rés a présen

„Ajánlom a selymes vizű Tiszát”

Proics Lilla színikritikus

  • rés a présen
  • 2019. július 27.

Színház

rés a présen: Mikor lesz idén a THEALTER regionális független színházi fesztivál?

Proics Lilla: Augusztus 2. és 10. között, és a korábbi évekhez hasonlóan az idén is a társadalmilag progresszív, kortárs problémára kíváncsi előadások szerepelnek a programban. A jól ismert alkotók mellett ezúttal lesznek fiatalok, illetve ez a fesztivál figyel arra is, hogy a női alkotók is kapjanak teret, továbbá az egyébként jellemzően határterületekre is kalandozó színházi előadások mellett lesz néhány kifejezett táncelőadás is. A hazai társulatok mellett szlovén, cseh és román vendégcsapatokat is láthatunk. Feszengő fesztiválnyitó helyett a THEALTER mindig performance-szal nyit, minden évben egy-egy erős állítással, ha tetszik, üzenettel.

rap: Hogyan kapcsolódsz a szervezőkhöz?

PL: Évekkel ezelőtt szegedi kollégám, Jászay Tamás ajánlására keveredtem oda – a kialakított szisztéma szerint két fesztiválkritikus működik együtt (voltak évek, hogy Csáki Judit volt a páros másik tagja) az alkotói beszélgetésekben, esetleg elsősegélynyújtásban –, örülök, hogy a fesztivál azóta is tolerál. Nekem a fesztivál önkéntes csapata és a helyi közönsége teszi még különlegesebbé ezt a kilenc napot.

rap: Melyek a főbb programpontok?

PL: Az idei program nagy dobása, hogy visszatérő előadónk, a világ élvonalbeli performere, a bolgár Ivo Dimcsev workshopot tart és koncertet is ad a fesztiválon. A 2000-es évek elején fellépett itt performerként, mielőtt világ­sztár lett. Egyébként a fesztivál ambíciója, hogy minden évben neves művészek vezette alkotócsoportokba lehet jelentkezni, elsősorban színiegyetemistáknak, határon innen és túlról. Két koprodukciós ősbemutató is lesz, az egyik az Orlai Produkcióval készülő monodráma, amelyet Járó Zsuzsa ad elő Keszég László rendezésében, a másik a Trafóval együttműködve, ezt terepmunka előzte meg, szociológus részvételével, és Gábor Sára rendezte, Kutyaportéka címmel. Továbbá az Imre Zoltán Program keretében készült táncprodukciókból is látható lesz néhány.

rap: Mik voltak a válogatás szempontjai?

PL: Az idén először nyílt felhívást írtak ki az alkotóknak, amire száznál is többen jelentkeztek. Lesznek új nevek, de többen is visszatérnek ide aktuális munkáikkal, ahogy azt a fesztivál vezetője, Balog József és csapata ízlése alakította; illetve felteszem, Jászay Tamás, az évek óta legtöbbet „látó” kritikus bele is ártja magát mindabba, amit láthatunk.

rap: Milyen egyéb programok lesznek?

PL: A hagyományokhoz híven a Csillagbörtönben is lesz előadás, illetve szegedi produkciókat is látunk majd, az utóbbi évek legerősebb drámáját, a Nyíregyháza utcát, Szilágyi Eszter Anna művét. Azután jön a már jókora nemzetközi pályát befutó, Szabó Veronika rendezte Queendom, továbbá az Alaine – Ideje a meghalásnak című bábos táncelő­adás Markó-Valentyik Annától, Ladányi Andrea rendezésében, az Alá/fölé c. szépirodalmi performance a felelősségvállalásért, az Üvegbúra az Örkény Stúdióból, valamint a szkénés Woyzeck Hegymegi Mátétól. Mivel ez egy kísérletező fesztivál, a programok túlnyomó többsége a széles közönség előtt ismeretlen vagy kevéssé ismert.

rap: Milyen helyszínek lesznek?

PL: A fesztivál fő helyszíne az előadások többségét megemelő Régi zsinagóga. A nagyobb technikai igényű előadások a Kisszínházban lesznek, valamint a Bábszínházban és a REÖK-ben, de még egy gangos ház udvarán is. Most nem lesz helyszín a Tisza-part, de ajánlom a Lapost, és a selymes vizű Tiszát.

rap: Szerinted lehet színház nélkül élni?

PL: Simán.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.