színház

A Baltazár Színház

Színház

A Baltazár Színház egy estén játszott két „egyfelvonásosa” tükröt tart egymásnak: a Pitypang „pitypangja” egy üde, nyári réten nő – de a Porban is vannak virágok, csak éppen az aszfalt repedései közül törnek elő.

Az értelmi sérült színészekből álló társulat 2017-ben mutatta be az előbbit, s most rakták össze leg­újabb produkciójukkal, a párdarabnak szánt Porral. A két produkció roppant izgalmas párbeszédbe kerül egymással – a Por legalábbis felel a Pitypangra, sőt át is értelmezi azt.

A Pitypang Karinthy Frigyes, József Attila és Juhász Gyula verseire épül. A jelmezek és a kellékek a múlt század púderszagú, szecessziós hangulatát idézik: a színésznőkön fidres-fodros, sárga selymek omlanak alá lágyan, a férfi színészeken elegáns sapka, sárga (csokor)nyakkendő és nadrágtartó. Az előadás nagy részét mozgásszínházi elemek teszik ki, a gurulásokból, forgásokból árad valami dekadens boldogság és harmónia, de a szerepek néha szűknek tűnnek a színészeknek.

Amikor a szünet után megérkezünk a Porra, a színészek egy csoportképből néznek ránk, a napsárga jelmezekre szürke pulóverek, kardigánok, fekete harisnyák kerültek, hűvösebb van, beköszöntött a kijózanító ősz. A szöveg, melyet Vörös István írt, játszik a Pitypangban elhangzott versekkel, de reflektál a színházi helyzetre – úgy általában és ebben a konkrét esetben – is (még a kritikáról is szó van). Minden csupa irónia, játékosság, karcosság, a színészeknek nagyon jól állnak a mondatok, melyeken átsugárzik a személyiségük. Az előadás zenei világa és a koreográfia is kitágul a modern, a populáris felé. Izgalmas egymás után olvasni, egymás mellé tenni a színészek alakításait – a két kép alighanem együtt igaz, ahogy diszharmónia sincs harmónia nélkül.

Baltazár Színház, december 14.

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."