Tánc

Az Emanuel Gat Dance Brilliant Corner

  • Sisso
  • 2012. június 3.

Színház

Az Emanuel Gat Dance Brilliant Corner című előadásának azok örültek igazán, akik már hiányolták a mankók nélküli, tiszta táncot. Itt nincs történet, nincs mese, sem túlzott jelentőségű jelmezek.

A néző figyeli csendben a színpadot, és vagy megtörténik a varázslat, vagy nem. Ha igen, akkor úgy kezdi el érzékelni, amit lát, mint egy költeményt, alámerül a testnyelvben, élvezi, ahogy egyre beljebb kerül a koreográfia szövetébe. Ha nem, akkor rossz estéje volt. A marokkói származású francia koreográfus, Emanuel Gat esetében viszont csaknem biztosra mehetünk. Jól képzett táncosok, eszelős koncepció. Úgy építi fel az előadást, mint egy free dzsessz koncertet.

A tíz táncos egy változó erősségű fénnyel megvilágított négyzetben mozog, van, hogy léhán kifutnak belőle a láthatatlanba, felborítva ezzel alapvető színpadi szabályokat. Végig a színen vannak, és amikor csak állnak, akkor is erős a jelenlétük, figyelik egymást, tekintetükkel alakítják a soron következő etűdöt, beleszólnak, elindítanak egy-egy újabb mozdulatfutamot. Hol szoborcsoportba merevednek, hol feszülten figyelő, veszélyeztetett vad csordaként viselkednek, hirtelen reagálva minden egyes változásra. Futnak és táncolnak, atlétikusak és artisztikusak egyszerre.

Az előadás Thelonious Monk 1957-es dzsesszalbumáról kapta a nevét, de arról nem hangzanak el részletek. Ravasz, végtelenül finom, hangulati utalásokkal teli, sokrétű előadás ez Gat és Schubert zenéjére, valamint nagy csöndekre komponálva. A vége sem egy vulkán robbanása, hanem elhaló zihálás, aztán a lassan ocsúdó közönség egyre erősödő tapsvihara.

Trafó, április 29.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.