Tánc

Anna Karenina

  • - sisso -
  • 2017. április 15.

Színház

A Miskolci Nemzeti Színház inkluzív produkciójában Velekei László koreográfus, a Győri Balett művészeti vezetője több vidéki színház képességes táncosaival dolgozott BAZ megyétől Sopronig, hogy egy inkább klasszikus baletten alapuló, de latin táncmozdulatokkal is színesített előadásban a tánc egységét mutassa fel. Ettől az előadás igen harmonikus, illetve esztétikus lett.

Lev Tolsztoj hősnőjének drámája táncban is remekül elmesélhető. A koreográfia csakis a két főhős, Anna és Vronszkij érzéseire koncentrál, ami tiszta sor. Viszonyuk tempóban, mozdulatokban is el­emelkedik a báli nép, a család vagy az állomáson toporgó tömeg létezésétől. A szép pokol és az unalmas polgári lét ellenpontozásait segíti a könnyen tagolható díszlet, a fény, a szerkesztett zene és a jelmezek is. A sokszereplős jelenetek így egészen filmszerűre sikerültek.

Másrészt meg az van, hogy az alkotó felborította a regény kronológiáját, és ettől az egységes esztétika, de még a „romantikus táncjáték” műfaji megjelölés is zavarba jött. Hát még az önfeledt néző. Az öngyilkosság elhalványult, illetve meg nem történtté vált, a visszajátszásban átértékelődtek az események. A főhős Kovalovszki Boglárka, a férjet alakító Lukács Ádám és a Vronszkij szerepében táncoló Dragos Dániel lázálomszerű hármas ágyjelenete meghökkentő volt balettos körülmények között: izgalmas dramaturgiai húzás, csak nincsen folytatása. De most csak a szépre emlékezem, és azt mondom, hogy Anna örök.

Müpa, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.