Színház

A kutya különös esete az éjszakában

  • Artner Szilvia
  • 2019. szeptember 22.

Színház

Mark Haddon 2003-as bestsellerének számos színházi adaptációja született már Londontól Budapesten át egészen Tatabányáig, ahol Guelmino Sándor rendezett belőle egy kvázi oktató, ugyanakkor zavarba ejtően kifogástalanul megkomponált előadást az előző évad utolsó bemutatójaként, mely ősztől ismét látható a Jászai Mari Színházban.

Az autizmus természetét felderítő krimi főhőse és narrátora a 15 éves Christopher, aki vasvillával átszúrva találja a szomszédja kutyáját, Wellingtont és nyomozni kezd a tettes után. Idáig akár izgalmas ifjúsági thriller lehetne az egész, ám ez a fiú nem a nyári szünet unalmában, nem is kamaszos kalandvágyból játszik detektívet. Hanem azért, mert nincs más választása, kóros az igazságérzete, a tisztánlátás kényszer számára, hiszen autista. Ideális esetben erre nem egyből jön rá az olvasó, illetve néző.

A mű fő kérdése nyilván az, hogy az autizmusnak nevezett idegi fejlődési rendellenesség, mely a szociális, kommunikációs kognitív készségek minőségének zavarát okozza, mire tanít meg minket, úgynevezett normális embereket, mennyire intenzíven késztet minket önvizsgálatra, toleranciára. Guelmino változata valamiféle nevelési előadás, miközben nincs benne didaxis, inkább a művészi kifejezésre koncentrál, ennek köszönhetően a színészi játék izgalmas finomságait fedezhetjük fel az epizódjelenetekben is. A színészi játék magas minősége pedig módot arra, hogy a néző felfedezze az autizmus esendőségét, s felidézze saját kamaszkorát. Mindehhez Fekete Anna logikai játékokat és kísérleti pszichológiai színelméleteket idéző díszletének letisztultsága valóságos játszóteret teremt. Éles vonalak metszik keresztbe a különböző világokat, átalakulnak a tárgyak, és a forgószínpad segítségével mintha a képzelet repítene minket, úgy változik a helyszín és épül fel hirtelen egy új környezet.

Jászai Mari Színház, Tatabánya

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."