rés a présen

„Ajánlom a selymes vizű Tiszát”

Proics Lilla színikritikus

  • rés a présen
  • 2019. július 27.

Színház

rés a présen: Mikor lesz idén a THEALTER regionális független színházi fesztivál?

Proics Lilla: Augusztus 2. és 10. között, és a korábbi évekhez hasonlóan az idén is a társadalmilag progresszív, kortárs problémára kíváncsi előadások szerepelnek a programban. A jól ismert alkotók mellett ezúttal lesznek fiatalok, illetve ez a fesztivál figyel arra is, hogy a női alkotók is kapjanak teret, továbbá az egyébként jellemzően határterületekre is kalandozó színházi előadások mellett lesz néhány kifejezett táncelőadás is. A hazai társulatok mellett szlovén, cseh és román vendégcsapatokat is láthatunk. Feszengő fesztiválnyitó helyett a THEALTER mindig performance-szal nyit, minden évben egy-egy erős állítással, ha tetszik, üzenettel.

rap: Hogyan kapcsolódsz a szervezőkhöz?

PL: Évekkel ezelőtt szegedi kollégám, Jászay Tamás ajánlására keveredtem oda – a kialakított szisztéma szerint két fesztiválkritikus működik együtt (voltak évek, hogy Csáki Judit volt a páros másik tagja) az alkotói beszélgetésekben, esetleg elsősegélynyújtásban –, örülök, hogy a fesztivál azóta is tolerál. Nekem a fesztivál önkéntes csapata és a helyi közönsége teszi még különlegesebbé ezt a kilenc napot.

rap: Melyek a főbb programpontok?

PL: Az idei program nagy dobása, hogy visszatérő előadónk, a világ élvonalbeli performere, a bolgár Ivo Dimcsev workshopot tart és koncertet is ad a fesztiválon. A 2000-es évek elején fellépett itt performerként, mielőtt világ­sztár lett. Egyébként a fesztivál ambíciója, hogy minden évben neves művészek vezette alkotócsoportokba lehet jelentkezni, elsősorban színiegyetemistáknak, határon innen és túlról. Két koprodukciós ősbemutató is lesz, az egyik az Orlai Produkcióval készülő monodráma, amelyet Járó Zsuzsa ad elő Keszég László rendezésében, a másik a Trafóval együttműködve, ezt terepmunka előzte meg, szociológus részvételével, és Gábor Sára rendezte, Kutyaportéka címmel. Továbbá az Imre Zoltán Program keretében készült táncprodukciókból is látható lesz néhány.

rap: Mik voltak a válogatás szempontjai?

PL: Az idén először nyílt felhívást írtak ki az alkotóknak, amire száznál is többen jelentkeztek. Lesznek új nevek, de többen is visszatérnek ide aktuális munkáikkal, ahogy azt a fesztivál vezetője, Balog József és csapata ízlése alakította; illetve felteszem, Jászay Tamás, az évek óta legtöbbet „látó” kritikus bele is ártja magát mindabba, amit láthatunk.

rap: Milyen egyéb programok lesznek?

PL: A hagyományokhoz híven a Csillagbörtönben is lesz előadás, illetve szegedi produkciókat is látunk majd, az utóbbi évek legerősebb drámáját, a Nyíregyháza utcát, Szilágyi Eszter Anna művét. Azután jön a már jókora nemzetközi pályát befutó, Szabó Veronika rendezte Queendom, továbbá az Alaine – Ideje a meghalásnak című bábos táncelő­adás Markó-Valentyik Annától, Ladányi Andrea rendezésében, az Alá/fölé c. szépirodalmi performance a felelősségvállalásért, az Üvegbúra az Örkény Stúdióból, valamint a szkénés Woyzeck Hegymegi Mátétól. Mivel ez egy kísérletező fesztivál, a programok túlnyomó többsége a széles közönség előtt ismeretlen vagy kevéssé ismert.

rap: Milyen helyszínek lesznek?

PL: A fesztivál fő helyszíne az előadások többségét megemelő Régi zsinagóga. A nagyobb technikai igényű előadások a Kisszínházban lesznek, valamint a Bábszínházban és a REÖK-ben, de még egy gangos ház udvarán is. Most nem lesz helyszín a Tisza-part, de ajánlom a Lapost, és a selymes vizű Tiszát.

rap: Szerinted lehet színház nélkül élni?

PL: Simán.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."