A folytatás is zenés - A HOPPart Társulat

  • Miklós Melánia
  • 2010. szeptember 16.

Színház

"Minden kezdet zenés" - olvasható a HOPPart Társulat tavasszal elő-bemutatott, októbertől műsorra kerülő, "Eljövök érted" - A kezdet című szappanopera-opera előadásának szórólapján. Ha visszatekintünk a most negyedik évadjának küszöbén álló társulat történetére, a mesébe illő kezdés számukra sem jelentett automatikus fennmaradást és könnyen jött sikert. Sőt,

"Minden kezdet zenés" - olvasható a HOPPart Társulat tavasszal elő-bemutatott, októbertől műsorra kerülő, "Eljövök érted" - A kezdet című szappanopera-opera előadásának szórólapján. Ha visszatekintünk a most negyedik évadjának küszöbén álló társulat történetére, a mesébe illő kezdés számukra sem jelentett automatikus fennmaradást és könnyen jött sikert.

Sőt, a társulatalapítás ötletét is részben a szükség szülte: a Színház- és Filmművészeti Egyetem első zenés-színész osztályaként 2007-ben végzett csapat tizenhárom tagja közül egyetlenegynek volt a következő évadra szóló szerződése. Pedig az Ascher-Novák-osztály néven elhíresült társaság addigra szép eredményeket könyvelhetett el. A Zsótér Sándor rendezte K. mama előadásukat beválogatták az Alternatív Színházi Szemle versenyprogramjába, a Szent Iván éjjelén, az Örkény-egypercesekből készített Túl vagy a nehezén... és a Varázsfuvola előadásaik kinőtték az "dry Színpad kereteit, s rendszeresen láthatóak voltak külső helyszíneken. A népszerűség egyik oka feltehetőleg magában a műfajban keresendő - amennyiben elfogadjuk, hogy a zenés színház szélesebb közönségréteg körében működhet hívószóként -, meggyökeresedésüket a (független) színházi struktúrában azonban jóval több tényező szerencsés együttállásának köszönhették.

A tehetségen túl először is kellett hozzá egység és akarat az együtt maradásra. Kellett hozzá a megmutatkozási és bizonyítási vágy. Magács László a Merlin Színházból, aki először ajánlott fel próba- és játszóhelyet számukra. Kellett a kitartás, hogy akár pénz nélkül, színházaktól kölcsönzött jelmezekben, maguk gyártotta díszletek között bővítsék a repertoárt, és korábbi vizsgaelőadásaik mellé saját, a társulat ötletéből, kreatív energiájából és összmunkájából született előadások jöhessenek létre. Kellett az a tévés interjú, amelyben a telefonon felhívott Jordán Tamás, a Nemzeti Színház akkori igazgatója lehetőséget ígért nekik. Kellett az ennek eredményeként megszületett Tovább is van... című meseelőadás sikere, melyet a színház új vezetése nemcsak hogy több évadon át műsoron tartott, hanem le is szerződtette a társulat néhány tagját. Kellett hozzá a két osztályfőnök, Ascher Tamás és Novák Eszter szakmai és erkölcsi támogatáson túl nyújtott operatív segítsége egy alapítványon keresztül biztosított pályázási lehetőséggel. Ez egybeesett a független társulatok működésére vonatkozó finanszírozási rendszer átalakításával, amikor először adhattak be pályázatot társulatok a többéves fennállás előfeltétele nélkül. És természetesen nagyon kellett egy ember a csapatból, aki a háttérmunkát összefogta, magára vállalta.

Herczeg Tamás azt mondja, mostanra sikerült olyan biztos alapokra helyezni a HOPPart tevékenységét, ahonnan új fejezet kezdődhet a társulat életében. Az elmúlt évek út- és hangkeresésének tapasztalatai után eljött az összegzés és a továbblépés ideje. Kiállták a próbát, melynek tétje az volt, hogy mint "a színházi struktúra mostohagyermekeként és válságtermékeként" létrejött csoportok egyike, meg tudnak-e maradni a mind szélesebb spektrumot lefedő színházi élet tényezőjeként. (A színészi piac telítettségéből adódó kényszerhelyzetre a velük párhuzamosan végző prózai osztály is ugyanúgy reagált, megalakítva a KoMa Társulatot, amely hasonló sikertörténetet tudhat maga mögött.) Az indulásukkal rokonszenvező szakmai és nézői figyelmet a HOPPart olyan előadások létrehozásával igazolta, amelyek egyszerre képesek megfelelni a minőségi szórakoztatás és a formanyelvi újítás követelményének.

A siker nem is maradt el. Helyzetük nehézsége faramuci módon mégis ebből adódott. Mert miközben folyamatos egzisztenciális bizonytalanságban alkottak, "all-round" színészetükre egyre nagyobb lett a kereslet. A legjobb alternatív és kőszínházaktól érkeztek ajánlatok, s alkalmi vagy állandó jelleggel, de mindegyikük le is szerződött. Ez egyrészt szervezhetetlenné tette a munkát, másrészt különös módon meg is termékenyítette. A Nemzeti, az Örkény, a tatabányai Jászai Mari Színház, a Szputnyik, valamint a Pintér Béla és Társulata előadásaiban jeleskedő hoppartosok különböző helyeken gyűjtött tapasztalatai egyenrangú partnerek alkotómunkáját sejtetve csiszolódtak egyre markánsabb összjátékká. (Említsük meg ennek legszebb példájaként a nyár eleji nagy durranásukat, az Átrium mozi épületében bemutatott Chicagót Zsótér rendezésében, ahol nemcsak kiforrott színészi játékról tesznek tanúbizonyságot, hanem zenei és táncos képességeikről is.)

S hogy mi változik ezután? A megítélt pályázati pénzek részleges zárolása ellenére is megnövekedett támogatási összeg a HOPPart számára biztonságot nyújtó visszaigazolás. Helyzetet teremtett a tervezhetőséghez, melynek feltételeként - egy demokratikusan közös döntés nyomán - a társulat három eddigi és Barabás Richárd személyében egy új tagjának leszerződtetésével megalakult az alkotói mag, kiegészülve az egyeztetési és marketingfeladatokat ellátó produkciós munkatárssal. Míg a többiek elfoglaltságuk függvényében vendégként továbbra is részt vesznek a meglévő és készülő produkciókban, a társulati program kialakításában már az övék a döntés és a felelősség. Az eddigi évi egy új bemutató helyett többet ígérnek, nyitást új emberek felé, sűrűbb jelenlétet, keresve szponzorok és produkciós cégek közreműködését.

Októberben mindjárt két új bemutatót is tartanak: a Korijolánusz címűt Polgár Csaba rendezésében a MU Színházban, majd Máthé Zsolt és Matkó Tamás "Eljövök érted"-jét a West Balkánban. A sort Novák Eszter operettrendezése folytatja karácsony előtt, tavasszal pedig Pelsőczy Réka új előadásában lesznek láthatók.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.