Színház

Closer

Színház

Patrick Marber színdarabjából 2005-ben készült emblematikus film: irreleváns, hogy jó vagy rossz, mert megkerülhetetlen. Akárhányszor műsorra tűzik a világon a Közelebb című, botrányosnak titulált drámát, akarva-akaratlanul Julia Roberts, Jude Law, Natalie Portman és Clive Owen alakja és játéka sejlik fel az emberek emlékezetében. Akkor is, ha film és színház összehasonlíthatatlan. Sok más mellett ezért is kockázatos vállalkozás a Closert színre vinni. Ha valaki mégis belefog, őszintén, nyitottan kell hozzáállni. Nincs helye szépelgésnek, prüdériának, álságosságnak. A Closer két pár megpróbáltatásairól szól, szerelemről, hazugságról, megcsalásról, bizalomról, kalandról. Van benne trágárság, obszcenitás, és az első perctől az utolsóig átjárja a szexualitás. Ezt ki lehet lúgozni belőle, és lehet nyakig jelmezben ki-be mászkálni a színpadi alkalmatosságon, csak nem sok értelme van. Hiába minden színészi erőfeszítés, ha még a lábát sem tudja úgy széttenni egyik-másik szereplő, hogy az valóságos legyen. A minimáltérben, néhány centire a nézőktől létrehozott előadásokkal az a legnagyobb baj, hogy nem bírják el a mismásolást. A nyálas popzenék, modoros jelenetek egymásutánjában valódi kincs az a néhány igazi pillanat, miközben a jobb-rosszabb színészi törekvések kínos helyzetek sorozatát eredményezik. Elszalasztott lehetőség, nagy színházi vétek a Closerből nem zavarba ejtő, húsba vágó előadást csinálni.

Spirit Színház, március 7.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?