„A hallgatás igenis politizálás”

Lengyel Tamás színész  

Színház

Minden bizonnyal ő szerepelt Magyarországon a legtöbb tévésorozatban. Erről, a színházi szerepeiről és a színházcsinálásról is kérdeztük, s még azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.

Magyar Narancs: Tévésorozatok, színházi előadások, YouTube-videók, a Comedy Central csatornahangja – melyikkel kapcsolatban ismerik vagy szólítják meg gyakrabban?

Lengyel Tamás: Két domináns figura van jelenleg az életemben, A mi kis falunk Gyurija és Magyar Csongor kormánypárti álinfluenszer, a Kormányinfó+ vezetője. Talán ezzel a kettővel azonosítanak manapság a legtöbben.

MN: Érte már atrocitás Magyar Csongor vagy a kormányt kritizáló posztjai miatt?

LT: Még nem fordult elő ilyen, de kifejezetten tartok tőle, és lélekben készülök is erre. Annyira pengeélen táncol ma a közhangulat Magyarországon, hogy néha úgy érzem, csak idő kérdése, hogy élőben is belém álljanak. Az emberek egyre kevésbé tudják kontrollálni az érzéseiket, a tények egyszerűen nem hatnak rájuk, csak hitrendszerek feszülnek egymásnak. Most utaztam volna Erdélybe egy ötnapos turnéra az apasággal foglalkozó Kitolás című önálló estemmel. Olyan nagyszámú, elképesztően gyűlölködő és fenyegető üzenetet kaptam, hogy komoly félelemérzet alakult ki bennem. Az oldalamon igyekszem a propagandadömping ellen menni, felhívni a figyelmet a hazugságokra, csúsztatásokra, és emiatt nagyon durván kezdtek el beszélni velem. Olyan diszkomfortérzet alakult ki bennem, hogy úgy döntöttem, hülye vagyok, ha kiteszem magam ennek, és inkább visszaléptem.

MN: Zavarja, amikor azzal támadják, hogy egy művész ne politizáljon?

LT: Kedvenc mondásom, hogy a politikai közöny nem más, mint erkölcsi romlottság, hiszen a politikailag elfogulatlanok erkölcsileg gyanúsak. Épp ezért zavar például Szente Vajk esete is. Őt a mostani rendszer egy kormányzati döntéssel repítette az Erkel Színház igazgatói székébe – ilyen helyzetben nem lehet azt mondani, hogy ő nem politizál, hiszen épp azért lett ő az igazgató, mert nem fogalmaz meg kritikát a kormányzó pártról. Bár lehet, hogy neki rendben van, hogy a gyülekezési jogot korlátozzák, vagy a pedofíliával összemossák a homoszexualitást. Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál. A hallgatás igen­is politizálás! Amikor pedig erre felhívom a figyelmet, megkapom, hogy biztos savanyú a szőlő. Én nem azt sajnálom, hogy egy fiatal, tehetséges ember odakerült egy színház élére. Még csak azt sem kérdőjelezem meg, hogy szükség van egy ilyen típusú zenés színházra. Csak arra mutattam rá, hogy nem igazságos, hogy a függetlenek támogatását minimálisra csökkentik, az Erkel pedig 9 milliárdot kap az első három évére. Miközben a társadalmilag érzékeny és kritikus hangvételű témákat, amelyekre az embereknek, azt látom, hogy szükségük van ahhoz, hogy józanok tudjanak maradni, egyedül a független színházak és sajtó, vagy épp a civil szervezetek jelenítik meg. Akik támogatás helyett csak támadást kapnak.

MN: Többször felhívta már a figyelmet bejegyzéseiben a politikai oldalak közötti árkokra. A magánéletében gyakran szembesül ezzel?

LT: A család egy része, ha jól gondolom, fideszes. Külön nem beszélünk erről, de látom a hűtőmágnest. Ettől függetlenül a hétköznapi kommunikációnkban, az egymás felé irányuló szeretetben és tiszteletben semmiféle gondot nem okoz mindez. Tudatosan kerüljük a politikát.

MN: És mi a helyzet a szakmában? Vannak fideszes, tiszás barátai, kollégái is?

LT: Persze. Egy olyan társulat, mint amilyen a Loupe, nem ideológiai alapon szerveződik, az adott szerepekre megtaláljuk a legalkalmasabb személyt. Egy forgatáson sokkal nagyobb a merítés, sokféle emberrel találkozom, de az egy koncentrált munka, nem a vita terepe. Ha két, eltérő elveket való ember együtt dolgozik, inkább az a jellemző, hogy kerüljük a konfliktust. Inkább valami másról beszélünk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.