A főváros megsegíti a budapesti független színházakat

  • narancs.hu
  • 2022. július 7.

Színház

A Főpolgármesteri Hivatal mentőövprogram hoz létre számukra.

A fővárosi önkormányzat mentőövprogramot hoz létre az állami támogatás elmaradása miatt az ellehetetlenülés veszélyével szembesülő budapesti független és magánszínházi műhelyeknek – tájékoztatta a Főpolgármesteri Hivatal csütörtökön az MTI-t.

A hivatal közleménye szerint a kormányzati támogatás elmaradása, illetve jelentős csúszása a gazdasági válság okozta többletkiadásokkal együtt a megszűnés szélére sodort több fővárosi független és magánszínházi műhelyt. A főváros érezve a kialakult helyzet tarthatatlanságát, „de nem átvéve az államtól a finanszírozási kötelezettséget” ezen intézmények megsegítésére hozza létre a kulturális mentőövprogramot.

Erre az évre – a főváros költségvetésében szereplő saját fenntartású színházak finanszírozásának átütemezésével – létrejön egy 150 millió forintos budapesti színházvédelmi alap, amely egyszeri, visszatérítendő támogatást biztosít független és magánszínházak működési költségeinek támogatására – írták. A Főpolgármesteri Hivatal közölte:

az alapból azok a színházi műhelyek kaphatnak támogatást, amelyek állami támogatásban részesültek korábban, de 2022-ben ezt még nem kapták meg.

Ha a támogatás megérkezik az államtól, akkor a fővárosi támogatást ennek mértékében vissza kell téríteni. A színházvédelmi alap felhasználásának szabályait augusztus közepére dolgozzák ki az érintett intézményekkel való konzultáció után – olvasható a kommünikében. A Főpolgármesteri Hivatal kiemelte: a mentőövprogram létrehozásával semmilyen körülmények között sem kívánják átvállalni a kormányzati finanszírozási felelősséget, mivel ezek az intézmények a korábbi tao-rendszerből biztosított támogatásból működtek, amelyet a kormányzati támogatások rendszere váltott fel.

A fővárosi önkormányzat elsődleges feladata, hogy biztosítsa a saját tulajdonában és fenntartásában lévő színházak működését – szögezték le. Ugyanakkor a főváros vezetői morális felelősséget éreznek a budapesti kultúra sokszínűségének megőrzéséért, ezért is lett része a 2020-ban a kormány és a főváros között megkötött színházi megállapodásnak a független színházi műhelyek állami támogatása – olvasható a közleményben.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.