Tánc

A hattyúk tava

  • Sisso
  • 2016. február 14.

Színház

A kecses, sérülékeny, fehér hattyú évszázadok óta a tisztaság, az átváltozás/újjászületés és a szexuális kihívás szimbólumaként jelenik meg a művészetekben. Kevés olyan koreográfus van, aki Csajkovszkij közhellyé koptatott balettjét úgy tudja aktuálisra rendezni, hogy ezek a szimbólumok jelentsenek valami igazit. A Pécsi Balett Bozsik Yvette szürreális, ijesztő koreográfiájában tűzte műsorra. Bozsik azok közé a radikális kortárs koreográfusok közé tartozott, akik – ő például egy operaházi Menyegző után – simán hivatottak voltak erre, tehát érthető Vincze Balázs felkérése a vendégmunkára, ráadásul Baranya jól képzett tánco­sai­nak tényleg kell az újragondolás. Csak időben csúszott el a dolog.
A régi, pimasz Bozsik, akinek mindig fontos volt, hogy a táncesztétikát lenyomja az új narratíva és ledőljenek a tabuk, épp nem az őszintén szembenézős időszakát éli, inkább visszavonult. Az újat mondás és lázadás így lett pazar látványba, kés­éles táncba menekülő formaiság.

A strandmedence partján rendezett születésnapi drog- és szexpartin, valamint a „mezőgazdasági múzeum” vitrinjeiben vergődő hattyúnőket megerőszakolják és megölik. Hogy kik? Hát a környezet­ká­ro­sí­tók, a teremőrök meg a mumusok. A bölcs mazochista lények mindenek fölé emelkedve tisztán látják az igazságot, a férfi-nő hagyományőrző szerelmi harcát meg a közelgő általános gonoszt. De csak nappal, mert akkor tollas a hátuk, éjjel önveszélyes particicák. Nincsen elérhető tisztaság és szabadság a darab állítása szerint, vagy majd szegény néző, aki még képes visszatérni kristálylényegéhez ebben a káoszban, eldönti, hol van. Uhrik Dórába, minden hattyúk anyjába lehet kapaszkodni. A camp látványvilág – Khell Csörsz díszletei és Juristovszky Sosa jelmezei – közepette az ő rácsodálkozós mozdulatlansága segített az erkölcstelen világ feketehattyús poklán túltenni magunkat, és felfedezni a gondolatot a tánc mögött.

Pécsi Nemzeti Színház, december 19.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.