A sajka

Herczeg Ferenc: Bizánc

  • Csáki Judit
  • 2013. január 13.

Színház

A darabról és szerzőjéről mindenki hallott - Herczeg Ferenc Bizáncára illik jelentőségteljesen rábólintani (bár a Kék rókára és benne arra a bizonyos Cecilre jobban csillannak a tekintetek). Ahogyan azt is illik - legalább bizonyos körökben - tudni, hogy a világháború után méltatlanul indexre került szerző ebben az opusban mintegy megjósolta a Monarchia szétesését, 1904-ben.

Hát, nem tudom. A Bizánc virtigli klasszicista dráma, erőteljes romantikus beütéssel. Cselekmény, hely, idő, akárcsak Arisztotelésznél - na jó, Corneille -, a hős meg, érdemli vagy sem, hősiesen hal meg.

A székesfehérvári színház előző direkciója hívta meg Bagó Bertalant, rendezne már valami történelmit. A Bánk bán országszerte elhíresült Kecskemétről - gondolom, innen az ötlet. Bagó a Bizáncot választotta; föltehetően a történet örök érvényűnek tekinthető példázatjellege érdekelte: ha uralkodásról van szó, a rossz is és a jó is elnyeri méltó vagy méltatlan büntetését. Némi reményt az nyújthat, hogy az erkölcsi emelkedettséget esetleg díjazza az utókor.

A tér mindenesetre semleges: jókora fémszínű, fémszerű oszlopok-falak csúszkálnak be oldalról, és szűkítik vagy tágítják a tróntermet; leghátul pedig Dobri Dániel (a zeneszerző) együttese zenél, aláfest és stílust erősít.

A díszletet chaplini bohócruhába bújt táncosok mozgatják, akik - Horváth Csaba koreográfiája szerint - afféle emotikonként kísérik végig az előadást. A játszó személyek nem vesznek ugyan tudomást róluk - mintha nem is látnák őket -, de mi annál gazdagabbnak érezzük jelenlétüket, mert ebből fakad némi feszültség. Kortársi néma kommentátorok: testükkel, mozgásukkal mutatják, hogy nekik és nekünk már múlt, ami a szereplőknek jelen és nem látható jövő. Hát, múltnak éppen nem valami fényes... Viszont az előadásban erős, látványos elem.

A darab főszerepei némiképp merevek: Konstantinnak például csak a legvégén adatik meg, hogy belülről is emberi formát öltsön. Felesége, Iréne császárné pedig maga is mondja, hogy ő császárnénak született, ugye; hitvesi hűséget, asszonyi erőt ne várjon tőle senki. A romantikus kliséktől némileg monokróm a jellemük is: zsarnok császár, haszonleső, árulásra kész császárné.

A dilemma pedig az, hogy a várost és a birodalmat leigázó Mohameddel szemben milyen harcmodor kínálná előbb a tisztes szembeszegülést, majd a méltóságteljes vereséget. Egyikre sem mutatkozik esély, hiszen mindkettőt csak a császár áhítja igazán - a birodalom, vagyis az istenadta nép, beleértve a főrendeket is, alig várja, hogy nyíltan állhasson át (Kavafisz verse, A barbárokra várva akár mottója lehetne az előadásnak). És bár Herczeg Ferenc nem tartóztatja meg magát a sommás elítéléstől, Bagó rendezése valamelyest tompít: az álnok Irénét leszámítva (aki pompás státusa megtartását tartja csak szem előtt, és Mohamedet várva csinos kis félholdat tűz a hajába) a többiek csak túlélni akarnak, eléggé érthetően. Mindenki hordja magában egyrészt a rossz országvezetés okozta sérelmeket, másrészt a megosztottság következményeit; az egyház például inkább Mohamed oldalára áll az "eretnek római egyház" ellen, a tájszólásban beszélő "népies költő" is az új uralkodótól várja legalább saját föllendülését - nem volt velük jól bánva, na.

Lojalitást - illetve annál is többet: hűséget - csak a fizetett zsoldosoktól várhat Konstantin. Vezetőjük, Giovanni kezdettől fogva látja, hogy a császárt árulók veszik körül, és látja azt is, hogy itt már legföljebb a méltóságot lehet megmenteni. Egyed Attila alakítása az egyik legjobb az előadásban: a jó "szakember", vagyis a profi katona bensőséges, emberi vonásoktól válik drámai erővé.

A másik legjobb Tamási Zoltán: Lala Kalil török követ szerepében bölcsesség és rezignáció keveredik a figurában. Röpke villanásában - a szónoki képességeit üzleti alapon hasznosító, majd saját vállalkozásába belebukó Dukasz szerepében - jó Lábodi Ádám is.

És Hirtling István Konstantinja a legvégére lesz jó; amikor már remény semmi, de egy utolsó nagy húzásra és egy szabad halálra van még lehetőség. Már se korona, se palást - és láthatóvá válik egy önhibájából is sokszorosan becsapott, elárult ember. Addig erősen tapad a klisékből fakadó külsődleges játékhoz, miként a császárnét alakító Kubik Anna is beéri az álnok asszony kézre eső sablonjaival.

Bagó Bertalan rendezése szabadon engedi fantáziánkat a kortársi asszociációk tágas mezején, de nem erőltet semmit. Szépen végigvezet a fő- és mellékszereplők különb-különb színeváltozásán, amelyeken sem ő - mármint rendezésében - nem háborodik föl, sem bennünket nem késztet ilyesmire. Ráismerünk az erő hatalmának korokon átívelő jellegzetességeire, nyugtázzuk, hogy a hatalom birtoklása végletes és végzetes magányt okoz; amikor Konstantin a török követtől számtalan gályát kér, hogy híveivel elmenekülhessen, a követ annyit mond: "egy sajka ring a Márvány-tengeren, az bőven elég lesz összes hívednek". És tényleg.

Vörösmarty Színház, december 4.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.