Tánc

Az Emanuel Gat Dance Brilliant Corner

  • Sisso
  • 2012. június 3.

Színház

Az Emanuel Gat Dance Brilliant Corner című előadásának azok örültek igazán, akik már hiányolták a mankók nélküli, tiszta táncot. Itt nincs történet, nincs mese, sem túlzott jelentőségű jelmezek.

A néző figyeli csendben a színpadot, és vagy megtörténik a varázslat, vagy nem. Ha igen, akkor úgy kezdi el érzékelni, amit lát, mint egy költeményt, alámerül a testnyelvben, élvezi, ahogy egyre beljebb kerül a koreográfia szövetébe. Ha nem, akkor rossz estéje volt. A marokkói származású francia koreográfus, Emanuel Gat esetében viszont csaknem biztosra mehetünk. Jól képzett táncosok, eszelős koncepció. Úgy építi fel az előadást, mint egy free dzsessz koncertet.

A tíz táncos egy változó erősségű fénnyel megvilágított négyzetben mozog, van, hogy léhán kifutnak belőle a láthatatlanba, felborítva ezzel alapvető színpadi szabályokat. Végig a színen vannak, és amikor csak állnak, akkor is erős a jelenlétük, figyelik egymást, tekintetükkel alakítják a soron következő etűdöt, beleszólnak, elindítanak egy-egy újabb mozdulatfutamot. Hol szoborcsoportba merevednek, hol feszülten figyelő, veszélyeztetett vad csordaként viselkednek, hirtelen reagálva minden egyes változásra. Futnak és táncolnak, atlétikusak és artisztikusak egyszerre.

Az előadás Thelonious Monk 1957-es dzsesszalbumáról kapta a nevét, de arról nem hangzanak el részletek. Ravasz, végtelenül finom, hangulati utalásokkal teli, sokrétű előadás ez Gat és Schubert zenéjére, valamint nagy csöndekre komponálva. A vége sem egy vulkán robbanása, hanem elhaló zihálás, aztán a lassan ocsúdó közönség egyre erősödő tapsvihara.

Trafó, április 29.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.