Újcirkusz

Galapiat Cirque: Wagabond

  • - sisso -
  • 2017. szeptember 17.

Színház

A francia kortárs cirkuszosok produkcióját a 10. Ördögkatlan Fesztivál műsorán láthattuk, majd’ minden nap délután a faluszéli kukoricásban. A rekkenő hőség, az égető nap, a por és a bukolikus háttér csak kiemelte a produkció technikai precizitását, az előadók amúgy is hihetetlen fizikai állóképességét, és megerősítette a közönség végtelen hitét abban, hogy amikor már ennünk sem lesz mit, a szórakoztatóiparban akkor is örömet lelünk. Merünk legalább egy cirkuszt álmodni, benne álom állomással, pont olyannal, mint ez.

A kortárs cirkuszi csapat 2012-ben már járt itt, teljesen más tagokkal és sátorral. Most egy szabadtéri pályaudvar installációban játszódik a történetük, amelyben a főhős egy Leon nevű vasúti vagon. Az új cirkusz dramaturgiája szerint a gegek, a zsonglőrjelenetek, a jelmezek, a zene és a sztori egymásba fonódnak, és összeadódik belőlük egy színházi előadás. Galapiatéknál a vagon a főszereplő és a narrátor is egyben, körbejárja a világot, miközben meg nem mozdul, csak az emberek, tárgyak röpködnek, szaltóznak körülötte, rajta. A nézők teljesen elveszítik a valóságérzéküket a tempó, a látvány és az akusztika mentén, azt sem tudják, hogy a dzsungelben vagy a Déli-sarkon vannak éppen, kapkodnak a lábukhoz a már felforrt, néha jeges vízért. A Chap­lin-filmek, a Tiger Lillies
freak show-k és egy Daft Punk diszkó dekadens hangulata lengi be a tájat. Amikor a légtornász díva negyven fokban, bundában és kucsmában felmászik a drótkötélen, akkor tátva maradnak lenn a szájak. Arcizma se rezdül a nőnek, ledobja a cuccait és könnyű dresszben repül a felhőtlen földek felett. Mi meg vele.

Kisharsányi sportpálya, augusztus 7.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.