Nõi hangok

  • Szilágyi Szilvia (Tûsarok)-Simon Andrea (British Council)
  • 2004. július 1.

Szex

Magyarországon a feminizmus valahogy kiheverte központosított múltját, mára a rendszerváltás utáni ideológiai ûrt is, így a nõk most új utakat keresnek a modern Európa felé. Nagy-Britannia asszonyai már a feminizmus második hullámát is rég elbúcsúztatták, receszszióról beszélnek, és manapság rendületlen nosztalgiával kutatják az elõdöket.

Több századdal ezelõtt élõ nõi írók, "filozófusok", példaképek bukkannak elõ a pol-cokról és kerülnek újra napirend-re. Nõi írók nõkrõl szóló mûveit nemritkán nõi színházi és filmrendezõk dolgozzák fel, élesztgetve a kortárs feminista érzékenységet. Kiváló példa erre Virginia Woolf Orlandójának 1993-as filmfeldolgozása Sally Potter remek rendezésében, az azóta nõügyi ikonná vált Tilda Swintonnal a fõszerepben. Ezek a feldolgozások nem csupán a múltat idézik meg, de felerõsítik a nõk hangját, mondván, hogy közös célokért közösen érdemes kiállni, mert csakis így számíthatunk sikerekre, éljünk akár Nyugat-, akár Kelet-Európában. Ezt szeretnénk üzenni olvasóinknak is brit tematikus számunkban, amelyet a Gondolatok sugárútján címû, idén Nagy-Britannia által indított program keretén belül állítottunk össze. A rendezvénysorozat célja, hogy az Európai Unióhoz újonnan csatlakozó kelet-közép-európai államok és Nagy-Britannia fiatal szakemberei találkozhassanak, és új kapcsolódási pontokat alakíthassanak ki egymással. A British Council budapesti irodája és a brit nagykövetség ennek jegyében támogatta a Tûsarok mellékletet egy közös, a brit nõket magyar szerzõk által fókuszba helyezõ projekt létrehozásában. Az itt felbukkanó nõi sorsok: a mozgássérült táncosé, a humoristáké, a feministáké, a családon belüli erõszak ellen harco-lóké és Shakespeare nõalakjaié azt sugallják: nõnek lenni - Európa bármely országában legyünk is - nem könnyû, de nagyszerû küldetés.

Olvassák szeretettel!

Szilágyi Szilvia (Tûsarok)

Simon Andrea (British Council)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.