyalogosként, míg a férfiak a hozzájuk köthető balesetek 80 százalékát okozzák a volán mögött. Egyébként az érvényes jogosítványok 43 százaléka szól női névre, a forgalomban azonban ennél jóval alacsonyabb a nők részvétele, nagyjából minden ötödik vezető tartozik a gyengébb nemhez. A balesetet előidéző okok tekintetében lényeges különbségek vannak: a nőknél az elsőbbségadás elmulasztása, míg a férfiaknál a szabálytalan irányváltoztatás, kanyarodás szerepel a baleseti okok között első helyen. Az egy-egy nem képviselői által okozott összes balesetből a férfiak esetében magasabb a halálos kimenetelűek aránya. Ennek fő oka, hogy a férfiak gyakrabban lépik túl a megengedett sebességet.

A kisebb kárt

okozók csoportja

"Nálunk a kockázatarányosság elve működik, vagyis a különböző csoportok a károkozási statisztikának megfelelő mértékű biztosítási díjat fizetnek. Nemzetközi és magyar statisztikákat vettünk alapul, és ezek alapján a női vezetők a kisebb kárt okozók csoportjához tartoznak" - mondja Maják Viktor, az Union Biztosító marketingigazgatója. Bár a férfiak és a nők közel ugyanannyi alkalommal törnek autót, a nők által okozott károk átlagosan kisebb összegűek. "Apróbb koccanások, az autó meghúzása inkább jellemző a női vezetőkre, míg a totálkáros autók, a nagyobb kár aférfi vezetők sajátja" - fogalmaz. Az Union az egyetlen biztosító a hazai piacon, amely - öt százalékkal - kevesebbet kér a női autósoktól, olyan társaság azonban nincsen, amelyik a nőket kezelné kockázatosabb csoportként.

Bilkei Pál 25 évig foglalkozott balesetkutatással. Szerinte a baleseti okok közötti eltérés a férfi és női személyiség eltérő voltából ered. A kutatások csekély eltérést mutattak ki a kockázatvállalási hajlamban, a pszichés terhelhetőségben és a döntési folyamatok levezénylésében, amelyek alapján a nőkre inkább a figyelmetlenség, a férfiakra pedig a túlzott kockázatvállalás jellemző. "Az ok nem a képességekben, készségekben rejlik - ugyanolyan arányban vannak a férfiaknál is béna autósok -, hanem a személyiség különbözőségében. A férfiak kockázatvállalási készsége mindig nagyobb, mint a nőké, és ez kifejezésre jut a magatartásban is, a nők hajlamosabbak a bizonytalanabb döntésekre." Legalább két olyan helyzet van azonban, amelyikben a nők gyakrabban döntenek jól a férfiaknál: jelentősen kevesebb köztük az ittasan balesetet okozók aránya, a női cserbenhagyó pedig évtizedek óta ismeretlen fogalom Magyarországon.

Munk Veronika

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.