Színház

Aki nem szülte őt

A kaukázusi krétakör

  • Tompa Andrea
  • 2017. július 15.

Színház

Nagyon lazán kezdünk.

Szinte nem is érzékelem az átmenetet az ültetés és a színészi megszólalás között; Vajdai Vilmos tar fejével és hosszú szakállával, elegánsan, feketében fogad a Kamra kis, körbeült terében, és közben ő is figyel a nézőkre, hogy megtalálják helyüket, megszámolja az üres székeket, majd könnyedén kiszól: „Kezdünk.” Megkérdezi, hogy melyik előadásra emlékezteti a nézőket ez a tér, tudós kollégám mondja is nyomban, hogy a Hamletre. Majdnem harminc éve. Brechties belépő ez, hangsúlyozza a színház színházszerűségét. Jó ez a hangulati alapozás, errefelé ilyet nem is láttam. A többi színész feketében, mint­egy próbaruhában vár a kezdésre, köztük egy kisfiú. Előjáték kezdődik. Új stílus, elhagyjuk a nézővel való könnyed beszélgetést, a színészek a példányukból olvasnak fel. Ilyet azért már sokat láttam. A vita tárgya a „völgy”, a föld és (majd) a gyermek. A háború alatt két kolhozfalu… „Mi az a kolhoz?” – kérdezi a kisfiú.

Jóleső kérdés. Jó, mert kapcsolódik hozzánk, nézőkhöz. Vajdai felszólítja a Tanár urat, aki készséggel válaszol is: mezőgazdasági termelőszövetkezet. „És az mi?” Nevetünk. Milyen távoli a közeli múlt.

Brecht ezt a kivételes, sokat játszott darabját 1944-ben írta. Egy német szerző egy szörnyű háború közepén-végén egy olyan darabot, amin valójában nem látszik, hogy éppen mi van a világban. Brecht már távol van a tűzfészektől, Amerikában él. A dráma az absztrakt, időtlen, távoli és a közeli, tapasztalható szoros egymásra hatásában születik. Azt fogja keresni, hogy a háborúban (és ab ovo) eltorzult ember mégis képes a jóra. Hogy a magára hagyott gyermeket hogyan viszi át, már-már fogában tartva, az anya, aki nem szülte őt. Nem szülte, de anyává válik általa. Ha tetszik, ez egy örökbefogadási dráma.

Székely Kriszta rendezői világában ez a (fel)nevelő anya, Gruse az egyetlen nagybetűs Ember. Pálmai Anna játssza szépen, mélyről tör fel benne ez a szerep, megszólítja őt; nagy formátum. Jelenléte tiszta, erőteljes, senki mást nem tudok nézni, amikor ő a színen van. A fejvesztett menekülésben, amikor a nemes porontyot ottfelejtik, egyedül ő marad. Senki más nem menthetné a gyermeket. A „helyzet” választja ki őt, nem a jóság. Mi mást tehetne, mint magával viszi. „De ijesztően csábító a jó” – mondja az Énekes. Pálmai úgy veszi fel a gyermeket, azzal az egyszerű, praktikus gesztussal: gyermeket nem hagyunk magára. Majd lesz valami. Jó, hogy ez ilyen száraz és természetes. Pálmai Annának színészileg egy egész estéje, a drámában évei vannak arra, hogy valódi anyává váljon. A gyermek azonban itt is valódi (a másik Székely-rendezésben is az volt): egy bepólyált csecsemő és egy kisfiú testesíti meg. Ez a konkréttá tevés fontos: nem egy elvi gyermekről van szó, hanem egy élő, gondoskodásra szoruló, szülőt igénylő kis emberről.

Mindenki más bábszerű, groteszkre fogalmazott figura. Még ha külön-külön remekek is az alakítások – Borbély Alexandrának elég egy fejtartással, pillantással jeleznie a sértett nagyasszonyt, Vajdai nyers és vicces mint herceg, Kocsis Gergely alakítása bíróként igazán parádés –, kicsit vékony figurák ők. Mészáros Bélának, Szirtes Áginak jut mélyebb, emberarcú szerep.

A kezdeti könnyűséget, próbaszerű, oldott, természetes játékot komoly rendezői arzenál váltja fel. Ötletek sorjáznak, pörög az előadás. A „megrendezettség” túl hangsúlyos az előadás első felében; túl trendi, túl kúl, ahogy mindenki feketében, testhezálló nadrágban, bakancsban játszik (jelmez: Nagy Fruzsina). Hirtelen elveszíti az előadás a közvetlenséget, a spontaneitását, a forma kissé merev és kitalált. Viszont van sok jó humor. Talán majd olajozottabbá válik ez a szerkezet az idők során, a formában majd jobban szétterül a játék. A közvetlenséget mindenesetre jól szolgálja az új fordítás (Szabó-Székely Ármin munkája): olyan, mintha mindig is ezen a nyelven szólt volna. Péterfy Bori az Énekes; bőrcuccban zengi végig az estét, mint igazi sztár, aki háttérbe is tud vonulni. Dramaturgiai szerepe a második részben igazán izgalmas, amikor „belső hangot” ad bizonyos szereplőknek, megszólaltatja gondolataikat, amelyeket ők képtelenek volnának kimondani.

Az utolsó jelenetben, amikor a két nő a bíróságon megharcol a gyermekért, a harc nem tűnik egyenlőnek, a jók és a rosszak itt radikálisan különböznek, ettől kissé egyszerű ez a képlet. Az igazságtalan, figyelmetlen, korrupt bíró döntése viszont aligha megjósolható. Aki egyébként véletlenül majdnem elválasztja a nézőtéren ülő, ötven éve házas kedves ismerőseimet. Ezen a bírósági tárgyaláson a szülőanya bundában pompázik profi ügyvédje oldalán; hogy ebből a történetből ő jön ki vesztesen, igazán katartikus. Bár valójában Pálmai anyasága az.

Katona József Színház, Kamra, május 26.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.