NAPOZÓ - rés a présen

„Nem hazamenni, jó borokat inni”

Pelsőczy Réka színész, rendező

  • rés a présen
  • 2017. július 15.

Színház

rés a présen: A Kétely című produkciót az Orlaival most az Ördögkatlan Fesztiválon fogjátok bemutatni. Ez az első kifejezetten fesztiválra készített előadásod?

Pelsőczy Réka: Azt hiszem, hogy az Egy szemüveges kisfiú vagyok című, gyerekekkel készült beszélgetésekre épülő előadás 2004-ben kifejezetten a kapolcsi Művészetek Völgye finanszírozásában jött létre. De valahogy nem szerepel a fejemben ez, hogy fesztiválra készült volna, vagy hogy a Kétely fesztiválra készülne. Az biztos, jó lesz együtt lenni az Ördögkatlanon, Palkonyán az utolsó pár napban, nem hazamenni, jó borokat inni. A nyári munkáknak mindig van valami speciális hangulata, annak ellenére, hogy nyáron szívem szerint nem dolgoznék, bár évek óta ezt teszem.

rap: Miről szól az előadás, és mi a te történeted vele?

PR: A történet egy egyházi iskolában játszódik, New York külvárosában, 1964-ben. De olyan, mintha ma játszódna. John Patrick Shanley a szerző, az általa meghatározott műfaj pedig: példázat. Példázat egy apáca (Udvaros Dorottya) és egy pap (Fekete Tibor), konzervatív és liberális, ember és másik ember, ország és másik ország, unió és tagállam, földrész és földrész közötti konfliktusról. Képviselünk valamit, hiszünk valamiben, és ennek az értéknek és hitnek a nevében ítélkezünk és semmisítünk meg a mi rendszerünkbe nem passzoló dolgokat. Csupán a hitre és előítéleteinkre támaszkodva. Nem tudjuk, hol az igazság. A darabban Simkó Katalin egy fiatal apácát játszik, Kéri Kitty pedig a konfliktus középpontjában álló latin-amerikai fiú édesanyját.

rap: Mikor és hol láthatja a közönség először, aztán később?

PR: Premierünk Palkonyán lesz augusztus 2-án délután háromkor, de játsszuk még este nyolckor, aztán Földváron a Kultkikötőben augusztus 5-én fél kilenctől. Ősztől, szeptember közepétől meg a Belvárosi Színházban fogjuk játszani.

rap: Van-e személyes kötődésed az Ördögkatlanhoz vagy más fesztiválhoz?

PR: Nincs, nem igazán szeretem a fesztiválokat, nem az én műfajom, mezítláb, koszosan, melltartóban ülni a járdán, tömegben lenni. Kizárólag akkor vagyok fesztiválon, ha dolgom van ott. Kapolcson sem nagyon mozdulok ki a kertből, a szüleim nagy fájdalmára. Szorongok a tömegben. A levegős tereket szeretem, a hegyeket, a tengert.

rap: Hogyan pihened ki magad a nyáron, és mivel kezded az évadot?

PR: Az utóbbi időben már tudatosan pihenek. Most kezdtük el a Kételyt próbálni a Jurányiban. Tizenegyre megyek, és addig lehetek magamban. Ez nagyon jólesik. Mindennap mozgunk a próba elején, és külön is elmegyek edzeni, amilyen gyakran csak tudok. Barátok jönnek hozzám teraszozni, kertezni, igyekszem minél több időt kint lenni. Forgatok, próbálok, és készülök az őszi szabadkai, aztán a nyíregyházi munkára, és a Színművészetin a másodévbe lép a Rába Rolanddal közösen vezetett osztá­lyunk – úgyhogy inkább aktívan pihenek. De nyár van, nyitva vannak az ablakok, nemsokára vége az évadnak a Katonában, igazából minden jólesik, amit most csinálok.

rap: Változott-e a színházról való elképzelésed az elmúlt évek során?

PR: Az elégedetlenségem nő magammal szemben, látom a hiányaimat és azt is, hogy merrefelé szeretnék fejlődni, kanyarodni. A fő cél ugyanaz, mint amikor elkezdtem: a rendezés, a színház számomra az önkifejezés és a közösségbe kerülés lehetősége. Célja és értelme mindannak, ami történik velem.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.