Újcirkusz

Galapiat Cirque: Wagabond

  • - sisso -
  • 2017. szeptember 17.

Színház

A francia kortárs cirkuszosok produkcióját a 10. Ördögkatlan Fesztivál műsorán láthattuk, majd’ minden nap délután a faluszéli kukoricásban. A rekkenő hőség, az égető nap, a por és a bukolikus háttér csak kiemelte a produkció technikai precizitását, az előadók amúgy is hihetetlen fizikai állóképességét, és megerősítette a közönség végtelen hitét abban, hogy amikor már ennünk sem lesz mit, a szórakoztatóiparban akkor is örömet lelünk. Merünk legalább egy cirkuszt álmodni, benne álom állomással, pont olyannal, mint ez.

A kortárs cirkuszi csapat 2012-ben már járt itt, teljesen más tagokkal és sátorral. Most egy szabadtéri pályaudvar installációban játszódik a történetük, amelyben a főhős egy Leon nevű vasúti vagon. Az új cirkusz dramaturgiája szerint a gegek, a zsonglőrjelenetek, a jelmezek, a zene és a sztori egymásba fonódnak, és összeadódik belőlük egy színházi előadás. Galapiatéknál a vagon a főszereplő és a narrátor is egyben, körbejárja a világot, miközben meg nem mozdul, csak az emberek, tárgyak röpködnek, szaltóznak körülötte, rajta. A nézők teljesen elveszítik a valóságérzéküket a tempó, a látvány és az akusztika mentén, azt sem tudják, hogy a dzsungelben vagy a Déli-sarkon vannak éppen, kapkodnak a lábukhoz a már felforrt, néha jeges vízért. A Chap­lin-filmek, a Tiger Lillies
freak show-k és egy Daft Punk diszkó dekadens hangulata lengi be a tájat. Amikor a légtornász díva negyven fokban, bundában és kucsmában felmászik a drótkötélen, akkor tátva maradnak lenn a szájak. Arcizma se rezdül a nőnek, ledobja a cuccait és könnyű dresszben repül a felhőtlen földek felett. Mi meg vele.

Kisharsányi sportpálya, augusztus 7.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.