NAPOZÓ - rés a présen

„Nem hazamenni, jó borokat inni”

Pelsőczy Réka színész, rendező

  • rés a présen
  • 2017. július 15.

Színház

rés a présen: A Kétely című produkciót az Orlaival most az Ördögkatlan Fesztiválon fogjátok bemutatni. Ez az első kifejezetten fesztiválra készített előadásod?

Pelsőczy Réka: Azt hiszem, hogy az Egy szemüveges kisfiú vagyok című, gyerekekkel készült beszélgetésekre épülő előadás 2004-ben kifejezetten a kapolcsi Művészetek Völgye finanszírozásában jött létre. De valahogy nem szerepel a fejemben ez, hogy fesztiválra készült volna, vagy hogy a Kétely fesztiválra készülne. Az biztos, jó lesz együtt lenni az Ördögkatlanon, Palkonyán az utolsó pár napban, nem hazamenni, jó borokat inni. A nyári munkáknak mindig van valami speciális hangulata, annak ellenére, hogy nyáron szívem szerint nem dolgoznék, bár évek óta ezt teszem.

rap: Miről szól az előadás, és mi a te történeted vele?

PR: A történet egy egyházi iskolában játszódik, New York külvárosában, 1964-ben. De olyan, mintha ma játszódna. John Patrick Shanley a szerző, az általa meghatározott műfaj pedig: példázat. Példázat egy apáca (Udvaros Dorottya) és egy pap (Fekete Tibor), konzervatív és liberális, ember és másik ember, ország és másik ország, unió és tagállam, földrész és földrész közötti konfliktusról. Képviselünk valamit, hiszünk valamiben, és ennek az értéknek és hitnek a nevében ítélkezünk és semmisítünk meg a mi rendszerünkbe nem passzoló dolgokat. Csupán a hitre és előítéleteinkre támaszkodva. Nem tudjuk, hol az igazság. A darabban Simkó Katalin egy fiatal apácát játszik, Kéri Kitty pedig a konfliktus középpontjában álló latin-amerikai fiú édesanyját.

rap: Mikor és hol láthatja a közönség először, aztán később?

PR: Premierünk Palkonyán lesz augusztus 2-án délután háromkor, de játsszuk még este nyolckor, aztán Földváron a Kultkikötőben augusztus 5-én fél kilenctől. Ősztől, szeptember közepétől meg a Belvárosi Színházban fogjuk játszani.

rap: Van-e személyes kötődésed az Ördögkatlanhoz vagy más fesztiválhoz?

PR: Nincs, nem igazán szeretem a fesztiválokat, nem az én műfajom, mezítláb, koszosan, melltartóban ülni a járdán, tömegben lenni. Kizárólag akkor vagyok fesztiválon, ha dolgom van ott. Kapolcson sem nagyon mozdulok ki a kertből, a szüleim nagy fájdalmára. Szorongok a tömegben. A levegős tereket szeretem, a hegyeket, a tengert.

rap: Hogyan pihened ki magad a nyáron, és mivel kezded az évadot?

PR: Az utóbbi időben már tudatosan pihenek. Most kezdtük el a Kételyt próbálni a Jurányiban. Tizenegyre megyek, és addig lehetek magamban. Ez nagyon jólesik. Mindennap mozgunk a próba elején, és külön is elmegyek edzeni, amilyen gyakran csak tudok. Barátok jönnek hozzám teraszozni, kertezni, igyekszem minél több időt kint lenni. Forgatok, próbálok, és készülök az őszi szabadkai, aztán a nyíregyházi munkára, és a Színművészetin a másodévbe lép a Rába Rolanddal közösen vezetett osztá­lyunk – úgyhogy inkább aktívan pihenek. De nyár van, nyitva vannak az ablakok, nemsokára vége az évadnak a Katonában, igazából minden jólesik, amit most csinálok.

rap: Változott-e a színházról való elképzelésed az elmúlt évek során?

PR: Az elégedetlenségem nő magammal szemben, látom a hiányaimat és azt is, hogy merrefelé szeretnék fejlődni, kanyarodni. A fő cél ugyanaz, mint amikor elkezdtem: a rendezés, a színház számomra az önkifejezés és a közösségbe kerülés lehetősége. Célja és értelme mindannak, ami történik velem.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.