A Nemzeti Színház fizetne Szász Júliának, de szerintük nem reagál

  • narancs.hu
  • 2024. július 8.

Színház

Korábban Vidnyánszky Attila ötmillió forintról beszélt, amit a sérülést szenvedett színész tételesen cáfolt.

Egészen izgalmas vita kezd kibontakozni abból, hogy a Nemzeti Színház fizetett-e ötmillió forintot annak a Szász Júliának, aki súlyos sérülést szenvedett egy előadás miatt: Vidnyánszky Attila vezérigazgató azt állítja, hogy adott, a táppénzen lévő Szász Júlia pedig azt, hogy nem.

Szász azt írta, a színház a novemberi baleset után szombatig bezáróan kéthavi fizetést utalt (ez összesen 988.922 forint), az ekhós adózás miatt a táppénze kéthetente 90 ezer forint, a biztosítótól pedig 275 ezer forintot kapott. Kártérítést nem kapott, még folyamatban van a megegyezés. A Nemzeti Színház szerint Szász viszont nem kaphat fizetést, hisz táppénzen van, és „folyamatos pénzügyi ellátásban részesül.”

Állításuk szerint március közepén egyeztettek Szász ügyvédjével. A kárigény jogosságát elismerték, és bekértek különböző szerződéseket, számlákat. Ezután Vidnyánszky megtette a sérelemdíjra vonatkozó ajánlatot, de Szász részéről nem érkezett hivatalos válasz.

A baleset bekövetkezése óta a színház, a Kulturális és Innovációs Minisztérium, a biztosító, illetve a szakszervezet is több alkalommal utalt esetenként több százezres nagyságrendű összegeket – írta az Origón megjelentetett közleményében a színház. A színház kétszer utalt egy teljes havi fizetésnek megfelelő összeget, nagyjából ugyanennyit utalt a tárca, ami így már majdnem kétmillió forint, és több mint 1,5 milliót utaltak ki üzemi baleseti táppénzként.

A közlemény szerint ezen kívül a színházi szakszervezet háromszor utalt Szásznak több százezer forintot. Azt állítják, a Nemzetinek van a színházi dolgozókat védő biztosítása. Hónapokkal ezelőtt felajánlották, hogy milliós nagyságrendet meghaladó kárelőleget utalnak Szásznak, de az ajánlatra nem reagált, és szerintük egyéb kifizetésekben sem működik együtt.

Szász Júlia és Horváth Lajos Ottó a Rómeó és Júlia előadása közben sérült meg, több métert zuhantak a díszletről, mindkettőjüket meg kellett műteni.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.