Nők a volánnál: Sose hagy cserben

  • 2004. április 8.

Szex

A női autóvezetőket nemcsak a férfiak, de a nők jelentős része is ügyetlen sofőrnek tartja. Magyarországon azonban nem létezik olyan statisztikai vagy kutatási adat, ami alátámasztaná ennek a vélekedésnek az igazságát. A számokból egyértelműen kiderül: ha elütik az embert, jobban jár, ha nő a gázoló.

"A nők kevésbé értik a vezetést, ezért rosszabbul vezetnek a férfiaknál, nem áll olyan közel a személyiségükhöz" - foglalta össze egy 2000-ben készült kutatás egyik interjúalanya lexikonba illő tömör-séggel a női vezetőkkel szembeni előítéletek lényegét. Ugyanebből a vizsgálatból az is kiderült, hogy a "jó vezető" gyakran mást jelent a két nem képviselői számára: sok férfi úgy gondolja, a nők türelmesebbek és együttműködőbbek a közlekedésben, ami hiányzik belőlük, az a versenyszellem és a határozottság.

Pocsék parkolás, kisebb veszély

A nők közmondásosan pocsék parkolási technikája a rossz becslési képességeikből és a feszélyezettségérzetükből adódik. Nyugodt körülmények között, ha nem figyelnek kárörvendő járókelők és ideges autósok, a női vezetők is könnyen parkolnak. Bilkei Pál, a BM Kórház vezető pszichológusa szerint az észlelés genetikája is szerepet játszik e téren: "Valóban van különbség a férfiak és a nők között. A járművezetőnek fontos tudni, érezni, hogy mekkora a kocsi, amit vezet, mekkora az a hely, ahova kényelmesen be tud állni. Ez a fajta becslési készség genetikus alapok miatt rosszabb a nőknél, mint a férfiaknál."

Sipos József 35 éve oktat gépjárművezetést, s fontosnak tartja, hogy a két nem képviselőit különböző feladattípusokkal tanítsa. A nőknek nem szabad sorozatos, hirtelen váltakozó feladatokat adni, mert a "most forduljon jobbra, aztán gyorsítson, majd balra kanyarodás után álljon meg" feladathalmozás zavarja a rendszerszerető nőket. A meggondolt feladatkiadással azonban a lányok kevesebb óraszám után szerzik meg a jogosítványt, mint a fiúk.

"A nők nem vezetnek rosszabbul, sőt körültekintőbbek, jobban betartják a szabályokat, nem mindig tudnak azonban uralkodni az érzelmeiken, s a hirtelen döntéshelyzetben tipikusan kevesebbszer választják a jó lehetőséget, mint a férfiak" - mondja az ORFK Balesetmegelőzési Bizottságának munkatársa, Kemenes Miklós nyugalmazott rendőr ezredes. A kollektív előítélek azonban őt sem hagyták érintetlenül: állítja, hogy a nők a társadalmi elnyomottságukból származó feszültséggel veszélyeztetik a közlekedésben részt vevőket.

Ez az állítás már csak azért sem lehet helytálló, mert a bizottság statisztikája szerint ugyanakkor az utóbbi években a közlekedési balesetek mintegy egyötödét okozták csak nők. Ennek csupán 60 százalékát autóvezetőként, a többit figyelmetlen gyalogosként, míg a férfiak a hozzájuk köthető balesetek 80 százalékát okozzák a volán mögött. Egyébként az érvényes jogosítványok 43 százaléka szól női névre, a forgalomban azonban ennél jóval alacsonyabb a nők részvétele, nagyjából minden ötödik vezető tartozik a gyengébb nemhez. A balesetet előidéző okok tekintetében lényeges különbségek vannak: a nőknél az elsőbbségadás elmulasztása, míg a férfiaknál a szabálytalan irányváltoztatás, kanyarodás szerepel a baleseti okok között első helyen. Az egy-egy nem képviselői által okozott összes balesetből a férfiak esetében magasabb a halálos kimenetelűek aránya. Ennek fő oka, hogy a férfiak gyakrabban lépik túl a megengedett sebességet.

A kisebb kárt

okozók csoportja

"Nálunk a kockázatarányosság elve működik, vagyis a különböző csoportok a károkozási statisztikának megfelelő mértékű biztosítási díjat fizetnek. Nemzetközi és magyar statisztikákat vettünk alapul, és ezek alapján a női vezetők a kisebb kárt okozók csoportjához tartoznak" - mondja Maják Viktor, az Union Biztosító marketingigazgatója. Bár a férfiak és a nők közel ugyanannyi alkalommal törnek autót, a nők által okozott károk átlagosan kisebb összegűek. "Apróbb koccanások, az autó meghúzása inkább jellemző a női vezetőkre, míg a totálkáros autók, a nagyobb kár aférfi vezetők sajátja" - fogalmaz. Az Union az egyetlen biztosító a hazai piacon, amely - öt százalékkal - kevesebbet kér a női autósoktól, olyan társaság azonban nincsen, amelyik a nőket kezelné kockázatosabb csoportként.

Bilkei Pál 25 évig foglalkozott balesetkutatással. Szerinte a baleseti okok közötti eltérés a férfi és női személyiség eltérő voltából ered. A kutatások csekély eltérést mutattak ki a kockázatvállalási hajlamban, a pszichés terhelhetőségben és a döntési folyamatok levezénylésében, amelyek alapján a nőkre inkább a figyelmetlenség, a férfiakra pedig a túlzott kockázatvállalás jellemző. "Az ok nem a képességekben, készségekben rejlik - ugyanolyan arányban vannak a férfiaknál is béna autósok -, hanem a személyiség különbözőségében. A férfiak kockázatvállalási készsége mindig nagyobb, mint a nőké, és ez kifejezésre jut a magatartásban is, a nők hajlamosabbak a bizonytalanabb döntésekre." Legalább két olyan helyzet van azonban, amelyikben a nők gyakrabban döntenek jól a férfiaknál: jelentősen kevesebb köztük az ittasan balesetet okozók aránya, a női cserbenhagyó pedig évtizedek óta ismeretlen fogalom Magyarországon.

Munk Veronika

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.