Színház

Closer

Színház

Patrick Marber színdarabjából 2005-ben készült emblematikus film: irreleváns, hogy jó vagy rossz, mert megkerülhetetlen. Akárhányszor műsorra tűzik a világon a Közelebb című, botrányosnak titulált drámát, akarva-akaratlanul Julia Roberts, Jude Law, Natalie Portman és Clive Owen alakja és játéka sejlik fel az emberek emlékezetében. Akkor is, ha film és színház összehasonlíthatatlan. Sok más mellett ezért is kockázatos vállalkozás a Closert színre vinni. Ha valaki mégis belefog, őszintén, nyitottan kell hozzáállni. Nincs helye szépelgésnek, prüdériának, álságosságnak. A Closer két pár megpróbáltatásairól szól, szerelemről, hazugságról, megcsalásról, bizalomról, kalandról. Van benne trágárság, obszcenitás, és az első perctől az utolsóig átjárja a szexualitás. Ezt ki lehet lúgozni belőle, és lehet nyakig jelmezben ki-be mászkálni a színpadi alkalmatosságon, csak nem sok értelme van. Hiába minden színészi erőfeszítés, ha még a lábát sem tudja úgy széttenni egyik-másik szereplő, hogy az valóságos legyen. A minimáltérben, néhány centire a nézőktől létrehozott előadásokkal az a legnagyobb baj, hogy nem bírják el a mismásolást. A nyálas popzenék, modoros jelenetek egymásutánjában valódi kincs az a néhány igazi pillanat, miközben a jobb-rosszabb színészi törekvések kínos helyzetek sorozatát eredményezik. Elszalasztott lehetőség, nagy színházi vétek a Closerből nem zavarba ejtő, húsba vágó előadást csinálni.

Spirit Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Ha nem látom, nincs

Sok barátság, családi kapcsolat ment 2010 óta gajra politikai vitákon, mostanában már leginkább csak a „lopásról” zajlik a süketek párbeszéde. A szándékos vagy motivált tudatlanság jelenségének több oka is lehet, de ennek stratégiai változata Orbán Viktor gazdaságpolitikai döntéseinél is érzékelhető.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.