rés a présen

Az előadás komplexitása a döntő szempont

Crespo Rodrigo színházigazgató

  • rés a présen
  • 2017. április 15.

Színház

rés a présen: Mit hozott a konyhára a Jászai Mari Színháznak, hogy monodráma- és stúdiószínházi fesztivál szervezésébe fogott pár éve?

Crespo Rodrigo: 2011 óta igazgatom a színházat, az a szakmai építkezés, amit azóta folytatunk, 2015-ben tette lehetővé, hogy megrendezzük az első MOST FESZT-et. Az ok, ami miatt a monodrámák és stúdiószínházi előadások mellett döntöttünk, egészen egyszerű, ennek a két színházi formának nem volt önálló hazai seregszemléje annak ellenére, hogy az általuk képviselt értékek mind a szakma, mind a közönség oldaláról nézve megkerülhetetlenek. A fesztivál ötletének kidolgozásakor természetesen arra is figyelemmel kellett lennünk, mi felel meg leginkább a Jászai Mari Színház adottságainak, mire futja erőforrásainkból. Azzal is tisztában voltunk, hogy Tatabánya nevének említésekor nem feltétlenül egy színházi fesztiválra asszociálnak az emberek, így a MOST FESZT 2015 kapcsán valami teljesen újat kellett minél szélesebb körben ismertté tennünk. A szakma és a közönség reakcióit látva, azt gondolom, sikerült. A MOST FESZT karakteres eleme lett a színház művészi vállalásainak, a szakma pedig – ez a jelentkezések számának folyamatos növekedéséből egyértelműen látszik – felvett bennünket a jelentősebb fesztiválok palettájára.

rap: Hamarosan újra lesz MOST FESZT Tatabányán. Milyen válogatás várható?

CR: Az idei fesztivált március 22. és 26. között rendezzük meg, összesen 10 előadással. A mono­drámák kiválasztásakor elsősorban az előadás komplexitása a döntő szempont, a rendezés, a színészi játék és az előadás megvalósítása együttesen kell, hogy képviseljék azt az értéket, ami alapján fesztivál-előadásnak választjuk az adott produkciót. A stúdiószínház kapcsán hangsúlyos szerephez jut az előadás formanyelve, de sok esetben a téma társadalmi fontossága a meghatározó, és természetesen a kortárs művek bemutatása is kiemelt jelentőséggel bír.

rap: Lesznek-e újdonságok az előző évekhez képest? Kik zsűriznek idén?

CR: A fesztivál az előző két évhez képest egy nappal bővül, ennek elsősorban az az oka, hogy két versenyen kívüli előadás is bekerült a programba. A hagyományoknak megfelelően idén is szerephez jut a gasztronómia, rendezünk kiállítást, és minden előadás után közönségtalálkozóval várjuk az érdeklődőket. A díjak kiosztásáról, mint minden évben, most is a zsűri tagjai döntenek majd. A hazai színházi életet reprezentálandó a Magyar Művészeti Akadémia (delegált tag: Császár Angela színművész), a Magyar Színházi Társaság (delegált tag: Csizmadia Tibor rendező), a Magyar Teátrumi Társaság (delegált tag: Szabó Csilla dramaturg) és a Színházi Kritikusok Céhe (delegált tag: Dömötör Adrienne kritikus) képviselteti magát a fesztivál négytagú zsűrijében. A fesztivál versenyelőadásai között kiosztjuk a legjobb monodrámának, a legjobb stúdiószínházi előadásnak, a legjobb alakításnak járó díjakat, illetve az MMA különdíját a legjobbnak ítélt produkcióért. Újdonságnak számít, hogy az idei évben első alkalommal megalakuló közönségzsűri szintén díjat oszthat.

rap: Melyek a kiemelt programok?

CR: Nehéz kiemelni egy-egy előadást, hiszen a programban részt vevő valamennyi produkció kiemelkedő értéket képvisel, de nagyon várom a Szab-way színházi szervezet Gaudeamus Igitur című szatíráját, amelyet komoly kutatómunka után hoztak létre az alkotók, a témája pedig a közoktatás. Biztos vagyok benne, hogy az Egy őrült naplója című monodráma is maradandó élményt fog nyújtani Keresztes Tamással, és azt hiszem, a két versenyen kívüli előadás: az aradi Tündéri, illetve a Tünet Együttes Ez mind én leszek egykor című performansza is igazi csemegének számít.

rap: Mitől lett a Jászai izgalmas, karakteres vidéki színház?

CR: A legnagyobb lépés ebben a folyamatban a saját társulat megalapítása volt 2014-ben. Egy kicsi, de ütős csapat jött össze, amely igazi hittel, kíváncsisággal és alázattal dolgozik együtt. Emellett természetesen nagyon fontos a bemutatandó előadások és a rendezők kiválasztása is. Az, hogy ma itt tart a Jászai, komoly közös munka eredménye, amihez a legfontosabb muníció a közönség szeretete.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?