színház

A Baltazár Színház

Színház

A Baltazár Színház egy estén játszott két „egyfelvonásosa” tükröt tart egymásnak: a Pitypang „pitypangja” egy üde, nyári réten nő – de a Porban is vannak virágok, csak éppen az aszfalt repedései közül törnek elő.

Az értelmi sérült színészekből álló társulat 2017-ben mutatta be az előbbit, s most rakták össze leg­újabb produkciójukkal, a párdarabnak szánt Porral. A két produkció roppant izgalmas párbeszédbe kerül egymással – a Por legalábbis felel a Pitypangra, sőt át is értelmezi azt.

A Pitypang Karinthy Frigyes, József Attila és Juhász Gyula verseire épül. A jelmezek és a kellékek a múlt század púderszagú, szecessziós hangulatát idézik: a színésznőkön fidres-fodros, sárga selymek omlanak alá lágyan, a férfi színészeken elegáns sapka, sárga (csokor)nyakkendő és nadrágtartó. Az előadás nagy részét mozgásszínházi elemek teszik ki, a gurulásokból, forgásokból árad valami dekadens boldogság és harmónia, de a szerepek néha szűknek tűnnek a színészeknek.

Amikor a szünet után megérkezünk a Porra, a színészek egy csoportképből néznek ránk, a napsárga jelmezekre szürke pulóverek, kardigánok, fekete harisnyák kerültek, hűvösebb van, beköszöntött a kijózanító ősz. A szöveg, melyet Vörös István írt, játszik a Pitypangban elhangzott versekkel, de reflektál a színházi helyzetre – úgy általában és ebben a konkrét esetben – is (még a kritikáról is szó van). Minden csupa irónia, játékosság, karcosság, a színészeknek nagyon jól állnak a mondatok, melyeken átsugárzik a személyiségük. Az előadás zenei világa és a koreográfia is kitágul a modern, a populáris felé. Izgalmas egymás után olvasni, egymás mellé tenni a színészek alakításait – a két kép alighanem együtt igaz, ahogy diszharmónia sincs harmónia nélkül.

Baltazár Színház, december 14.

 

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.