Tánc

Anna Karenina

  • - sisso -
  • 2017. április 15.

Színház

A Miskolci Nemzeti Színház inkluzív produkciójában Velekei László koreográfus, a Győri Balett művészeti vezetője több vidéki színház képességes táncosaival dolgozott BAZ megyétől Sopronig, hogy egy inkább klasszikus baletten alapuló, de latin táncmozdulatokkal is színesített előadásban a tánc egységét mutassa fel. Ettől az előadás igen harmonikus, illetve esztétikus lett.

Lev Tolsztoj hősnőjének drámája táncban is remekül elmesélhető. A koreográfia csakis a két főhős, Anna és Vronszkij érzéseire koncentrál, ami tiszta sor. Viszonyuk tempóban, mozdulatokban is el­emelkedik a báli nép, a család vagy az állomáson toporgó tömeg létezésétől. A szép pokol és az unalmas polgári lét ellenpontozásait segíti a könnyen tagolható díszlet, a fény, a szerkesztett zene és a jelmezek is. A sokszereplős jelenetek így egészen filmszerűre sikerültek.

Másrészt meg az van, hogy az alkotó felborította a regény kronológiáját, és ettől az egységes esztétika, de még a „romantikus táncjáték” műfaji megjelölés is zavarba jött. Hát még az önfeledt néző. Az öngyilkosság elhalványult, illetve meg nem történtté vált, a visszajátszásban átértékelődtek az események. A főhős Kovalovszki Boglárka, a férjet alakító Lukács Ádám és a Vronszkij szerepében táncoló Dragos Dániel lázálomszerű hármas ágyjelenete meghökkentő volt balettos körülmények között: izgalmas dramaturgiai húzás, csak nincsen folytatása. De most csak a szépre emlékezem, és azt mondom, hogy Anna örök.

Müpa, február 28.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.