rés a présen

Az előadás komplexitása a döntő szempont

Crespo Rodrigo színházigazgató

  • rés a présen
  • 2017. április 15.

Színház

rés a présen: Mit hozott a konyhára a Jászai Mari Színháznak, hogy monodráma- és stúdiószínházi fesztivál szervezésébe fogott pár éve?

Crespo Rodrigo: 2011 óta igazgatom a színházat, az a szakmai építkezés, amit azóta folytatunk, 2015-ben tette lehetővé, hogy megrendezzük az első MOST FESZT-et. Az ok, ami miatt a monodrámák és stúdiószínházi előadások mellett döntöttünk, egészen egyszerű, ennek a két színházi formának nem volt önálló hazai seregszemléje annak ellenére, hogy az általuk képviselt értékek mind a szakma, mind a közönség oldaláról nézve megkerülhetetlenek. A fesztivál ötletének kidolgozásakor természetesen arra is figyelemmel kellett lennünk, mi felel meg leginkább a Jászai Mari Színház adottságainak, mire futja erőforrásainkból. Azzal is tisztában voltunk, hogy Tatabánya nevének említésekor nem feltétlenül egy színházi fesztiválra asszociálnak az emberek, így a MOST FESZT 2015 kapcsán valami teljesen újat kellett minél szélesebb körben ismertté tennünk. A szakma és a közönség reakcióit látva, azt gondolom, sikerült. A MOST FESZT karakteres eleme lett a színház művészi vállalásainak, a szakma pedig – ez a jelentkezések számának folyamatos növekedéséből egyértelműen látszik – felvett bennünket a jelentősebb fesztiválok palettájára.

rap: Hamarosan újra lesz MOST FESZT Tatabányán. Milyen válogatás várható?

CR: Az idei fesztivált március 22. és 26. között rendezzük meg, összesen 10 előadással. A mono­drámák kiválasztásakor elsősorban az előadás komplexitása a döntő szempont, a rendezés, a színészi játék és az előadás megvalósítása együttesen kell, hogy képviseljék azt az értéket, ami alapján fesztivál-előadásnak választjuk az adott produkciót. A stúdiószínház kapcsán hangsúlyos szerephez jut az előadás formanyelve, de sok esetben a téma társadalmi fontossága a meghatározó, és természetesen a kortárs művek bemutatása is kiemelt jelentőséggel bír.

rap: Lesznek-e újdonságok az előző évekhez képest? Kik zsűriznek idén?

CR: A fesztivál az előző két évhez képest egy nappal bővül, ennek elsősorban az az oka, hogy két versenyen kívüli előadás is bekerült a programba. A hagyományoknak megfelelően idén is szerephez jut a gasztronómia, rendezünk kiállítást, és minden előadás után közönségtalálkozóval várjuk az érdeklődőket. A díjak kiosztásáról, mint minden évben, most is a zsűri tagjai döntenek majd. A hazai színházi életet reprezentálandó a Magyar Művészeti Akadémia (delegált tag: Császár Angela színművész), a Magyar Színházi Társaság (delegált tag: Csizmadia Tibor rendező), a Magyar Teátrumi Társaság (delegált tag: Szabó Csilla dramaturg) és a Színházi Kritikusok Céhe (delegált tag: Dömötör Adrienne kritikus) képviselteti magát a fesztivál négytagú zsűrijében. A fesztivál versenyelőadásai között kiosztjuk a legjobb monodrámának, a legjobb stúdiószínházi előadásnak, a legjobb alakításnak járó díjakat, illetve az MMA különdíját a legjobbnak ítélt produkcióért. Újdonságnak számít, hogy az idei évben első alkalommal megalakuló közönségzsűri szintén díjat oszthat.

rap: Melyek a kiemelt programok?

CR: Nehéz kiemelni egy-egy előadást, hiszen a programban részt vevő valamennyi produkció kiemelkedő értéket képvisel, de nagyon várom a Szab-way színházi szervezet Gaudeamus Igitur című szatíráját, amelyet komoly kutatómunka után hoztak létre az alkotók, a témája pedig a közoktatás. Biztos vagyok benne, hogy az Egy őrült naplója című monodráma is maradandó élményt fog nyújtani Keresztes Tamással, és azt hiszem, a két versenyen kívüli előadás: az aradi Tündéri, illetve a Tünet Együttes Ez mind én leszek egykor című performansza is igazi csemegének számít.

rap: Mitől lett a Jászai izgalmas, karakteres vidéki színház?

CR: A legnagyobb lépés ebben a folyamatban a saját társulat megalapítása volt 2014-ben. Egy kicsi, de ütős csapat jött össze, amely igazi hittel, kíváncsisággal és alázattal dolgozik együtt. Emellett természetesen nagyon fontos a bemutatandó előadások és a rendezők kiválasztása is. Az, hogy ma itt tart a Jászai, komoly közös munka eredménye, amihez a legfontosabb muníció a közönség szeretete.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.