színház

A Baltazár Színház

Színház

A Baltazár Színház egy estén játszott két „egyfelvonásosa” tükröt tart egymásnak: a Pitypang „pitypangja” egy üde, nyári réten nő – de a Porban is vannak virágok, csak éppen az aszfalt repedései közül törnek elő.

Az értelmi sérült színészekből álló társulat 2017-ben mutatta be az előbbit, s most rakták össze leg­újabb produkciójukkal, a párdarabnak szánt Porral. A két produkció roppant izgalmas párbeszédbe kerül egymással – a Por legalábbis felel a Pitypangra, sőt át is értelmezi azt.

A Pitypang Karinthy Frigyes, József Attila és Juhász Gyula verseire épül. A jelmezek és a kellékek a múlt század púderszagú, szecessziós hangulatát idézik: a színésznőkön fidres-fodros, sárga selymek omlanak alá lágyan, a férfi színészeken elegáns sapka, sárga (csokor)nyakkendő és nadrágtartó. Az előadás nagy részét mozgásszínházi elemek teszik ki, a gurulásokból, forgásokból árad valami dekadens boldogság és harmónia, de a szerepek néha szűknek tűnnek a színészeknek.

Amikor a szünet után megérkezünk a Porra, a színészek egy csoportképből néznek ránk, a napsárga jelmezekre szürke pulóverek, kardigánok, fekete harisnyák kerültek, hűvösebb van, beköszöntött a kijózanító ősz. A szöveg, melyet Vörös István írt, játszik a Pitypangban elhangzott versekkel, de reflektál a színházi helyzetre – úgy általában és ebben a konkrét esetben – is (még a kritikáról is szó van). Minden csupa irónia, játékosság, karcosság, a színészeknek nagyon jól állnak a mondatok, melyeken átsugárzik a személyiségük. Az előadás zenei világa és a koreográfia is kitágul a modern, a populáris felé. Izgalmas egymás után olvasni, egymás mellé tenni a színészek alakításait – a két kép alighanem együtt igaz, ahogy diszharmónia sincs harmónia nélkül.

Baltazár Színház, december 14.

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.