A küzdők – Eszenyi Enikő és Balázs Péter pályázata

  • Kovács Bálint
  • 2013. október 3.

Színház

Van-e döntő különbség Eszenyi Enikő és Balázs Péter pályázata között, amelyet a Vígszínház igazgatói posztjára nyújtottak be? Megvizsgáltuk, és magunk is elcsodálkoztunk.

A Vígszínház vezetésére a jelenlegi igazgató, Eszenyi Enikő és a szolnoki Szigligeti Színház vezetője, Balázs Péter pályázott. A főváros által felkért szakmai bizottság meghallgatásán mindketten 3-3 szavazatot kaptak, mindhiába: a fővárosi közgyűlés szeptember 26-án eredménytelenné nyilvánította a pályázatot. De tényleg olyan nehéz lehet a döntés a két egyformán jó pályázat között? Eszenyi Enikő majdnem 200 és Balázs Péter 84 oldalas pályázatát elolvasva egyértelművé válik az eddig is nyilvánvaló: szó sem volt a bizottság „szakmai” alapú szavazásáról.

Balázs Péter

Balázs Péter

Fotó: MTI – Mathé Zoltán

Balázs Péter pályázatából több ponton kiderül: szerzőjének fogalma sincs a kortárs színházról, a mai magyar színházi életről és bizonyos szakmai alapfogalmakról. A szövegben mindössze egy-két konkrétumot találni, egyébként szinte kizárólag általánosságokból és alá nem támasztott kijelentésekből áll össze. Felépítése zavaros: az üzleti tervről szóló részben például a rendezői átértelmezésekről mereng, önéletrajza alig tartalmaz szakmai adatokat, vannak benne viszont olyan kijelentések, hogy a szegénységben „nem tudom, miből éltünk? Talán a szeretet táplált”. Eszenyi Enikő pályázata ezzel szemben kompakt, logikusan építkezik, kizárólag konkrétumokra szorítkozik, pontos és alapvetően szakmailag is támadhatatlan terveket és tényeket ismertet.

Szív, szeretet, türelem

Balázs Péter siet leszögezni: vágyott színházában „a siker kötelező és mindennél nyilvánvalóbb, hogy a cél: a közönség tetszését elnyerni”. Eszenyi szerint a repertoár kialakításánál „a legfontosabb feltétel, hogy a bemutatásra kiválasztott művek magas esztétikai és kulturális értéket hordozzanak, de szempont az is, hogy az adott művet társadalmi relevanciával, aktualitással lehessen megszólaltatni”, és ezután következik a sikeresség kérdése.

Balázsnál egyébként még ez a mondat a legkonkrétabb, ami majdan működtetendő színházának szakmai alapjairól elhangzik. Egyértelmű ars poetica helyett a dolgozat olyasmiktől hemzseg, mint hogy „dicső darabokat” kell bemutatni, többtucatnyiszor hangzik el a „polgári” szó, majdnem ennyiszer a „derű” és a lélek gyönyörködtetése, a világ fénnyel való betöltése. Szerinte „szívvel, szeretettel, türelemmel kell a színházat kezelni”. Álma, hogy majdani színházáról azt mondják, „franciásan könnyed és magyarosan erős”, és minduntalan hangsúlyozza, hogy a Várkonyi Zoltán-féle Vígszínházat kívánja visszaállítani – de hogy az szerinte pontosan mit is jelent, szintén nem tudja vagy akarja kifejteni. Várkonyira Eszenyi is kitér: szerinte éppenséggel akkor is az volt a módi, hogy a minőség a primer szórakoztatás felett álljon.

Balázs Péter, ha egyértelmű kijelentéseket nem is igen tesz, tagadásban és ellenzésben remekül teljesít: pályázatának jó része arról szól, mit nem szabad és nem lehet csinálni, hogyan nem lehet színházat vezetni. (Jópofa tréfának is betudható, hogy egy ponton maga is azt írja: „az nem lehet alap, hogy lázadok valami ellen”.) A folyamatos vagdalkozás tárgya is homályos, Balázs ugyanis nem írja le, hogy Eszenyiről vagy a jelenlegi Vígszínházról beszélne a rengeteg negatív példával – de akkor vajon miről? Azt írja például, hogy „ne egy szűk réteg ítélje meg, mi is a színház”: a szűk réteg aligha lehet az esténként ezerhatszáz, évente háromszáznegyvenezer ember, aki a jelenlegi Vígszínházba jár. Kijelenti, hogy a színésznek kiváló embernek kell lennie, különben „téveset képzel”, és ezt „rávetíti a közönségre” is, ezért nincs helye az ő társulatában. De ki a homályban bujkáló ellenforradalmár – csak nem Stohl András? Egyetlen ponton fordul nyíltan a jelenlegi Víg ellen: egy nyakatekert gondolatmenetben leleplezi, hogy azért áll fejjel lefelé az i betű a Víg és a Pesti logójában, mert a színházban szomorú a hangulat.

Balázs leggyűlöltebb ellenfele a „kísérletezés” és annak minden szinonimája – noha szövegéből egyértelműen kiderül, nem tudja, mit jelent a szó. Egy ponton egyenesen a profizmussal állítja szembe: azaz szerinte a kísérletezés nem a színházi hagyományok ismeretén alapuló, a kortárs folyamatok figyelembevételével történő törekvés az új formanyelvek megalkotására, hanem valami, amit jobb híján azok használnak, akik még nem „vérprofik” (sic). Leírja, hogy nála nincs helye „átdolgozásoknak, ferdítéseknek”: „Egyszerű dolog ez, el kell játszani a darabot, amit Molnár Ferenc, Shakespeare vagy Hunyadi Sándor papírra vetett! (…) [A nézők] a pénzükért nem rendezői víziókat, átiratokat akarnak látni.” Arról azonban már nem értekezik, pontosan hogyan is képzelhető el egy olyan színházi előadás, amely nem a rendező víziója – talán a betlehemi csillag vezérli a színészeket a színpadon.

Meg a sok hülye gyerek

Hivatalos szöveghez egyáltalán nem illő, személyes és személyeskedő, fellengzős stílusú dolgozatában, amely hemzseg az erőltetett hasonlatoktól – a Vígszínház lesz itt templom, focicsapat, ösvény, út és közút, végül maga a Tisza is –, és az olyan mondatoktól, mint „Ej de sokfélék vagyunk, de sok színház van!”, tárgyi tévedések is szép számmal szerepelnek. A prímet ezek a kijelentések viszik: „gyermek és ifjúsági színház, sajnos, gyerekcipőben sem jár Budapesten”, valamint „az ovisokat rövidebb lélegzetvételű lehet csak lekötni, nem tudnak több felvonást végigkövetni, higgyék el, szakértő vagyok ezen a téren, hiszen két kicsi unokám is van”. E két mondattal nemcsak két vagy három teljes szakmát aláz meg, nemcsak a komplett potenciális színházi gyerekközönséget hülyézi le, de büszkén vállalja, hogy semmit nem hallott egyre elismertebb gyerekszínházainkról, több évtizedes múltú színházi nevelési társulatainkról, sem a gombaként szaporodó tantermi színházakról.

Máskor azt állítja: szerencsétlen, senki által észre sem vett drámaíróink „mostohagyerekként keresgélnek a romokon” – nyilván nem hallott még a Drámaíró Kerekasztalról, a Dramaturg Céh két évtizedes Nyílt Fórum projektjéről, a mára több fesztivállal rendelkező felolvasószínházakról, sem az elmúlt évek drámapályázatairól. (Ezt a rém mostoha helyzetet egyébként egy olyan utópisztikusan költséges és semmiféle valós szándék- vagy együttműködési nyilatkozattal meg nem támogatott ötlettel orvosolná, amelyben a színház saját, ügynökséggel és kiadóval rendelkező drámaíró-iskolája húsz évre szerződtetné a kinevelt tehetségeket.)

Balázs a marketingről sem sokat gondol: tudja, hogy lehetne rajta spórolni, ahogyan biztos benne, hogy nagy cégektől nem illendő támogatást elfogadni, ám a főpróbára „idős” közönséget kell hívni, akik aztán majd továbbadják az infókat: a pletykás néni nála marketingstratégia.

Az a kevés konkrétum pedig, ami mégis szerepel a pályázatban, igen vitatható. Tíz-tizenkét főt képzel el a Víg, a Pesti és a Házi Színpad társulatának, ami annyira abszurd, hogy talán csak fogalmazási hibáról van szó. Roppant szoros együttműködést tervez a szolnoki színházzal, ami lehetne jó ötlet, ha szakmai érvekkel megindokolná, miért pont ezzel az egy színházzal – ehelyett azt írja: mert velük a kapcsolata „szeretetteljes”. Impresszáriókat hívna a színházba – legyen így! –, de összesen két hazai és két külföldi ügynökséget említ, amelyektől szándéknyilatkozatokat itt sem mellékel. És meghívna meg nem nevezett külföldi előadásokat.

A társadalom meg a valóság

Eszenyi Enikő

Eszenyi Enikő

Fotó: MTI – Kallos Bea

Eszenyi Enikő pályázatának mottója Jean Vilartól származik, aki már a hatvanas években úgy vélte, a népszínházban helye van a kísérletezésnek. Eszenyi ars poeticája konkrét: „Olyan színházról álmodom, amelyben megkerülhetetlen a társadalmi valóságunk kritikai és elemző szemlélete, és amely meghatározó szerepet játszik a társadalomban.” Kulcsszava a korszerűség, az értékes kortárs drámák elsőként való bemutatása. Szerinte „a színház formálhatja a világot, és mi az előadásokon keresztül elmondhatjuk, hogy mit gondolunk róla”.

Pályázata mentes az általános, homályos vagy feltételezéseken alapuló kijelentésektől: működő, kipróbált és elismert kezdeményezésekről, eredményekről számol be tárgyszerűen és logikusan. Marketingterve elmélyült, profi munka, a sorolt nemzetközi kapcsolatok tekintélyesek és valósak (a londoni National Theatertől Koreáig). A színház szinte minden művészeti egyetemmel működő kapcsolatot ápol, de van együttműködés a független színházi szférával is. Társadalmi szerepvállalása jelentős, karitatív tevékenységei számosak. A drámaírást az utópiák határától jóval innen ösztönzi – négy, a színház által rendelt magyar dráma vár bemutatóra.

A tizennyolc év alatti korosztályról pedig enyhén szólva is többet gondol, mint vetélytársa: a fiatalokat érintő társadalmi és magánéleti problémák színpadi jelenlétével csábítja őket a színházba, meg a klasszikusok új fordításával, nekik szóló író-, video- és tervezőpályázatokkal, szakemberek és tanárok bevonásával létrehozott oktatócsomagokkal, bevezető és feldolgozó programokkal, a középiskolákkal ápolt aktív kapcsolattal.

A szakmai bizottságok tagjainak jogilag meglehetősen faramuci módon az ülés során nem arra kell válaszolniuk, hogy kit tartanak alkalmasabbnak, hanem arra, hogy alkalmasnak tartják-e az egyik, és alkalmasnak-e a másik jelöltet a színház vezetésére. Ez többször vezetett a szakmában felháborodáshoz: normális esetben persze hogy elvileg minden pályázó alkalmas a színház vezetésére. A Vígszínház igazgatói pályázatáról a leadott dokumentumok alapján úgy tűnik, ugyanez nem mondható el.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”