Alföldi Róbert: A menekültek nem migránsok, hanem emberek
alfoldi2.jpg

Alföldi Róbert: A menekültek nem migránsok, hanem emberek

  • narancs.hu
  • 2017. szeptember 6.

Színház

Ma Magyarországon csak a politikai elkötelezettség számít a rendező szerint.

A rendező új darabja, a Hegedűs a háztetőn kapcsán nyilatkozott a HVG-nek. Ebben Alföldi arról beszél, hogy darabjaival sosem politizál, de az aktuális társadalmi kérdésekre reflektál. A tejesember történetével pedig azt akarja megmutatni, hogy a

„menekültek – induljanak bárhonnan, bármilyen történelmi korban – nem egyetlen tömeg, nem »a migránsok«, hanem emberek. Akik között vannak jók és rosszak egyaránt. Ha csak ez az egy gondolat átjön, már nagyon sokat nyertem az állami propagandagépezettel szemben.”

Ennek szellemében a darab neki arról szól, hogy „különböző hitű, gondolkodású, habitusú emberek, kisebb-nagyobb összezördülésektől eltekintve, békésen együtt tudnak élni, egészen addig, amíg a hatalom bele nem piszkál ebbe a működésbe”.

Alföldi szerint a hatalom márpedig beleszól most Magyarországon is, és nincs is nehéz dolga, mert a toleranciát és a liberalizmust nehezebb eladni, ezért árulja a kormány a kirekesztést és a félelmet. Sokan pedig szoronganak a létbizonytalanság miatt, és ők vevők is erre a fajta beszédre.

„Mára odáig jutottunk, hogy az emberek azért güriznek, hogy a gyerekeiknek lehetőségük legyen külföldre menni. Egy ország dolgozik azért, hogy a jövője tűnjön el innen… Olyan közeg kellene, ahol a teljesítmény számít, nem pedig a politikai elkötelezettség.”

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.