Színház

A Szentivánéji álom

  • - sisso -
  • 2019. július 27.

Színház

Tarnó­czi Jakab rendezésében a nagyváradi Miniévad / Ministagiune különleges, sötét tónusú előadása volt. S mint ilyen, igazán üdítő Shakes­peare párkapcsolati útmutatóját romantikus víg vízióként értelmező verziók után.

Ez egy igen kemény világ, sugallja már a díszlet is: Dabóczi Noémi építménye álomszerűen könnyed zöld aréna, hét bejárattal, ugyanakkor sűrű és titokzatos, a tetején karzattal, a közepén tőzeggel és időnként zuhogó esővel. Giliga Ilka jelmezei szintén meghökkentők. Az athéni szerelmesek egyforma melegítőben és parókában egészen addig androgünöknek tűnnek, míg le nem hullik róluk a ruha az izgalmas erotikus álomképekben, majd rájuk nem kerülnek az esküvői egyenruhák ismét, de már férfi és női változatban.

Számos finom jelentésréteg rejlik ennek az előadásnak minden pillanatában, és végig feszült marad a figyelem a többszörös befejezésekig. Theseust és Oberont ugyanaz a színész, Sebestyén Hunor alakítja, könnyedén cikázva a felelősségvállalás és a féktelen szabadságvágy útvesztőiben. Tóth Tünde Puckja kész reveláció, az előadás cirkuszigazgatója, zenebohóca, kabarésztárja, énekese és karmestere egyszerre.

A színészi alakítások amúgy élénken reflektálnak az előadói létre, a színház világára. A mesteremberek jelenet kapcsán a közösségi, társulati létről is őszintén beszélnek improvizációkkal és nagyszerű vendégszövegekkel kiegészítve, megemelve a valójában unalmasan megírt részeket.

Szigligeti Színház, Nagyvárad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.