A folytatás is zenés - A HOPPart Társulat

  • Miklós Melánia
  • 2010. szeptember 16.

Színház

"Minden kezdet zenés" - olvasható a HOPPart Társulat tavasszal elő-bemutatott, októbertől műsorra kerülő, "Eljövök érted" - A kezdet című szappanopera-opera előadásának szórólapján. Ha visszatekintünk a most negyedik évadjának küszöbén álló társulat történetére, a mesébe illő kezdés számukra sem jelentett automatikus fennmaradást és könnyen jött sikert. Sőt,

"Minden kezdet zenés" - olvasható a HOPPart Társulat tavasszal elő-bemutatott, októbertől műsorra kerülő, "Eljövök érted" - A kezdet című szappanopera-opera előadásának szórólapján. Ha visszatekintünk a most negyedik évadjának küszöbén álló társulat történetére, a mesébe illő kezdés számukra sem jelentett automatikus fennmaradást és könnyen jött sikert.

Sőt, a társulatalapítás ötletét is részben a szükség szülte: a Színház- és Filmművészeti Egyetem első zenés-színész osztályaként 2007-ben végzett csapat tizenhárom tagja közül egyetlenegynek volt a következő évadra szóló szerződése. Pedig az Ascher-Novák-osztály néven elhíresült társaság addigra szép eredményeket könyvelhetett el. A Zsótér Sándor rendezte K. mama előadásukat beválogatták az Alternatív Színházi Szemle versenyprogramjába, a Szent Iván éjjelén, az Örkény-egypercesekből készített Túl vagy a nehezén... és a Varázsfuvola előadásaik kinőtték az "dry Színpad kereteit, s rendszeresen láthatóak voltak külső helyszíneken. A népszerűség egyik oka feltehetőleg magában a műfajban keresendő - amennyiben elfogadjuk, hogy a zenés színház szélesebb közönségréteg körében működhet hívószóként -, meggyökeresedésüket a (független) színházi struktúrában azonban jóval több tényező szerencsés együttállásának köszönhették.

A tehetségen túl először is kellett hozzá egység és akarat az együtt maradásra. Kellett hozzá a megmutatkozási és bizonyítási vágy. Magács László a Merlin Színházból, aki először ajánlott fel próba- és játszóhelyet számukra. Kellett a kitartás, hogy akár pénz nélkül, színházaktól kölcsönzött jelmezekben, maguk gyártotta díszletek között bővítsék a repertoárt, és korábbi vizsgaelőadásaik mellé saját, a társulat ötletéből, kreatív energiájából és összmunkájából született előadások jöhessenek létre. Kellett az a tévés interjú, amelyben a telefonon felhívott Jordán Tamás, a Nemzeti Színház akkori igazgatója lehetőséget ígért nekik. Kellett az ennek eredményeként megszületett Tovább is van... című meseelőadás sikere, melyet a színház új vezetése nemcsak hogy több évadon át műsoron tartott, hanem le is szerződtette a társulat néhány tagját. Kellett hozzá a két osztályfőnök, Ascher Tamás és Novák Eszter szakmai és erkölcsi támogatáson túl nyújtott operatív segítsége egy alapítványon keresztül biztosított pályázási lehetőséggel. Ez egybeesett a független társulatok működésére vonatkozó finanszírozási rendszer átalakításával, amikor először adhattak be pályázatot társulatok a többéves fennállás előfeltétele nélkül. És természetesen nagyon kellett egy ember a csapatból, aki a háttérmunkát összefogta, magára vállalta.

Herczeg Tamás azt mondja, mostanra sikerült olyan biztos alapokra helyezni a HOPPart tevékenységét, ahonnan új fejezet kezdődhet a társulat életében. Az elmúlt évek út- és hangkeresésének tapasztalatai után eljött az összegzés és a továbblépés ideje. Kiállták a próbát, melynek tétje az volt, hogy mint "a színházi struktúra mostohagyermekeként és válságtermékeként" létrejött csoportok egyike, meg tudnak-e maradni a mind szélesebb spektrumot lefedő színházi élet tényezőjeként. (A színészi piac telítettségéből adódó kényszerhelyzetre a velük párhuzamosan végző prózai osztály is ugyanúgy reagált, megalakítva a KoMa Társulatot, amely hasonló sikertörténetet tudhat maga mögött.) Az indulásukkal rokonszenvező szakmai és nézői figyelmet a HOPPart olyan előadások létrehozásával igazolta, amelyek egyszerre képesek megfelelni a minőségi szórakoztatás és a formanyelvi újítás követelményének.

A siker nem is maradt el. Helyzetük nehézsége faramuci módon mégis ebből adódott. Mert miközben folyamatos egzisztenciális bizonytalanságban alkottak, "all-round" színészetükre egyre nagyobb lett a kereslet. A legjobb alternatív és kőszínházaktól érkeztek ajánlatok, s alkalmi vagy állandó jelleggel, de mindegyikük le is szerződött. Ez egyrészt szervezhetetlenné tette a munkát, másrészt különös módon meg is termékenyítette. A Nemzeti, az Örkény, a tatabányai Jászai Mari Színház, a Szputnyik, valamint a Pintér Béla és Társulata előadásaiban jeleskedő hoppartosok különböző helyeken gyűjtött tapasztalatai egyenrangú partnerek alkotómunkáját sejtetve csiszolódtak egyre markánsabb összjátékká. (Említsük meg ennek legszebb példájaként a nyár eleji nagy durranásukat, az Átrium mozi épületében bemutatott Chicagót Zsótér rendezésében, ahol nemcsak kiforrott színészi játékról tesznek tanúbizonyságot, hanem zenei és táncos képességeikről is.)

S hogy mi változik ezután? A megítélt pályázati pénzek részleges zárolása ellenére is megnövekedett támogatási összeg a HOPPart számára biztonságot nyújtó visszaigazolás. Helyzetet teremtett a tervezhetőséghez, melynek feltételeként - egy demokratikusan közös döntés nyomán - a társulat három eddigi és Barabás Richárd személyében egy új tagjának leszerződtetésével megalakult az alkotói mag, kiegészülve az egyeztetési és marketingfeladatokat ellátó produkciós munkatárssal. Míg a többiek elfoglaltságuk függvényében vendégként továbbra is részt vesznek a meglévő és készülő produkciókban, a társulati program kialakításában már az övék a döntés és a felelősség. Az eddigi évi egy új bemutató helyett többet ígérnek, nyitást új emberek felé, sűrűbb jelenlétet, keresve szponzorok és produkciós cégek közreműködését.

Októberben mindjárt két új bemutatót is tartanak: a Korijolánusz címűt Polgár Csaba rendezésében a MU Színházban, majd Máthé Zsolt és Matkó Tamás "Eljövök érted"-jét a West Balkánban. A sort Novák Eszter operettrendezése folytatja karácsony előtt, tavasszal pedig Pelsőczy Réka új előadásában lesznek láthatók.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.

Szarvashiba

Négy fogorvosi rendelő kialakítására írt ki pályázatot Szarvas önkormányzata 300 millió forint értékben. Az öt jelentkezőből kettőnél meghökkentő azonosságokat észleltek a bírálók. És egyeztek a lakcímek is.