színház

A Baltazár Színház

Színház

A Baltazár Színház egy estén játszott két „egyfelvonásosa” tükröt tart egymásnak: a Pitypang „pitypangja” egy üde, nyári réten nő – de a Porban is vannak virágok, csak éppen az aszfalt repedései közül törnek elő.

Az értelmi sérült színészekből álló társulat 2017-ben mutatta be az előbbit, s most rakták össze leg­újabb produkciójukkal, a párdarabnak szánt Porral. A két produkció roppant izgalmas párbeszédbe kerül egymással – a Por legalábbis felel a Pitypangra, sőt át is értelmezi azt.

A Pitypang Karinthy Frigyes, József Attila és Juhász Gyula verseire épül. A jelmezek és a kellékek a múlt század púderszagú, szecessziós hangulatát idézik: a színésznőkön fidres-fodros, sárga selymek omlanak alá lágyan, a férfi színészeken elegáns sapka, sárga (csokor)nyakkendő és nadrágtartó. Az előadás nagy részét mozgásszínházi elemek teszik ki, a gurulásokból, forgásokból árad valami dekadens boldogság és harmónia, de a szerepek néha szűknek tűnnek a színészeknek.

Amikor a szünet után megérkezünk a Porra, a színészek egy csoportképből néznek ránk, a napsárga jelmezekre szürke pulóverek, kardigánok, fekete harisnyák kerültek, hűvösebb van, beköszöntött a kijózanító ősz. A szöveg, melyet Vörös István írt, játszik a Pitypangban elhangzott versekkel, de reflektál a színházi helyzetre – úgy általában és ebben a konkrét esetben – is (még a kritikáról is szó van). Minden csupa irónia, játékosság, karcosság, a színészeknek nagyon jól állnak a mondatok, melyeken átsugárzik a személyiségük. Az előadás zenei világa és a koreográfia is kitágul a modern, a populáris felé. Izgalmas egymás után olvasni, egymás mellé tenni a színészek alakításait – a két kép alighanem együtt igaz, ahogy diszharmónia sincs harmónia nélkül.

Baltazár Színház, december 14.

 

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.