Újcirkusz

Galapiat Cirque: Wagabond

  • - sisso -
  • 2017. szeptember 17.

Színház

A francia kortárs cirkuszosok produkcióját a 10. Ördögkatlan Fesztivál műsorán láthattuk, majd’ minden nap délután a faluszéli kukoricásban. A rekkenő hőség, az égető nap, a por és a bukolikus háttér csak kiemelte a produkció technikai precizitását, az előadók amúgy is hihetetlen fizikai állóképességét, és megerősítette a közönség végtelen hitét abban, hogy amikor már ennünk sem lesz mit, a szórakoztatóiparban akkor is örömet lelünk. Merünk legalább egy cirkuszt álmodni, benne álom állomással, pont olyannal, mint ez.

A kortárs cirkuszi csapat 2012-ben már járt itt, teljesen más tagokkal és sátorral. Most egy szabadtéri pályaudvar installációban játszódik a történetük, amelyben a főhős egy Leon nevű vasúti vagon. Az új cirkusz dramaturgiája szerint a gegek, a zsonglőrjelenetek, a jelmezek, a zene és a sztori egymásba fonódnak, és összeadódik belőlük egy színházi előadás. Galapiatéknál a vagon a főszereplő és a narrátor is egyben, körbejárja a világot, miközben meg nem mozdul, csak az emberek, tárgyak röpködnek, szaltóznak körülötte, rajta. A nézők teljesen elveszítik a valóságérzéküket a tempó, a látvány és az akusztika mentén, azt sem tudják, hogy a dzsungelben vagy a Déli-sarkon vannak éppen, kapkodnak a lábukhoz a már felforrt, néha jeges vízért. A Chap­lin-filmek, a Tiger Lillies
freak show-k és egy Daft Punk diszkó dekadens hangulata lengi be a tájat. Amikor a légtornász díva negyven fokban, bundában és kucsmában felmászik a drótkötélen, akkor tátva maradnak lenn a szájak. Arcizma se rezdül a nőnek, ledobja a cuccait és könnyű dresszben repül a felhőtlen földek felett. Mi meg vele.

Kisharsányi sportpálya, augusztus 7.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.