A Nemzeti Színház fizetne Szász Júliának, de szerintük nem reagál

  • narancs.hu
  • 2024. július 8.

Színház

Korábban Vidnyánszky Attila ötmillió forintról beszélt, amit a sérülést szenvedett színész tételesen cáfolt.

Egészen izgalmas vita kezd kibontakozni abból, hogy a Nemzeti Színház fizetett-e ötmillió forintot annak a Szász Júliának, aki súlyos sérülést szenvedett egy előadás miatt: Vidnyánszky Attila vezérigazgató azt állítja, hogy adott, a táppénzen lévő Szász Júlia pedig azt, hogy nem.

Szász azt írta, a színház a novemberi baleset után szombatig bezáróan kéthavi fizetést utalt (ez összesen 988.922 forint), az ekhós adózás miatt a táppénze kéthetente 90 ezer forint, a biztosítótól pedig 275 ezer forintot kapott. Kártérítést nem kapott, még folyamatban van a megegyezés. A Nemzeti Színház szerint Szász viszont nem kaphat fizetést, hisz táppénzen van, és „folyamatos pénzügyi ellátásban részesül.”

Állításuk szerint március közepén egyeztettek Szász ügyvédjével. A kárigény jogosságát elismerték, és bekértek különböző szerződéseket, számlákat. Ezután Vidnyánszky megtette a sérelemdíjra vonatkozó ajánlatot, de Szász részéről nem érkezett hivatalos válasz.

A baleset bekövetkezése óta a színház, a Kulturális és Innovációs Minisztérium, a biztosító, illetve a szakszervezet is több alkalommal utalt esetenként több százezres nagyságrendű összegeket – írta az Origón megjelentetett közleményében a színház. A színház kétszer utalt egy teljes havi fizetésnek megfelelő összeget, nagyjából ugyanennyit utalt a tárca, ami így már majdnem kétmillió forint, és több mint 1,5 milliót utaltak ki üzemi baleseti táppénzként.

A közlemény szerint ezen kívül a színházi szakszervezet háromszor utalt Szásznak több százezer forintot. Azt állítják, a Nemzetinek van a színházi dolgozókat védő biztosítása. Hónapokkal ezelőtt felajánlották, hogy milliós nagyságrendet meghaladó kárelőleget utalnak Szásznak, de az ajánlatra nem reagált, és szerintük egyéb kifizetésekben sem működik együtt.

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Rómeó és Júlia előadása közben sérült meg, több métert zuhantak a díszletről, mindkettőjüket meg kellett műteni.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.