Tánc

A hattyúk tava

  • Sisso
  • 2016. február 14.

Színház

A kecses, sérülékeny, fehér hattyú évszázadok óta a tisztaság, az átváltozás/újjászületés és a szexuális kihívás szimbólumaként jelenik meg a művészetekben. Kevés olyan koreográfus van, aki Csajkovszkij közhellyé koptatott balettjét úgy tudja aktuálisra rendezni, hogy ezek a szimbólumok jelentsenek valami igazit. A Pécsi Balett Bozsik Yvette szürreális, ijesztő koreográfiájában tűzte műsorra. Bozsik azok közé a radikális kortárs koreográfusok közé tartozott, akik – ő például egy operaházi Menyegző után – simán hivatottak voltak erre, tehát érthető Vincze Balázs felkérése a vendégmunkára, ráadásul Baranya jól képzett tánco­sai­nak tényleg kell az újragondolás. Csak időben csúszott el a dolog.
A régi, pimasz Bozsik, akinek mindig fontos volt, hogy a táncesztétikát lenyomja az új narratíva és ledőljenek a tabuk, épp nem az őszintén szembenézős időszakát éli, inkább visszavonult. Az újat mondás és lázadás így lett pazar látványba, kés­éles táncba menekülő formaiság.

A strandmedence partján rendezett születésnapi drog- és szexpartin, valamint a „mezőgazdasági múzeum” vitrinjeiben vergődő hattyúnőket megerőszakolják és megölik. Hogy kik? Hát a környezet­ká­ro­sí­tók, a teremőrök meg a mumusok. A bölcs mazochista lények mindenek fölé emelkedve tisztán látják az igazságot, a férfi-nő hagyományőrző szerelmi harcát meg a közelgő általános gonoszt. De csak nappal, mert akkor tollas a hátuk, éjjel önveszélyes particicák. Nincsen elérhető tisztaság és szabadság a darab állítása szerint, vagy majd szegény néző, aki még képes visszatérni kristálylényegéhez ebben a káoszban, eldönti, hol van. Uhrik Dórába, minden hattyúk anyjába lehet kapaszkodni. A camp látványvilág – Khell Csörsz díszletei és Juristovszky Sosa jelmezei – közepette az ő rácsodálkozós mozdulatlansága segített az erkölcstelen világ feketehattyús poklán túltenni magunkat, és felfedezni a gondolatot a tánc mögött.

Pécsi Nemzeti Színház, december 19.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.