Nők a volánnál: Sose hagy cserben

  • 2004. április 8.

Szex

A női autóvezetőket nemcsak a férfiak, de a nők jelentős része is ügyetlen sofőrnek tartja. Magyarországon azonban nem létezik olyan statisztikai vagy kutatási adat, ami alátámasztaná ennek a vélekedésnek az igazságát. A számokból egyértelműen kiderül: ha elütik az embert, jobban jár, ha nő a gázoló.

"A nők kevésbé értik a vezetést, ezért rosszabbul vezetnek a férfiaknál, nem áll olyan közel a személyiségükhöz" - foglalta össze egy 2000-ben készült kutatás egyik interjúalanya lexikonba illő tömör-séggel a női vezetőkkel szembeni előítéletek lényegét. Ugyanebből a vizsgálatból az is kiderült, hogy a "jó vezető" gyakran mást jelent a két nem képviselői számára: sok férfi úgy gondolja, a nők türelmesebbek és együttműködőbbek a közlekedésben, ami hiányzik belőlük, az a versenyszellem és a határozottság.

Pocsék parkolás, kisebb veszély

A nők közmondásosan pocsék parkolási technikája a rossz becslési képességeikből és a feszélyezettségérzetükből adódik. Nyugodt körülmények között, ha nem figyelnek kárörvendő járókelők és ideges autósok, a női vezetők is könnyen parkolnak. Bilkei Pál, a BM Kórház vezető pszichológusa szerint az észlelés genetikája is szerepet játszik e téren: "Valóban van különbség a férfiak és a nők között. A járművezetőnek fontos tudni, érezni, hogy mekkora a kocsi, amit vezet, mekkora az a hely, ahova kényelmesen be tud állni. Ez a fajta becslési készség genetikus alapok miatt rosszabb a nőknél, mint a férfiaknál."

Sipos József 35 éve oktat gépjárművezetést, s fontosnak tartja, hogy a két nem képviselőit különböző feladattípusokkal tanítsa. A nőknek nem szabad sorozatos, hirtelen váltakozó feladatokat adni, mert a "most forduljon jobbra, aztán gyorsítson, majd balra kanyarodás után álljon meg" feladathalmozás zavarja a rendszerszerető nőket. A meggondolt feladatkiadással azonban a lányok kevesebb óraszám után szerzik meg a jogosítványt, mint a fiúk.

"A nők nem vezetnek rosszabbul, sőt körültekintőbbek, jobban betartják a szabályokat, nem mindig tudnak azonban uralkodni az érzelmeiken, s a hirtelen döntéshelyzetben tipikusan kevesebbszer választják a jó lehetőséget, mint a férfiak" - mondja az ORFK Balesetmegelőzési Bizottságának munkatársa, Kemenes Miklós nyugalmazott rendőr ezredes. A kollektív előítélek azonban őt sem hagyták érintetlenül: állítja, hogy a nők a társadalmi elnyomottságukból származó feszültséggel veszélyeztetik a közlekedésben részt vevőket.

Ez az állítás már csak azért sem lehet helytálló, mert a bizottság statisztikája szerint ugyanakkor az utóbbi években a közlekedési balesetek mintegy egyötödét okozták csak nők. Ennek csupán 60 százalékát autóvezetőként, a többit figyelmetlen gyalogosként, míg a férfiak a hozzájuk köthető balesetek 80 százalékát okozzák a volán mögött. Egyébként az érvényes jogosítványok 43 százaléka szól női névre, a forgalomban azonban ennél jóval alacsonyabb a nők részvétele, nagyjából minden ötödik vezető tartozik a gyengébb nemhez. A balesetet előidéző okok tekintetében lényeges különbségek vannak: a nőknél az elsőbbségadás elmulasztása, míg a férfiaknál a szabálytalan irányváltoztatás, kanyarodás szerepel a baleseti okok között első helyen. Az egy-egy nem képviselői által okozott összes balesetből a férfiak esetében magasabb a halálos kimenetelűek aránya. Ennek fő oka, hogy a férfiak gyakrabban lépik túl a megengedett sebességet.

A kisebb kárt

okozók csoportja

"Nálunk a kockázatarányosság elve működik, vagyis a különböző csoportok a károkozási statisztikának megfelelő mértékű biztosítási díjat fizetnek. Nemzetközi és magyar statisztikákat vettünk alapul, és ezek alapján a női vezetők a kisebb kárt okozók csoportjához tartoznak" - mondja Maják Viktor, az Union Biztosító marketingigazgatója. Bár a férfiak és a nők közel ugyanannyi alkalommal törnek autót, a nők által okozott károk átlagosan kisebb összegűek. "Apróbb koccanások, az autó meghúzása inkább jellemző a női vezetőkre, míg a totálkáros autók, a nagyobb kár aférfi vezetők sajátja" - fogalmaz. Az Union az egyetlen biztosító a hazai piacon, amely - öt százalékkal - kevesebbet kér a női autósoktól, olyan társaság azonban nincsen, amelyik a nőket kezelné kockázatosabb csoportként.

Bilkei Pál 25 évig foglalkozott balesetkutatással. Szerinte a baleseti okok közötti eltérés a férfi és női személyiség eltérő voltából ered. A kutatások csekély eltérést mutattak ki a kockázatvállalási hajlamban, a pszichés terhelhetőségben és a döntési folyamatok levezénylésében, amelyek alapján a nőkre inkább a figyelmetlenség, a férfiakra pedig a túlzott kockázatvállalás jellemző. "Az ok nem a képességekben, készségekben rejlik - ugyanolyan arányban vannak a férfiaknál is béna autósok -, hanem a személyiség különbözőségében. A férfiak kockázatvállalási készsége mindig nagyobb, mint a nőké, és ez kifejezésre jut a magatartásban is, a nők hajlamosabbak a bizonytalanabb döntésekre." Legalább két olyan helyzet van azonban, amelyikben a nők gyakrabban döntenek jól a férfiaknál: jelentősen kevesebb köztük az ittasan balesetet okozók aránya, a női cserbenhagyó pedig évtizedek óta ismeretlen fogalom Magyarországon.

Munk Veronika

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.