Színház

A TÁP Színház Jövedelmező állás

  • Nagy Gergely Miklós
  • 2013. március 14.

Színház

című előadása sokban idézi az együttes korábbi produkcióit: a 19. századi orosz bürokrácia korrupt bugyraiban játszódó Osztrovszkij-darab fő cselekményszálát megtartó, ám a dialógusokat a mához illesztő dramaturgia ezúttal is úgy épít a klasszikus cselekményre, hogy közben folyamatosan el is idegeníti tőle nézőjét vetítésekkel, zenével (színpadon a Puszi együttes), songokkal és kiszólásokkal.

De ezúttal nem csak arról van szó, hogy az egyedi hangon beszélő társulat hozza a saját abszurd, nonszensz világát - új szintre lépett a TÁP által korábban kidolgozott színpadi játék minősége. Legfőképpen azért, mert kilépett eddig jellemző szubkulturális közegéből - miközben ennek báját egy pillanatra sem veszti el -, és átgondolt, remek színészi alakításokkal tűzdelt, egyenletes színvonalú, komoly téttel játszó összművészeti előadást készített. Amely rendezői inspirációit hangsúlyosan a nem realista gyökerekből, az abszurdból, az avantgárdból, no és Brechtből szívta magába. Amellett pedig, hogy flottul működik az előadás több rétege (zene, kép, szöveg), a rendező, Vajdai Vilmos munkájának nívóját jelzi, hogy milyen egységes hangon játszanak együtt a legkülönbözőbb helyekről érkező színészek. Gera Marina, Gergely Katalin, Hegedűs D. Géza, Kovács Krisztián, Lázár Kati, Szabó Simon és Thuróczy Szabolcs viszi a produkciót, a hagyományos karakterábrázolásba oltva a túlzást, a geget, az önparódiát - ez a kettősség pedig lüktető életet lehel a kissé elfeledett orosz szerző amúgy önmagában is figyelemre méltó darabjába, melynek eredeti kontúrjait a kortárs színház eszközei ezúttal nem csorbítják.

A megkent hivatalnokok és a közülük kitörni képtelen fiatalember százötven évvel ezelőtti történetét a magyar valóság keretezi: a jelenből indulunk egy kenőpénzes videóval, és a mába is érünk viszsza. Az előadás végén a színházterem ajtajában gárdisták búcsúztatnak minket.

Trafó, február 6.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.