Tánc

A hattyúk tava

  • Sisso
  • 2016. február 14.

Színház

A kecses, sérülékeny, fehér hattyú évszázadok óta a tisztaság, az átváltozás/újjászületés és a szexuális kihívás szimbólumaként jelenik meg a művészetekben. Kevés olyan koreográfus van, aki Csajkovszkij közhellyé koptatott balettjét úgy tudja aktuálisra rendezni, hogy ezek a szimbólumok jelentsenek valami igazit. A Pécsi Balett Bozsik Yvette szürreális, ijesztő koreográfiájában tűzte műsorra. Bozsik azok közé a radikális kortárs koreográfusok közé tartozott, akik – ő például egy operaházi Menyegző után – simán hivatottak voltak erre, tehát érthető Vincze Balázs felkérése a vendégmunkára, ráadásul Baranya jól képzett tánco­sai­nak tényleg kell az újragondolás. Csak időben csúszott el a dolog.
A régi, pimasz Bozsik, akinek mindig fontos volt, hogy a táncesztétikát lenyomja az új narratíva és ledőljenek a tabuk, épp nem az őszintén szembenézős időszakát éli, inkább visszavonult. Az újat mondás és lázadás így lett pazar látványba, kés­éles táncba menekülő formaiság.

A strandmedence partján rendezett születésnapi drog- és szexpartin, valamint a „mezőgazdasági múzeum” vitrinjeiben vergődő hattyúnőket megerőszakolják és megölik. Hogy kik? Hát a környezet­ká­ro­sí­tók, a teremőrök meg a mumusok. A bölcs mazochista lények mindenek fölé emelkedve tisztán látják az igazságot, a férfi-nő hagyományőrző szerelmi harcát meg a közelgő általános gonoszt. De csak nappal, mert akkor tollas a hátuk, éjjel önveszélyes particicák. Nincsen elérhető tisztaság és szabadság a darab állítása szerint, vagy majd szegény néző, aki még képes visszatérni kristálylényegéhez ebben a káoszban, eldönti, hol van. Uhrik Dórába, minden hattyúk anyjába lehet kapaszkodni. A camp látványvilág – Khell Csörsz díszletei és Juristovszky Sosa jelmezei – közepette az ő rácsodálkozós mozdulatlansága segített az erkölcstelen világ feketehattyús poklán túltenni magunkat, és felfedezni a gondolatot a tánc mögött.

Pécsi Nemzeti Színház, december 19.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.