Színház

A Szentivánéji álom

  • - sisso -
  • 2019. július 27.

Színház

Tarnó­czi Jakab rendezésében a nagyváradi Miniévad / Ministagiune különleges, sötét tónusú előadása volt. S mint ilyen, igazán üdítő Shakes­peare párkapcsolati útmutatóját romantikus víg vízióként értelmező verziók után.

Ez egy igen kemény világ, sugallja már a díszlet is: Dabóczi Noémi építménye álomszerűen könnyed zöld aréna, hét bejárattal, ugyanakkor sűrű és titokzatos, a tetején karzattal, a közepén tőzeggel és időnként zuhogó esővel. Giliga Ilka jelmezei szintén meghökkentők. Az athéni szerelmesek egyforma melegítőben és parókában egészen addig androgünöknek tűnnek, míg le nem hullik róluk a ruha az izgalmas erotikus álomképekben, majd rájuk nem kerülnek az esküvői egyenruhák ismét, de már férfi és női változatban.

Számos finom jelentésréteg rejlik ennek az előadásnak minden pillanatában, és végig feszült marad a figyelem a többszörös befejezésekig. Theseust és Oberont ugyanaz a színész, Sebestyén Hunor alakítja, könnyedén cikázva a felelősségvállalás és a féktelen szabadságvágy útvesztőiben. Tóth Tünde Puckja kész reveláció, az előadás cirkuszigazgatója, zenebohóca, kabarésztárja, énekese és karmestere egyszerre.

A színészi alakítások amúgy élénken reflektálnak az előadói létre, a színház világára. A mesteremberek jelenet kapcsán a közösségi, társulati létről is őszintén beszélnek improvizációkkal és nagyszerű vendégszövegekkel kiegészítve, megemelve a valójában unalmasan megírt részeket.

Szigligeti Színház, Nagyvárad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.