Színház

A Szentivánéji álom

  • - sisso -
  • 2019. július 27.

Színház

Tarnó­czi Jakab rendezésében a nagyváradi Miniévad / Ministagiune különleges, sötét tónusú előadása volt. S mint ilyen, igazán üdítő Shakes­peare párkapcsolati útmutatóját romantikus víg vízióként értelmező verziók után.

Ez egy igen kemény világ, sugallja már a díszlet is: Dabóczi Noémi építménye álomszerűen könnyed zöld aréna, hét bejárattal, ugyanakkor sűrű és titokzatos, a tetején karzattal, a közepén tőzeggel és időnként zuhogó esővel. Giliga Ilka jelmezei szintén meghökkentők. Az athéni szerelmesek egyforma melegítőben és parókában egészen addig androgünöknek tűnnek, míg le nem hullik róluk a ruha az izgalmas erotikus álomképekben, majd rájuk nem kerülnek az esküvői egyenruhák ismét, de már férfi és női változatban.

Számos finom jelentésréteg rejlik ennek az előadásnak minden pillanatában, és végig feszült marad a figyelem a többszörös befejezésekig. Theseust és Oberont ugyanaz a színész, Sebestyén Hunor alakítja, könnyedén cikázva a felelősségvállalás és a féktelen szabadságvágy útvesztőiben. Tóth Tünde Puckja kész reveláció, az előadás cirkuszigazgatója, zenebohóca, kabarésztárja, énekese és karmestere egyszerre.

A színészi alakítások amúgy élénken reflektálnak az előadói létre, a színház világára. A mesteremberek jelenet kapcsán a közösségi, társulati létről is őszintén beszélnek improvizációkkal és nagyszerű vendégszövegekkel kiegészítve, megemelve a valójában unalmasan megírt részeket.

Szigligeti Színház, Nagyvárad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."