NAPOZÓ - rés a présen

„Nem hazamenni, jó borokat inni”

Pelsőczy Réka színész, rendező

  • rés a présen
  • 2017. július 15.

Színház

rés a présen: A Kétely című produkciót az Orlaival most az Ördögkatlan Fesztiválon fogjátok bemutatni. Ez az első kifejezetten fesztiválra készített előadásod?

Pelsőczy Réka: Azt hiszem, hogy az Egy szemüveges kisfiú vagyok című, gyerekekkel készült beszélgetésekre épülő előadás 2004-ben kifejezetten a kapolcsi Művészetek Völgye finanszírozásában jött létre. De valahogy nem szerepel a fejemben ez, hogy fesztiválra készült volna, vagy hogy a Kétely fesztiválra készülne. Az biztos, jó lesz együtt lenni az Ördögkatlanon, Palkonyán az utolsó pár napban, nem hazamenni, jó borokat inni. A nyári munkáknak mindig van valami speciális hangulata, annak ellenére, hogy nyáron szívem szerint nem dolgoznék, bár évek óta ezt teszem.

rap: Miről szól az előadás, és mi a te történeted vele?

PR: A történet egy egyházi iskolában játszódik, New York külvárosában, 1964-ben. De olyan, mintha ma játszódna. John Patrick Shanley a szerző, az általa meghatározott műfaj pedig: példázat. Példázat egy apáca (Udvaros Dorottya) és egy pap (Fekete Tibor), konzervatív és liberális, ember és másik ember, ország és másik ország, unió és tagállam, földrész és földrész közötti konfliktusról. Képviselünk valamit, hiszünk valamiben, és ennek az értéknek és hitnek a nevében ítélkezünk és semmisítünk meg a mi rendszerünkbe nem passzoló dolgokat. Csupán a hitre és előítéleteinkre támaszkodva. Nem tudjuk, hol az igazság. A darabban Simkó Katalin egy fiatal apácát játszik, Kéri Kitty pedig a konfliktus középpontjában álló latin-amerikai fiú édesanyját.

rap: Mikor és hol láthatja a közönség először, aztán később?

PR: Premierünk Palkonyán lesz augusztus 2-án délután háromkor, de játsszuk még este nyolckor, aztán Földváron a Kultkikötőben augusztus 5-én fél kilenctől. Ősztől, szeptember közepétől meg a Belvárosi Színházban fogjuk játszani.

rap: Van-e személyes kötődésed az Ördögkatlanhoz vagy más fesztiválhoz?

PR: Nincs, nem igazán szeretem a fesztiválokat, nem az én műfajom, mezítláb, koszosan, melltartóban ülni a járdán, tömegben lenni. Kizárólag akkor vagyok fesztiválon, ha dolgom van ott. Kapolcson sem nagyon mozdulok ki a kertből, a szüleim nagy fájdalmára. Szorongok a tömegben. A levegős tereket szeretem, a hegyeket, a tengert.

rap: Hogyan pihened ki magad a nyáron, és mivel kezded az évadot?

PR: Az utóbbi időben már tudatosan pihenek. Most kezdtük el a Kételyt próbálni a Jurányiban. Tizenegyre megyek, és addig lehetek magamban. Ez nagyon jólesik. Mindennap mozgunk a próba elején, és külön is elmegyek edzeni, amilyen gyakran csak tudok. Barátok jönnek hozzám teraszozni, kertezni, igyekszem minél több időt kint lenni. Forgatok, próbálok, és készülök az őszi szabadkai, aztán a nyíregyházi munkára, és a Színművészetin a másodévbe lép a Rába Rolanddal közösen vezetett osztá­lyunk – úgyhogy inkább aktívan pihenek. De nyár van, nyitva vannak az ablakok, nemsokára vége az évadnak a Katonában, igazából minden jólesik, amit most csinálok.

rap: Változott-e a színházról való elképzelésed az elmúlt évek során?

PR: Az elégedetlenségem nő magammal szemben, látom a hiányaimat és azt is, hogy merrefelé szeretnék fejlődni, kanyarodni. A fő cél ugyanaz, mint amikor elkezdtem: a rendezés, a színház számomra az önkifejezés és a közösségbe kerülés lehetősége. Célja és értelme mindannak, ami történik velem.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.