Balázs Péter valljon színt! – Levél Vidnyánszkynak

  • narancs.hu
  • 2013. szeptember 25.

Színház

A Színházi Kritikusok Céhe nyílt levélben fordult a Nemzeti igazgatójához. Ugyanazt kérik, amit – minden komoly szakmai szereplővel és a józan ésszel összhangban – ez a lap is szajkóz egyfolytában: legyenek nyilvánosak a pályázatok.

A szerdán délelőtt közzétett levél címzettje a Nemzeti Színház igazgatója, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke, a Színházművészeti Bizottság elnöke és a kaposvári színházi képzés irányítója. Nem kevés spórolást jelent a kritikusoknak, hogy ezt a négy fontos funkciót mind egy személy tölti be, így elég volt Vidnyánszky Attilának postázni a küldeményt.

Tisztelt Elnök úr!

Örömmel üdvözöljük, hogy az origo.hu-nak adott interjújában szakmai vitát szorgalmaz a Vígszínház igazgatói pályázatáról. Teljes mértékben osztjuk ezt az igényét. Mi, hivatásos színházba járók, ismerjük a két pályázó igazgató, Balázs Péter és Eszenyi Enikő művészi-szakmai eredményeit, hiszen láttuk produkcióikat. Politikai szimpátiánk minimum bizonytalan, mivel nem tudunk arról, hogy Eszenyi Enikő valaha is kifejezte volna a pártállását. E ponton tehát a szakmai érvek ütköztetéséhez elengedhetetlenül szükséges, hogy mindkét aspiráns közzétegye koncepcióját, terveit. Eszenyi Enikő pályázata nyilvános. Kérjük az Ön közbenjárását, hogy Balázs Péteré is elérhető legyen, a két alternatíva összevethetősége érdekében. A pályamunkák nyilvánosságának biztosítása egy javaslat részünkről arra – amit Ön szintén hiányol –, hogy a pályáztatások átláthatóbbá váljanak.

Eredményes munkát kívánva üdvözöljük:

Színházi Kritikusok Céhe

Ezzel mélyen egyetértünk, januárban például ekképpen írtunk a nyilvános pályázatok fontosságáról szerkesztőségi cikkünkben:

Az ilyen pályázatok adnak ugyanis alkalmat arra, hogy egy színház, egy múzeum, egy kultúrház hivatalban lévő vezetőjének teljesítményét, és ezzel az intézmény teljesítményét, nyilvánosan mérlegre tegyük. Hogy eltöprengjünk arról: miért van? A nyilvános pályázat először az adott szakágban versenyző kulturnyikok fantáziáját mozgatja meg: gondolkodásra, az addigi gyakorlatok, kánonok, uralkodó ízlések felülvizsgálatára sarkallja őket. A nyilvános pályázat a talaj, amelyen kisarjad a kulturális innováció. A nyilvános beszédbe, amit a nyilvános pályázat és vele az eltérő elképzelések vitája keletkeztet, az érdeklődő nagyközönség is bekapcsolódik, hovatovább csak ily módon nyílik lehetősége a bekapcsolódásra. Az ugyanis, hogy a kultuszminiszter majd ezután is, pályáztatás nélkül is kikéri a „szakma” véleményét, a miniszter magánügye. Ezek magánbeszélgetések lesznek. A pályázati rendszer teremt intézményes garanciákat, törvényi kötelezettségeket arra, hogy ezek a beszélgetések mindenki szeme előtt, a placcon történjenek meg.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.