Színház

A kutya különös esete az éjszakában

  • Artner Szilvia
  • 2019. szeptember 22.

Színház

Mark Haddon 2003-as bestsellerének számos színházi adaptációja született már Londontól Budapesten át egészen Tatabányáig, ahol Guelmino Sándor rendezett belőle egy kvázi oktató, ugyanakkor zavarba ejtően kifogástalanul megkomponált előadást az előző évad utolsó bemutatójaként, mely ősztől ismét látható a Jászai Mari Színházban.

Az autizmus természetét felderítő krimi főhőse és narrátora a 15 éves Christopher, aki vasvillával átszúrva találja a szomszédja kutyáját, Wellingtont és nyomozni kezd a tettes után. Idáig akár izgalmas ifjúsági thriller lehetne az egész, ám ez a fiú nem a nyári szünet unalmában, nem is kamaszos kalandvágyból játszik detektívet. Hanem azért, mert nincs más választása, kóros az igazságérzete, a tisztánlátás kényszer számára, hiszen autista. Ideális esetben erre nem egyből jön rá az olvasó, illetve néző.

A mű fő kérdése nyilván az, hogy az autizmusnak nevezett idegi fejlődési rendellenesség, mely a szociális, kommunikációs kognitív készségek minőségének zavarát okozza, mire tanít meg minket, úgynevezett normális embereket, mennyire intenzíven késztet minket önvizsgálatra, toleranciára. Guelmino változata valamiféle nevelési előadás, miközben nincs benne didaxis, inkább a művészi kifejezésre koncentrál, ennek köszönhetően a színészi játék izgalmas finomságait fedezhetjük fel az epizódjelenetekben is. A színészi játék magas minősége pedig módot arra, hogy a néző felfedezze az autizmus esendőségét, s felidézze saját kamaszkorát. Mindehhez Fekete Anna logikai játékokat és kísérleti pszichológiai színelméleteket idéző díszletének letisztultsága valóságos játszóteret teremt. Éles vonalak metszik keresztbe a különböző világokat, átalakulnak a tárgyak, és a forgószínpad segítségével mintha a képzelet repítene minket, úgy változik a helyszín és épül fel hirtelen egy új környezet.

Jászai Mari Színház, Tatabánya

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.