NAPOZÓ - rés a présen

„Nem hazamenni, jó borokat inni”

Pelsőczy Réka színész, rendező

  • rés a présen
  • 2017. július 15.

Színház

rés a présen: A Kétely című produkciót az Orlaival most az Ördögkatlan Fesztiválon fogjátok bemutatni. Ez az első kifejezetten fesztiválra készített előadásod?

Pelsőczy Réka: Azt hiszem, hogy az Egy szemüveges kisfiú vagyok című, gyerekekkel készült beszélgetésekre épülő előadás 2004-ben kifejezetten a kapolcsi Művészetek Völgye finanszírozásában jött létre. De valahogy nem szerepel a fejemben ez, hogy fesztiválra készült volna, vagy hogy a Kétely fesztiválra készülne. Az biztos, jó lesz együtt lenni az Ördögkatlanon, Palkonyán az utolsó pár napban, nem hazamenni, jó borokat inni. A nyári munkáknak mindig van valami speciális hangulata, annak ellenére, hogy nyáron szívem szerint nem dolgoznék, bár évek óta ezt teszem.

rap: Miről szól az előadás, és mi a te történeted vele?

PR: A történet egy egyházi iskolában játszódik, New York külvárosában, 1964-ben. De olyan, mintha ma játszódna. John Patrick Shanley a szerző, az általa meghatározott műfaj pedig: példázat. Példázat egy apáca (Udvaros Dorottya) és egy pap (Fekete Tibor), konzervatív és liberális, ember és másik ember, ország és másik ország, unió és tagállam, földrész és földrész közötti konfliktusról. Képviselünk valamit, hiszünk valamiben, és ennek az értéknek és hitnek a nevében ítélkezünk és semmisítünk meg a mi rendszerünkbe nem passzoló dolgokat. Csupán a hitre és előítéleteinkre támaszkodva. Nem tudjuk, hol az igazság. A darabban Simkó Katalin egy fiatal apácát játszik, Kéri Kitty pedig a konfliktus középpontjában álló latin-amerikai fiú édesanyját.

rap: Mikor és hol láthatja a közönség először, aztán később?

PR: Premierünk Palkonyán lesz augusztus 2-án délután háromkor, de játsszuk még este nyolckor, aztán Földváron a Kultkikötőben augusztus 5-én fél kilenctől. Ősztől, szeptember közepétől meg a Belvárosi Színházban fogjuk játszani.

rap: Van-e személyes kötődésed az Ördögkatlanhoz vagy más fesztiválhoz?

PR: Nincs, nem igazán szeretem a fesztiválokat, nem az én műfajom, mezítláb, koszosan, melltartóban ülni a járdán, tömegben lenni. Kizárólag akkor vagyok fesztiválon, ha dolgom van ott. Kapolcson sem nagyon mozdulok ki a kertből, a szüleim nagy fájdalmára. Szorongok a tömegben. A levegős tereket szeretem, a hegyeket, a tengert.

rap: Hogyan pihened ki magad a nyáron, és mivel kezded az évadot?

PR: Az utóbbi időben már tudatosan pihenek. Most kezdtük el a Kételyt próbálni a Jurányiban. Tizenegyre megyek, és addig lehetek magamban. Ez nagyon jólesik. Mindennap mozgunk a próba elején, és külön is elmegyek edzeni, amilyen gyakran csak tudok. Barátok jönnek hozzám teraszozni, kertezni, igyekszem minél több időt kint lenni. Forgatok, próbálok, és készülök az őszi szabadkai, aztán a nyíregyházi munkára, és a Színművészetin a másodévbe lép a Rába Rolanddal közösen vezetett osztá­lyunk – úgyhogy inkább aktívan pihenek. De nyár van, nyitva vannak az ablakok, nemsokára vége az évadnak a Katonában, igazából minden jólesik, amit most csinálok.

rap: Változott-e a színházról való elképzelésed az elmúlt évek során?

PR: Az elégedetlenségem nő magammal szemben, látom a hiányaimat és azt is, hogy merrefelé szeretnék fejlődni, kanyarodni. A fő cél ugyanaz, mint amikor elkezdtem: a rendezés, a színház számomra az önkifejezés és a közösségbe kerülés lehetősége. Célja és értelme mindannak, ami történik velem.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.