Tánc

Anna Karenina

  • - sisso -
  • 2017. április 15.

Színház

A Miskolci Nemzeti Színház inkluzív produkciójában Velekei László koreográfus, a Győri Balett művészeti vezetője több vidéki színház képességes táncosaival dolgozott BAZ megyétől Sopronig, hogy egy inkább klasszikus baletten alapuló, de latin táncmozdulatokkal is színesített előadásban a tánc egységét mutassa fel. Ettől az előadás igen harmonikus, illetve esztétikus lett.

Lev Tolsztoj hősnőjének drámája táncban is remekül elmesélhető. A koreográfia csakis a két főhős, Anna és Vronszkij érzéseire koncentrál, ami tiszta sor. Viszonyuk tempóban, mozdulatokban is el­emelkedik a báli nép, a család vagy az állomáson toporgó tömeg létezésétől. A szép pokol és az unalmas polgári lét ellenpontozásait segíti a könnyen tagolható díszlet, a fény, a szerkesztett zene és a jelmezek is. A sokszereplős jelenetek így egészen filmszerűre sikerültek.

Másrészt meg az van, hogy az alkotó felborította a regény kronológiáját, és ettől az egységes esztétika, de még a „romantikus táncjáték” műfaji megjelölés is zavarba jött. Hát még az önfeledt néző. Az öngyilkosság elhalványult, illetve meg nem történtté vált, a visszajátszásban átértékelődtek az események. A főhős Kovalovszki Boglárka, a férjet alakító Lukács Ádám és a Vronszkij szerepében táncoló Dragos Dániel lázálomszerű hármas ágyjelenete meghökkentő volt balettos körülmények között: izgalmas dramaturgiai húzás, csak nincsen folytatása. De most csak a szépre emlékezem, és azt mondom, hogy Anna örök.

Müpa, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.