Tánc

Az Emanuel Gat Dance Brilliant Corner

  • Sisso
  • 2012. június 3.

Színház

Az Emanuel Gat Dance Brilliant Corner című előadásának azok örültek igazán, akik már hiányolták a mankók nélküli, tiszta táncot. Itt nincs történet, nincs mese, sem túlzott jelentőségű jelmezek.

A néző figyeli csendben a színpadot, és vagy megtörténik a varázslat, vagy nem. Ha igen, akkor úgy kezdi el érzékelni, amit lát, mint egy költeményt, alámerül a testnyelvben, élvezi, ahogy egyre beljebb kerül a koreográfia szövetébe. Ha nem, akkor rossz estéje volt. A marokkói származású francia koreográfus, Emanuel Gat esetében viszont csaknem biztosra mehetünk. Jól képzett táncosok, eszelős koncepció. Úgy építi fel az előadást, mint egy free dzsessz koncertet.

A tíz táncos egy változó erősségű fénnyel megvilágított négyzetben mozog, van, hogy léhán kifutnak belőle a láthatatlanba, felborítva ezzel alapvető színpadi szabályokat. Végig a színen vannak, és amikor csak állnak, akkor is erős a jelenlétük, figyelik egymást, tekintetükkel alakítják a soron következő etűdöt, beleszólnak, elindítanak egy-egy újabb mozdulatfutamot. Hol szoborcsoportba merevednek, hol feszülten figyelő, veszélyeztetett vad csordaként viselkednek, hirtelen reagálva minden egyes változásra. Futnak és táncolnak, atlétikusak és artisztikusak egyszerre.

Az előadás Thelonious Monk 1957-es dzsesszalbumáról kapta a nevét, de arról nem hangzanak el részletek. Ravasz, végtelenül finom, hangulati utalásokkal teli, sokrétű előadás ez Gat és Schubert zenéjére, valamint nagy csöndekre komponálva. A vége sem egy vulkán robbanása, hanem elhaló zihálás, aztán a lassan ocsúdó közönség egyre erősödő tapsvihara.

Trafó, április 29.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.