Interjú

A dinamikus élet vágya

Rátóti Zoltán, a kaposvári Csiky Gergely Színház igazgatója

  • rés a présen
  • 2011. szeptember 15.

Színház

rés a présen: Milyen tervekkel érkeztél Kaposvárra új igazgatóként, és ahhoz képest jelenleg mi a helyzet?

Rátóti Zoltán: A pályázati kiírás - és ennek értelmében az én pályázatom is - arról szólt, hogy megtervezek egy évadot, és akkor elkezdődik a felújítás. Döntően ez az ígéret határozta meg az elképzelésemet az éves műsor összeállításánál. Jelen pillanatban nem lehet tudni, mikor kezdődik el a felújítás, bár ez nem keserít el, egyszerűen tudomásul vettem.

rap: Nem nyomasztó feladat most, a legendás kaposvári színházi zsongás eltűnte után "új életet" kezdeni?

RZ: Egyáltalán nem érzem nyomasztó feladatnak, hiszen a kérdés eleve utal arra, hogy valami eltűnt. Lehet valami után sóvárogni, de ami önmagától szétzilálódott, azt lehetetlenség ugyanabban a formában újrateremteni, az erre való kísérlet nagy botorság is lenne részemről. A munkatársaimmal közösen kialakított színházi elképzelést szeretnénk megvalósítani, természetesen a munka iránti tisztelettel. Ami elvitathatatlan a kaposvári színházi műhelytől, az az odaadó, fegyelmezett munka, ami olyan biztos alapot képez, amire most is lehet építeni. Szeretnék egy dinamikus színházi életet felmutatni, ami behozza a nézőt a színházba.

rap: Hogyan alakul az évad?

RZ: Nagyon izgalmasnak és sűrűnek ígérkezik. Tizenegy bemutatónk van, melyek közül öt nagyszínpadi, kettő gyerekbérletes és négy stúdió-előadás. Szeptember 9-én indul az évad a Tisztogatással, szeptember 16-án pedig már a második bemutatónkat (A régi nyár) tartjuk. Az Emberfarm és a Portugál továbbra is a stúdió műsorán marad, a nagyszínpadon ugyanígy A nagymama és a La Mancha lovagja. Meghatározó egy vidéki színház életében, hogy minden évben öt új bemutatót kell tartani, tehát alkalmazkodnunk kell a bérletezés szabta korlátokhoz. Ettől az évadtól Bérczes László lett a színház művészeti vezetője, Tóth Marcsi a marketingmenedzser, és van egy új segédrendezőnk is, Mészáros Csilla. Színészek nem mentek el, és nem szegődtek ide erre az évadra; egészen biztos, hogy továbbra is dolgozunk majd ismert vendégművészekkel.

rap: Hosszú távon milyen arculatot szeretnél a színháznak?

RZ: Évadkezdésre megtörtént egy arculatváltás. A logót egyszerűsítettük - természetesen megtartottuk a régit, és annak kicsit frissített változatával rukkolt elő a grafikusunk, Németh Levente, illetve egységesítettük a plakátjainkat, sajtótermékeinket, hogy innentől kezdve a kiadványok külalakjában is azonosíthatóvá váljon a kaposvári színház. A hosszú távú irányt talán már jelzi az idei repertoár is; mindenképpen színesíteni szándékozzuk a palettát - a jövőben elképzelhetőnek tartom opera-előadások meghívását is.

rap: Milyen a helyi egyetemmel való kapcsolat?

RZ: Folyamatos a kapcsolat, változó intenzitással. Egyrészt van lehetőségem az itteni fiataloknak munkát adni, és megnézni, hogy profi színházi körülmények között hogyan válnak be, másrészt be tudjuk őket vonni különböző rendezvényeinkbe, akár a Versnapon, akár máskor.

rap: Kaposváron kívül hol mutatkozik meg még a színházad idén, illetve terveztek-e a bemutatókon kívüli eseményt?

RZ: Az a törekvésünk, hogy minél több helyen megmutatkozzunk. Erre most egy kitűnő lehetőség adódott, ugyanis az Őszi Fesztivál keretében már az első darabunkat, amit Valló Péter rendezett, elvisszük Budapestre, az Új Színházba. Nagyon jó lenne, ha hosszú évek szünete után beválogatnának bennünket mondjuk a POSZT-ra, de nem ezzel a görcscsel végezzük a munkánkat. Próbálunk vendégjátékoknak is helyet adni, és szeretnénk majd határon túli magyar színházaknak is fellépési lehetőséget biztosítani.

rap: Színészként, illetve rendezőként szándékozol még dolgozni?

RZ: Színészként megmarad néhány előadásom. Játszom Pesten a Kamaraszínház Ericsson Stúdiójában A csábítás művészetében, a Nemzetiben a Tartuffe-ben, illetve Győrben az Equusban. Itt, Kaposváron főszerepet játszom az Amint a mennyben című darabban - szeptember 28-án indulnak a próbák. Háy János Vasárnapi ebédjét tavasszal a Budapesti Kamaraszínházban rendezem. Ugyancsak Háy János Házasságon innen és túl című művéből készült önálló estemet meghívta Pécs, miután a Nemzeti sajnos levette a műsoráról. Reményeim szerint a Pécsi Kamaraszínházban havonta látható lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.